Advarsel om urverket.no

Medlem
21. april 2015
Innlegg
35
Det hele startet med at jeg i 2019 kjøpte en klokke hos dette bakgårdsfirmaet. Da kulda satt inn begynte det å komme dugg på innsiden av glasset (og dette på en klokke med 50atm). Da jeg fikk greie på urverket sin løsning for retur, kviet jeg meg til å sende klokken pga alle komplikasjoner.

Da jeg ikke fant noen lokale urmakere som var villige til å fikse dette merket (invicta), valgte jeg mot våren å sende inn klokken på rep hos urverket. Etter utrolig lang ventetid og mye mas fra min side (da alle frister var sprengt) fikk jeg endelig klokken min tilbake på sommeren.

Urverket hadde derimot gjort en utrolig dårlig jobb med å fikse klokken da klokken hadde flekker på urskiven og hadde oppsvulmede visere ( alt er dokumentert og sendt til urverket). De ba meg da om å sende inn klokken på nytt. Noe jeg gjorde for andre gang. I september. I oktober får jeg beskjed om at de ikke klarer å fikse klokken da den er gått ut av produksjon og de ikke kan skaffe deler. Jeg blir da bedt om å finne en annen klokke og få en tilgodelapp.

Jeg tenkte å gi dem en sjanse til, brukte bokstavelig talt en hel dag på å finne frem til nøyaktig den klokken jeg ville ha og bestilte denne. Leveringstid var mellom 4 og 7 arb dager. På den sjette arb dagen får jeg beskjed om at de er utsolgt og får ikke skaffet flere av disse. Jeg blir attpåtil bedt om å finne meg en ny klokke.

Urverket nekter å la meg heve det opprinnelige kjøpet og refererer til forbrukerloven som tilsier at de kan få 3 forsøk på å fikse klokken. Noe som de tydeligvis ikke greier. Jeg får kun tilbud om en tilgodelapp i deres butikk for en sum som tilsvarer originalkjøpet av den første klokken og få tilbake resten av beløpet (som jeg betalte for den de ikke kunne levere) tilbake på konto.

Jeg er altså låst til å bruke deres butikk atter en gang, eller sitte med en tilgodelapp, men ikke reelle penger.

Forresten, hvis du først roter deg til å kjøpe klokke her, så ikke kjøp garanti, den er nemlig ikke verdt en dritt, da de enkelt kan si at de ikke får tak i deler. Penger ut av vinduet!

Jeg vet forresten at jeg ikke burde ha kjøpt en invicta i utgangspunktet og andre klokken som jeg egentlig bestilte nå var en Tissot
 
Dra innom forbrukerportalen, deres «klikk-og-klag» løsning er ganske bra.
Hvordan betalte du for klokken din? Hvis du har betalt for klokken med kredittkort så kan du rette kravet ditt mot kredittyter dersom butikken ikke vil hjelpe deg.
 
Dra innom forbrukerportalen, deres «klikk-og-klag» løsning er ganske bra.
Hvordan betalte du for klokken din? Hvis du har betalt for klokken med kredittkort så kan du rette kravet ditt mot kredittyter dersom butikken ikke vil hjelpe deg.
Vet ikke hvor mye det vil hjelpe å klage, da de samme kundebehandlere vil sitte med klagene? Jeg betalte dessverre ikke med kredittkort for kl nr 1. Klokke nr 2 (den jeg ikke får) kan jeg få tilbake pengene for, men altså ikke for den ødelagte klokken.

Jeg leser litt rundt på nettet og bla på "smarte penger" står det at man skal kunne heve kjøp. Skjønner ikke om urverket bare prøver seg, eller om de faktisk har rett i sine uttalelser? Jeg ønsker egentlig å få alle pengene refundert, lære en lekse, og legge igjen pengene hos en lokal butikk.
 
Mail dem og si at du ønsker å heve kjøpet + inf om forbrukerkjøpsloven og hva som står der. Funker ikke det, gå mot kredittyter.

