Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Sist eg skulle kjøpe bil satte eg opp et regneark med alt som var "Må ha" og alt som var "kjekt å ha", som den gamle økonomen eg er.
Så fyllte eg inn aktuelle biler, sjøl da var det veldig mange som var sila ut. Så las eg det eg kunne komme over av tester.

Til sist såg eg etter kven som hadde forhandlera i området og forhøyrde meg om ryktet deira.

Så var det tid for å handle bil :)
Lykke til.
God stretegi.
Testar denne og ser om eg kjem noko nærmare.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Bror min sendte ut på anbud til forskjellige leverandører og forhandlere. Type bil , aktuelle farger og prioritert utstyr samt levering. Han sendte samme mail ut til fleire so dei såg jo godt kem andre som også fikk forespørsel. For å sei det sånn , han fikk veldig god pris på bil.
 
Brannfakkel - om bilen virker og ellers er som den skal, hvorfor bytte?
Er jo tidenes tapsprosjekt å bytte bil i dagens marked..

Så må en vel sjå litt på kr pr km og forventa servicekost. Biler som nærmer seg 100kkm begynner som oftes å dra på seg kostnader , men dei første Store utlegga kjem først mellom 150-200kkm . En stor SUV kan en fort rekne 1000kr pr 1000km i service kost , en Porsche turbo eller anna høgytelsebil fort det dobbelte.
 
Så må en vel sjå litt på kr pr km og forventa servicekost. Biler som nærmer seg 100kkm begynner som oftes å dra på seg kostnader , men dei første Store utlegga kjem først mellom 150-200kkm . En stor SUV kan en fort rekne 1000kr pr 1000km i service kost , en Porsche turbo eller anna høgytelsebil fort det dobbelte.
@Preacher
Er nok i tankegata til @Blodstrupmoen her.

Bil kostar pengar, og er eit nødvendig 'onde'.
 
@Preacher , for dei av oss som skrur litt sjølv så blir nok reknestykket litt annerledes den tid en setter si eiga tid som billigere en verksted.

For en større suv så snakker en fort andre beløp. 10k er vel kun på eu kontroll en kjem seg under og eventuelt om man er såpass heldig at en kun skal bytte olje og filter .
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Vurderer på sikt å skifte ut Subaruen.
Knall bil! Men kjedeleg!

Finnes det noko nytt som er aktuelt?

Eller er det kun desse EL mini SUV i markedet?

Ein crossover hadde vore tingen, men fins ikkje?
 
Outback... Mine 3 siste biler har vore det... #Traust , men sjukt nøgd dog...

Den ville jeg aldri byttet ut. Men om du likevel vurderer det så så finnes det vel fortsatt noen SUV og høyreiste stasjonsvogner på markedet om du ikke må ha helt ny bil. Favoritten min i dag er V90 Cross Country. Fantastisk bil! Mercedes C- og E- klasse All Terrain er også gode biler, og du får vel også fremdeles både X3 og GLC med hybrid/fossilmotor.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og Trulle75
Den ville jeg aldri byttet ut. Men om du likevel vurderer det så så finnes det vel fortsatt noen SUV og høyreiste stasjonsvogner på markedet om du ikke må ha helt ny bil. Favoritten min i dag er V90 Cross Country. Fantastisk bil! Mercedes C- og E- klasse All Terrain er også gode biler, og du får vel også fremdeles både X3 og GLC med hybrid/fossilmotor.
Har ved et par anledninger fått V90 Cross Country som leiebil når vi skal besøke slekt som bor i utkantstrøk.. Svært fornøyd hver gang. Mye å like!
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Vurderer på sikt å skifte ut Subaruen.
Knall bil! Men kjedeleg!

Finnes det noko nytt som er aktuelt?

Eller er det kun desse EL mini SUV i markedet?

Ein crossover hadde vore tingen, men fins ikkje?

Hadde berre beholdt den . Du får egentlig ikkje noke bedre. Då hadde eg heller kjøpt noke du kan kose deg med på sommeren. Det markedet er fult av gode kjøp . Meeen om du absolutt må ha noke nytt og har lyst å blåse en 6-700k så trur eg nok toyota rav er et trygt valg . Volvo er sikkert flott det også , men hadde valgt diesel på den då.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Oddemann
Har hatt Volvo V90CC som lånebil, veldig bra - men når ikke helt opp til Mercedes All-Terrain med luftfjæring… Etter flere Volvo XC70 på rad hadde jeg denne i litt over tre år, IMHO beste «fornuftige» stasjonsvogn på markedet @Oddemann:

IMG_0783.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann