Official Timekeeper
Visit Casio

Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Oddemann

Støttemedlem
Medlem
16. desember 2013
Sted
Vestlandet
Sist eg skulle kjøpe bil satte eg opp et regneark med alt som var "Må ha" og alt som var "kjekt å ha", som den gamle økonomen eg er.
Så fyllte eg inn aktuelle biler, sjøl da var det veldig mange som var sila ut. Så las eg det eg kunne komme over av tester.

Til sist såg eg etter kven som hadde forhandlera i området og forhøyrde meg om ryktet deira.

Så var det tid for å handle bil :)
Lykke til.
God stretegi.
Testar denne og ser om eg kjem noko nærmare.

• Liker
Reaksjoner: SCUBA diver

Blodstrupmoen

Støttemedlem
Medlem
20. mai 2011
Sted
Florø
Bror min sendte ut på anbud til forskjellige leverandører og forhandlere. Type bil , aktuelle farger og prioritert utstyr samt levering. Han sendte samme mail ut til fleire so dei såg jo godt kem andre som også fikk forespørsel. For å sei det sånn , han fikk veldig god pris på bil.

Blodstrupmoen

Støttemedlem
Medlem
20. mai 2011
Sted
Florø
Brannfakkel - om bilen virker og ellers er som den skal, hvorfor bytte?
Er jo tidenes tapsprosjekt å bytte bil i dagens marked..
Så må en vel sjå litt på kr pr km og forventa servicekost. Biler som nærmer seg 100kkm begynner som oftes å dra på seg kostnader , men dei første Store utlegga kjem først mellom 150-200kkm . En stor SUV kan en fort rekne 1000kr pr 1000km i service kost , en Porsche turbo eller anna høgytelsebil fort det dobbelte.

Oddemann

Støttemedlem
Medlem
16. desember 2013
Sted
Vestlandet
Så må en vel sjå litt på kr pr km og forventa servicekost. Biler som nærmer seg 100kkm begynner som oftes å dra på seg kostnader , men dei første Store utlegga kjem først mellom 150-200kkm . En stor SUV kan en fort rekne 1000kr pr 1000km i service kost , en Porsche turbo eller anna høgytelsebil fort det dobbelte.
@Preacher
Er nok i tankegata til @Blodstrupmoen her.

Bil kostar pengar, og er eit nødvendig 'onde'.

West

Støttemedlem
Medlem
29. oktober 2012
Sted
Westlandet
Brannfakkel - om bilen virker og ellers er som den skal, hvorfor bytte?
Er jo tidenes tapsprosjekt å bytte bil i dagens marked..
For min del så bytter jeg bil nå fordi den ene bilen min ble påkjørt, og skaden så stor at bilen ble kondemnert. Ellers hadde jeg nok beholdt den noen år til.

Ellers er jeg ikke helt enig i den andre setningen din her.
Det vil si bil er jo alltid et tapsprosjekt med mindre man handler i spesielle samlerbiler etc. Det er jeg selvfølgelig enig i.
Men akkurat nå er det et kjøpers marked uten sidestykke.
Man leser jo hver uke hvordan bilsalget stuper (https://www.nettavisen.no/okonomi/d...mot-verste-siden-finanskrisen/3423969879.html)
Kjøper sitter med mange gode kort på hånden.

Selv fikk jeg lukket avtalen om ny bil selv i dag hos en forhandler i Oslo. Jeg kom bedre fra det enn jeg hadde hatt sjans på i et normalt marked. Jeg vil si uten sidestykke den beste bilhandel jeg har gjort siden jeg tok lappen i 1990.
Hørte omtrent selgeren gråt på andre siden av telefonen, men de må også få ut biler for å overleve.

Medlem
16. juli 2013
Sted
Noreg
@Preacher
Er nok i tankegata til @Blodstrupmoen her.

Bil kostar pengar, og er eit nødvendig 'onde'.
Altså, det må et motorhavari med en kostnad nord for 50k til for at jeg velger å kvitte meg med bilen vi har. Alle utlegg mindre enn 10k er billig, og noe man må regne med på en 10+år gammel bil. Jeg skrur det jeg kan selv, og resten setter jeg vekk til folk som kan det.
Uforutsette driftstanser får man, enten bilen er 1 år eller 10. Og min påstand er at de er ikke hyppigere bare fordi bilen begynner å dra på årene.
Mondeoen har nå passert 194kkm, og jeg vil påstå jeg kan drifte denne bilen i 50-60k km til, rimeligere enn om jeg skulle byttet den ut med en nyere bil (yngre enn 3 år) i morgen.
Og lån til bil? Jeg grøsser av tanken..
Men hver sin lyst, og jeg lever godt med det.

For min del så bytter jeg bil nå fordi den ene bilen min ble påkjørt, og skaden så stor at bilen ble kondemnert. Ellers hadde jeg nok beholdt den noen år til.

Ellers er jeg ikke helt enig i den andre setningen din her.
Det vil si bil er jo alltid et tapsprosjekt med mindre man handler i spesielle samlerbiler etc. Det er jeg selvfølgelig enig i.
Men akkurat nå er det et kjøpers marked uten sidestykke.
Man leser jo hver uke hvordan bilsalget stuper (https://www.nettavisen.no/okonomi/d...mot-verste-siden-finanskrisen/3423969879.html)
Kjøper sitter med mange gode kort på hånden.

Selv fikk jeg lukket avtalen om ny bil selv i dag hos en forhandler i Oslo. Jeg kom bedre fra det enn jeg hadde hatt sjans på i et normalt marked. Jeg vil si uten sidestykke den beste bilhandel jeg har gjort siden jeg tok lappen i 1990.
Hørte omtrent selgeren gråt på andre siden av telefonen, men de må også få ut biler for å overleve.
For all del, den slags rår man lite over. Bil er dessverre noe man er tvingende nødt til å ha minst 1 av, men ære være de som klarer seg uten.

• Liker
Reaksjoner: West

Blodstrupmoen

Støttemedlem
Medlem
20. mai 2011
Sted
Florø
@Preacher , for dei av oss som skrur litt sjølv så blir nok reknestykket litt annerledes den tid en setter si eiga tid som billigere en verksted.

For en større suv så snakker en fort andre beløp. 10k er vel kun på eu kontroll en kjem seg under og eventuelt om man er såpass heldig at en kun skal bytte olje og filter .