Vet ikke hvor mye det vil hjelpe å klage, da de samme kundebehandlere vil sitte med klagene? Jeg betalte dessverre ikke med kredittkort for kl nr 1. Klokke nr 2 (den jeg ikke får) kan jeg få tilbake pengene for, men altså ikke for den ødelagte klokken.

Jeg leser litt rundt på nettet og bla på "smarte penger" står det at man skal kunne heve kjøp. Skjønner ikke om urverket bare prøver seg, eller om de faktisk har rett i sine uttalelser? Jeg ønsker egentlig å få alle pengene refundert, lære en lekse, og legge igjen pengene hos en lokal butikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Mail dem og si at du ønsker å heve kjøpet + inf om forbrukerkjøpsloven og hva som står der. Funker ikke det, gå mot kredittyter.

Etter et råd fra et annet forum har jeg nå sendt inn en mail til urverket med anmodning om å betale ut hele summen til meg. Ble tipset om at det er fullt mulig å reklamere på et vanlig visa-debit kjøp og undersøkte dette med banken. Fikk også vite at butikkene prøver å unngå det da dette koster dem penger.

Det verste er at samme kundebehandler har fulgt denne saken hele tiden og har visst om hvor mye trøbbel jeg har hatt som kunde hos dem. Likevel velger vedkommende å lire av seg sånt.

Vedkommende prøvde å sitere forbrukerkjøpsloven, men hvis man leser på den, så er den ikke i deres favør. Ja, de har 3 forsøk på å fikse klokken, eller sende meg tilsvarende, men ingen av delene kan bli utført, da klokken, eller deler, ikke produseres lenger.

Fant ut av at jeg ikke er den eneste, hvis man leser på trustpilot.

Uansett - styr unna folkens. De er flinke til å ta pengene deres, men når problemene kommer, så er de ikke villige til å løse dem på en kundevennlig måte.
 
Selger kan forsøke å utbedre eller omlevere inntil to ganger dersom dette skjer " utenkostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." jf. fkjl. §30 første ledd. Dessuten er det jo på det rene her at urverket ikke KLARER å avhjelpe mangelen, fordi de ikke har samme modell tilgjengelig. Man kan selvfølgelig ikke hevde at det å tilby deg å finne en annen klokke er et tilbud om avhjelp som avskjærer muligheten til å kreve heving. Det er hevet over enhver tvil at du har krav på å heve kjøpet.

I tillegg kan du kjøpe samme klokke et annet sted, og kreve at urverket dekker mellomlegget, jf. §§ 33 og 52
 
Takk for utfyllende informasjon!
Jeg har tatt til meg et råd jeg fikk på et annet forum og kjører nå en reklamasjon på visa-kjøpet gjennom min bank. Jeg lot urverket få en sjanse til hvor jeg forklarte dette og skrev at dem burde tenke på å gi en kundeopplevelse som ga minst mulig bismak.

De svarte bare at det ikke lot seg gjøre.

Jeg har pratet med Forbrukerrådet og de tar gjerne saken om banken ikke fikser det.

Urverket sier indirekte at de ikke bryr seg om forbrukerloven, da de fortsatt ikke var villige til noe da jeg refererte til den og Forbrukerrådet.

Styr unna hele selskapet!
Skal få oppdatert med hva enden på visa blir
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det kan ta litt tid med Forbrukerrådet, VISA (dvs, Bank Norwegian) hadde ordnet opp i saken før f-rådet tok kontakt. FYI
 
Det kan ta litt tid med Forbrukerrådet, VISA (dvs, Bank Norwegian) hadde ordnet opp i saken før f-rådet tok kontakt. FYI
Det er derfor jeg prøver å ta det gjennom banken først.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor urverket ønsker seg så mye antireklame. Det virker jo nesten som at de tror at jeg ikke får pengene tilbake her.
 
