Klokkecafé – løst og fast om klokker

Hvordan ville dere vasket en klokke? [Flust av BAR og ta av, så her kan man være kreativ]

Har mottatt en klokke i dag og den stinker for å si det mildt, har kastet alt av emballasje og papirer som fulgte med :mrgreen:

Den var billig og det var en modell jeg ville ha så den går ikke retur, så langt har den badet i zalo siden det var det eneste jeg hadde for hånden. Gummireima følger nok etter emballasjen i søpla ganske snart da jeg mistenker at alt håp er ute for den.

Har ikke sagt noe til selger da det egentlig ikke bryr meg så mye og siden klokka skal over på nato og lenke uansett, sitter bare å humrer over situasjonen.
 
Demontere såpass at man kommer til i alle kriker og kroker, bruke tannpirker for å skrape ut skit fra nevnte kriker og kroker, tannbørste eller lignende, også en såpe av fritt valg. Jeg har brukt både vanlig håndsåpe og zalo, alt etter hva som var lettest tilgjengelig.
 
Vil tro lukten forsvinner etter en real vask med såpe og vann. Jeg har også tidligere kjøpt en klokke som luktet røyk og gammel moro. Remmen var lost case men klokka ble bra.
 
Mulig den er nevnt før her . Men ka synest folket om Yema speedgraf ? https://en.yema.com/products/yema-speedgraf-yspee2019-aas

Liker mykje med den. Minus er høgd og pris

Jeg har den! Kjempekul klokke, god kvalitetsfølelse. Digger retrokronolooken med bicompax og hvite subdials. Jeg synes størrelsen er helt fin, den er ikke for høy, synes jeg.

1605863006813.png
1605862831721.png
 
1606086399458.png


Noen som har en formening om det er noen i Norge som kan ta på seg en slik graveringsjobb og hva prisen på noe sånt kan være?
 
Jeg skulle gjerne hatt en vintage Type 20 kronograf, men vintage er vanskelig når man ikke har tilstrekkelig kunnskap.
Etter gjenopplivingen av Airain kan man nå kjøpe en ny Type 20 og jeg må si at klokken ser veldig bra ut og prisen på ca EUR 2600 er det vel ikke noe å si på.
Men vil man bli fornøyd med å kjøpe en ny klokke produsert av noen som strengt tatt bare har kjøpt et merkenavn når man egentlig har lyst på en original?

Uansett, klokka er fin den :)

Airain-Type-20-Re-Edition-2020-1-1536x1024.jpg


Airain-Type-20-Re-Edition-Brown-Limited-Edition-1.jpg


https://monochrome-watches.com/airain-type-20-re-edition-comeback-price/
 
Jeg skulle gjerne hatt en vintage Type 20 kronograf, men vintage er vanskelig når man ikke har tilstrekkelig kunnskap.
Etter gjenopplivingen av Airain kan man nå kjøpe en ny Type 20 og jeg må si at klokken ser veldig bra ut og prisen på ca EUR 2600 er det vel ikke noe å si på.
Men vil man bli fornøyd med å kjøpe en ny klokke produsert av noen som strengt tatt bare har kjøpt et merkenavn når man egentlig har lyst på en original?

Nå er prisene på de tidlige 90-talls Breguet Type XX kommet såpass ned i pris at du fint kan få en flott klokke til en ganske pen pris. Vintagefeel i det minste.
Her er min:
B75D6C5C-8F5C-4435-9E1C-49BFF6FAADBC.jpeg