Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Nå som jeg heller mot en rimeligere bil så tror jeg også at CX5 er den mest aktuelle @Grendel. Jeg liker utseende og ser at den kommer godt ut i tester, jeg har søkt litt på finn og det ser ut til at man får mye for pengene også. Da gjenstår det bare å få satt av en dag til litt prøvekjøring:)

Det at jeg foretrakk RX fremfor NX var vel mer et opprinnelig ønske om en større bil. Nå har jeg slått meg til ro med at en CX5 er stor nok og da er vel NX omtrent samme størrelse. Jeg var forresten å så på en NX i forrige uke (uten å prøvekjøre) og det virket som en veldig fin bil:)
 
Jeg er nå på min tredje Toyota, vel nå Lexus. Det har alltid vært topp kvalitet på bil og topp kvalitet på verksted/support. Pen bil også. Mazda er nok et hakk foran i design, men når det skal være sagt så er det vel ingen av dagens biler som er penere enn Mazda? (Da spesielt Mazda6).

Jeg tror du har to biler der som begge vil kunne gi deg mye hygge og et godt bilhold!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
CX-5'n er faktisk veldig veldig fin! Jeg liker hvor Mazda har dratt designet :)

Selv MX-5'n :D

Enig i det og jeg synes de fortsetter videre i riktig retning ved lansering av ny CX5 i natt. Selv om det vel er mest i fronten den blir endret.
3223999.jpg
 
Spennende, jeg må prøve å få prøvekjørt den en dag selv om den er et stykke utenfor budsjett enda. Ble den dyr med det utstyret man trenger eller det utstyret man har lyst på ;) Jeg har ikke sett så nøye på prislista, men regner med at man må regne minimum 700k for det man "må ha" og kanskje 100k + i tillegg for det man bør ha og enda kan man sikkert legge på litt til:)

Jeg endte med 300' i utstyr. Da er det ikke så veldig mye jeg ikke har valgt. Fikk ca 40' i rabatt og endte vel på 825'-ish. Det baller fort på seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ban
Jeg endte med 300' i utstyr. Da er det ikke så veldig mye jeg ikke har valgt. Fikk ca 40' i rabatt og endte vel på 825'-ish. Det baller fort på seg.

Det er slik enkelte merker er: Bilen kommer ribbet, og det er nødvendig å legge på en "bil til" for å få noe som er dugelig...

Det koster å være kar. Men så blir det bra også...

8
 
Så tidligere i tråden at Land Rover Discovery Sport var nevnt. Kjøpte en slik en i januar, og det er en fantastisk bil! Verdt hver krone! Forrige helg hadde jeg "jobbehelg" alene på hytten og da fikk jeg kjørt 20 mil hver vei alene. Ren kos! Ok - noen kroner opp fra "vanlige" mellomklasse-SUV-er, men så får du en komfort (og fremkommelighet om det er viktig) som går utenpå det meste av mellomklasse-SUV-er. Ikke fullt så morsom i svingene som X3, men ikke langt bak. Og usedvanlig stillegående. Forøvrig imponerende innvendig plass både i baksete og bagasjerom.
2015-Land-Rover-Discovery-Sport-rear-three-quarter.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Ban
Så tidligere i tråden at Land Rover Discovery Sport var nevnt. Kjøpte en slik en i januar, og det er en fantastisk bil! Verdt hver krone! Forrige helg hadde jeg "jobbehelg" alene på hytten og da fikk jeg kjørt 20 mil hver vei alene. Ren kos! Ok - noen kroner opp fra "vanlige" mellomklasse-SUV-er, men så får du en komfort (og fremkommelighet om det er viktig) som går utenpå det meste av mellomklasse-SUV-er. Ikke fullt så morsom i svingene som X3, men ikke langt bak. Og usedvanlig stillegående. Forøvrig imponerende innvendig plass både i baksete og bagasjerom.
2015-Land-Rover-Discovery-Sport-rear-three-quarter.jpg

Veldig bra å få innspill om Discovery Sport, det var en av de bilene jeg var mest spent på å få en tilbakemelding på. Det kom vel lite eller ingen synspunkter om denne og jeg tenkte på å etterlyse det.
Dette er kanskje den jeg i utgangspunktet hadde mest lyst på før jeg begynte å vurdere de litt rimeligere alternativene.
Spørs om jeg må få tatt en prøvekjøring av denne også:) Og så er jeg litt spent på hvordan man kommer ut i pris på denne mot for eksempel XC60, Q5 og X3 med nogenlunde samme utstyrsnivå.
 
Veldig bra å få innspill om Discovery Sport, det var en av de bilene jeg var mest spent på å få en tilbakemelding på. Det kom vel lite eller ingen synspunkter om denne og jeg tenkte på å etterlyse det.
Dette er kanskje den jeg i utgangspunktet hadde mest lyst på før jeg begynte å vurdere de litt rimeligere alternativene.
Spørs om jeg må få tatt en prøvekjøring av denne også:) Og så er jeg litt spent på hvordan man kommer ut i pris på denne mot for eksempel XC60, Q5 og X3 med nogenlunde samme utstyrsnivå.
Absolutt verdt en prøvekjøring! Jeg prøvde også Q5 og X3 men fikk mer "kick" av Disco-en :) Jeg synes designen er mer spennende, og dessuten har Disco-en bedre innvendig plass. Plassmessig må du opp i XC90 og X5 for å matche den - ikke minst pga muligheten for 7 seter. Jeg kan uforbeholdent anbefale Discovery Sport i hvertfall :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Absolutt verdt en prøvekjøring! Jeg prøvde også Q5 og X3 men fikk mer "kick" av Disco-en :) Jeg synes designen er mer spennende, og dessuten har Disco-en bedre innvendig plass. Plassmessig må du opp i XC90 og X5 for å matche den - ikke minst pga muligheten for 7 seter. Jeg kan uforbeholdent anbefale Discovery Sport i hvertfal

Jeg vurderte Discovery Sport når jeg skulle kjøpe ny SUV for et lite år siden. Jeg ble skuffet over bilen med tanke på hvor dyr den er. I en relativt ribbet utgave med 150 HK diesel og automat kostet den godt over 600 000 kr. Ja, bilen er totalt sett bedre enn bilen jeg endte opp med (Forester), men den er tregere, har marginalt dårligere kjøreegenskaper og er ikke veldig mye bedre på komfort. Den har derimot stil og klasse og er en Land Rover, men 200 000 kr i merpris er drøyt.
 
Etter å ha hatt stasjonsvogner (2*V70 og 2*A6) de siste 15 årene har jeg litt lyst på SUV ved neste bytte. Etter å ha hatt Quattro de siste årene så har jeg blitt litt frelst på 4wd, så det er ihvertfall et must.

Det blir i så fall en SUV i mellomklassen, antagelig nyere brukt.
Jeg har lyst på noe annet enn de vanlige tyskerne og svensken, ihvertfall hvis jeg finner ut at alternativene er konkurransedyktige. Siden Jaguar F-Pace blir for dyrt, står jeg nok igjen med Land Rover Discovery Sport eller Lexus NX (Kanskje RX?)

Så da blir spørsmålet til folket. Noen som har førstehånds erfaring med disse?
Littt generell synsing er også morsomt:)

Så ble beslutningen endelig tatt:)
Denne gangen skulle det visstnok bli en SUV og planen var noe annet enn de litt kjedelige tyskerne:rolleyes: Litt prøvekjøring har det også blitt i løpet av det drøye året siden denne tråden ble startet. Spesielt Alfa Romeo Stelvio var en fristende bil, men litt for ny for lommeboka.
I løpet av året har jeg til og med klart å betale depositum på tre elbiler, like ubestemmelig som på klokkefronteno_O

Til slutt endte jeg allikevel opp med noe relativt traust, en tysk diesel-stasjonsvogn....
Er likevel fornøyd med valget. Audi på stylter med 313hk og litt jukselyd er morsomt det også:)

20180220_184802.jpg
 
Så var tiden inne for å tenke bil igjen ;) og da oppdaterer jeg min egen tråd og spør forumets eminente medlemmer om råd.

Noen som har erfaring med Audi Q7 e-tron, mest aktuelt med 2017-2018 modell på grunn av pris?

Da tråden ble startet for noen år siden var planen en mellomklasse SUV, men jeg endte opp med A6 Allroad. Med to barn og bikkje trenger jeg mest mulig plass.

Q7 e-tron ser ut til å være en bil der jeg får det jeg trenger. Jeg vil fint kunne kjøre på strøm i det daglige og dieselmotoren må vel være en del billigere i bruk enn bensinmotoren til de andre hybridkonkurentene. Ikke trenger jeg å tenke så mye på bompenger heller, lite av det på bygda her jeg bor :)

Så gi meg deres erfaringer:)
 
Hei,
Jeg har har en, hatt den i 2 år straks, og er strålende fornøyd.
Batteriet er stort nok til hverdagskjøring. Og kombinert med diesel motor har man mer enn nok krefter.
Kjører lang og billig på hybrid.

Noe av det beste med bilen er hvor stille det er på innsiden, selv med store og brede dekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Hei,
Jeg har har en, hatt den i 2 år straks, og er strålende fornøyd.
Batteriet er stort nok til hverdagskjøring. Og kombinert med diesel motor har man mer enn nok krefter.
Kjører lang og billig på hybrid.

Noe av det beste med bilen er hvor stille det er på innsiden, selv med store og brede dekk.

Så bra, takk for svaret. Jeg må få sett litt nærmere på en selv.
Jeg leser at batteriet naturligvis tar en del av bagasjeplassen, men siden den er stor i utgangspunktet regner jeg med at det fortsatt er rikelig. Nå vet jeg ikke om du har erfaring med A6/A6 Allroad, men det må vel fortsatt være minst like stort som dette?

Det er vel kanskje for tidlig å si noe om driftssikkerheten også?
 
Ja, det er omtrent horisontalt inn fra åpningen, men bilen er romslig, aldri hatt problemer med kapasitet selv.
Ikke vurdert skiboks heller, da selv Swix sin store skibag med hjul for x antall ski glir fint inn uten at det skapes missnøye i baksetet.
Det finnes også diverse konfigurasjoner på baksetet, jeg har fast 3 seter bak, men den kan fås med indivuduelle seter som kan skli frem og tilbake like forsetene.

Jeg har hatt null store problemer med min, eneste jeg har fått de til å fikse, var en litt treg lås på lokket til ladeluken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Tåler en trøkk gjør den også.. Denne ble dog kondemnert, men vi har hatt Q7'en vi har nå i 2 1/2 år. Strålende fornøyd med bilen og med unntak av en feil i programmeringen til fjernstyringen av varme og en ny låsekasse til en bakdør pga feil på soft-close har vi ikke opplevd problemer av noe slag. Til daglig går det aller meste av kjøringen på strøm og på langkjøring kryper den under 0,7 på mila.
1589540389199.png
 
  • Wow
Reaksjoner: Ban