Greia var at jeg hadde en sånn fra før av, som jeg hadde fått, men den hadde gummireim. Og det var ikke noe annet galt med den, men jeg trengte stålreim. Når det kommer til Invicta, så var det faktisk billigere å kjøpe en ny klokke, kontra det å kjøpe ny reim. Ny reim må man bestille fra produsenten og de har stive priser.

Så jeg kjøpte denne klokken i stedet. Men har i ettertid lest meg opp på merket og skjønt at det ikke var det lureste valget.

Begge de jeg hadde har et bra utseende, men så kommer dette med kvalitet da.

Venter på disse pengene tilbake nå og går og handler meg en Tissot
 
Har du badet med denne Invictaen med "50atm" i store hermetegn?
 
Har du badet med denne Invictaen med "50atm" i store hermetegn?
Kun dusjet med den egentlig. Det kan ha kommet inn vann i forbindelse med det, men er jo i så fall hårreisende.

Den andre jeg har, har jeg badet med mange ganger uten at det har skapt problemer. Og den er "bare" 20atm.
 
Jeg skal være enig i at en klokke som skal tåle 50atm (500m) burde tåle en dusj, jeg hadde dog aldri stolt på at en Invicta faktisk var 50, det begynner å bli ganske heftig, spesielt i billigsegmentet. Når det er sagt så er det deres feil for å reklamere med noe som neppe er reelt.
Jeg liker dog å tenke realistisk. Speedmasteren jeg hadde var ratet for 5atm om jeg ikke husker helt feil, men det nærmeste den kom vann var en fuktig klut for en liten vask i ny og ne.

Lykke til videre, satser på at det løser seg så du kan legge pengene i noe som faktisk funker og ikke heter Invicta! Det er så mye rart der ute som omtrentlig koster det samme men gir faktisk klokkeglede!
 
Synd dette her. Håper det ornder seg til slutt. Smartingen bak urverket må ha verdens største frakk. En frakk med klokker og fin nettside.
 
Synd dette her. Håper det ornder seg til slutt. Smartingen bak urverket må ha verdens største frakk. En frakk med klokker og fin nettside.
Satser på det! Fikk ikke reklamert på kjøp gjennom bank da det hadde gått for lang tid fra kjøp. Siste utvei for å få hele summen tilbake er Forbrukerrådet, noe som kan ta lang tid iflg dem selv.

Men gir ikke opp. Har fått tilbake 2k som jeg betalte inn og har 2k igjen å få av dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Du har vært her siden 2015, og tenkte "invicta, det er jo gode greier"?
Jupp. Når det er sagt så har jeg ikke vært fryktelig mye aktiv, selv om kontoen er noen år gammel. Men man lærer av sine feil på den harde måten.

Greia er jo også det at jeg har en invicta liggende i en skuff, da reima på denne revna. Denne klokken har ellers ikke vist tegn til feil, men reima koster dessverre for mye til at jeg gadd å bestille en ny. Dessuten hadde jeg lyst på stålreim. Sett ut ifra erfaringen med den, så tenkte jeg ikke mer over det. Men etter å ha lest litt her og der, så har jeg selvfølgelig innsett at det ikke lyser kvalitet av det merket.

Dessverre så handler det ikke så mye om feil klokkevalg, som det faktum at denne søppelnettbutikken ikke følger forbrukerloven.
 
Eh, de gangene de faktisk finner på å levere klokker har jeg bare gode erfaringer med urverket.no.
 
Eh, de gangene de faktisk finner på å levere klokker har jeg bare gode erfaringer med urverket.no.
Vel, det skal ikke mye googling til for å se det motsatte. Jeg har i denne tråden beskrevet hvordan jeg selv ble behandlet av dem. Når det finnes lover som er til for å regulere og sikre forbrukerrettigheter og denne butikken helt åpenbart nekter å følge disse - så sier det mye om butikken.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann