Covid - hva vil skje med annenhåndsmarkedet nå?

For de som husker høsten 2008, så tipper jeg folk vil søke "trygge havner".
 
Avhengig av hvor ille det blir vil mange måtte selge klokkene sine og andre "lett" omsettelige gjenstander, såkalte invisteringer. Jeg tror at et edruelig anslag er at det vil bli veldig ille, og at det egentlig bare er om å gjøre å være først ut med det man vil/må kvitte seg med. Dette er selvfølgelig synd for de det gjelder, næringsdrivende og visse utsatte bransjer (ganske mange) vil måtte sette tæring etter næring, for det neste året vil for svært mange by på mye usikkerhet.

Jeg så at forhandleren av eksklusive biler AUTOXO la ut en hel drøss Ferrarier og andre eksklusive biler til over millionen per stk på fredag.. (den 13.). Det er neppe fordi det var den hittil beste dagen å selge en bil på de siste ti årene, men kanskje fordi disse dagene kanskje er de siste dagene det er mulig å selge en slik bil i den kommende 1-5-årsperioden.

ABCDEF, som de bedmidlede postulerer. For de som vil og lenge har ønsket seg noe spesielt vil sikkert tiden fremover by på mange muligheter. Samtidig får man kanskje muligheten til å hjelpe noen som trenger hjelp.
 
Tror prisene kommer til å synke på en del allerede overprisede klokker (ja, dere vet hvilke jeg mener).

Med andre ord biten av markedet som er preget av mange spekulanter/invistorer, kjøpere som (feilaktig) forventer at prisene bare skal stige og stige, boliglånsmillionærer og lånte penger, vil bli hardest rammet.

Klokker som er kjøpt og mentalt plassert på balansen, snarere enn å ha blitt kostnadsført direkte ;)

La meg understreke at jeg ikke mener at disse klokkene er grunnleggende dårlige kjøp (eller "investeringer", av mangel på hyggeligere ord). Heller noen av de bedre – MEN det har vært fullstendig jappetid de seneste årene i disse klokkene...
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling og andres
Blant entusiaster så tror jeg neppe dette vil ha store betydningen. Men for de som "tror det er gull" er mest interessert i raske penger så vil det nok kunne påvirke prisen.

"Selvfølgelig som kjøper vil jeg legge vekt på at viruset overlever på metall (til evig tid)..." etc.

Det blir nok raskt forbigående.

8
 
Spekulasjoner eller ikke spekulasjoner - svært mange vil måtte realisere det de har tilgjengelig av likvide og ikke fullt så likvide eiendeler for å dekke inn det de vil tape i redusert inntekt. Veldig mange er ikke klar over hvor lite de vil kunne motta i dagpenger sammenholdt med hva de har vært vant til å motta som lønn eller lønn og bonus. Dette vil være utrolig ødeleggende. Jeg er veldig pessimistisk, og håper at jeg tar feil. Dette er betydelig verre enn finanskrisen, og det har vært vanskelig eller umulig å forberede seg på det.

Det er indikasjoner på at personer som har vært syke av COVID-19 igjen kan bli syke. Det er ikke nødvendigvis slik at vi vet i hvilken utstrekning en infeksjon skaper immunitet, og det vil trolig være nødvendig med veldig strenge karantene- og isolasjonsregler lenger enn det som er priset inn/forutsett. Utrolig mange bedrifter vil få sin kapital spist opp av dette, også selv om de permitterer og kutter de fleste løpende kostnader. Rentekutt har ingen ting å si for mange av bedriftene, de vil ikke klare å møte sine forpliktelser selv uten renter.
 
Tror prisene kommer til å synke på en del allerede overprisede klokker (ja, dere vet hvilke jeg mener).

Med andre ord biten av markedet som er preget av mange spekulanter/invistorer, kjøpere som (feilaktig) forventer at prisene bare skal stige og stige, boliglånsmillionærer og lånte penger, vil bli hardest rammet.

Klokker som er kjøpt og mentalt plassert på balansen, snarere enn å ha blitt kostnadsført direkte ;)

La meg understreke at jeg ikke mener at disse klokkene er grunnleggende dårlige kjøp (eller "investeringer", av mangel på hyggeligere ord). Heller noen av de bedre – MEN det har vært fullstendig jappetid de seneste årene i disse klokkene...

Du er på ballen, så absolutt @Jon Henrik
Man kan jo lurer på hva som ryker først av "Rolexsamlinga" eller ekteskapet, ¡Si,Si Señor!
 
Altså... Jeg er nå overbevist om at dette med all sikkerhet kommer til å påvirke bruktprisene. For knappe to uker siden tenkte jeg det stikk motsatte..

Jeg antar at de som har kjøpt en, to, tre eller fire ur «over evne», fort må selge nå som permitteringene slår inn for fullt.. har man ikke frie midler til å betale huslånet eller sette mat på bordet, hjelper det ikke med mange fine ur..

For de andre med inntektsnedgang er spørsmålet hvor stor «buffer» man har og hvor mye som er låst i andre lett omsettelige verdigjenstander. Har du Høy belåningsgrad, mister 40% av inntekten din og det er usikkert hvor lenge det kommer til å vare, så er det liten tvil om at mange vil selge mens man fortsatt kan!

Én ting er sikkert; prisene skal garantert ned på Rolexer for menigmann..
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
For en periode vil jeg tippe full stans i det øvre sjiktet, og en (midlertidlig) korreksjon i resten av markedet. Ellers håper jeg at alle spikerstålinvistorer går på en skikkelig smell, at alle i Basel som skrur opp prisene med ×××% pga Baselworld går konk, og internett bryter sammen.

Da skal jeg prute Rolexer på vestkant torget. :D
 
Tror prisene kommer til å synke på en del allerede overprisede klokker (ja, dere vet hvilke jeg mener).

Av interesse, hvilke klokker tror du det er? Jeg vil tippe en del tenker "dette gjelder ikke min klokke, den er spesiell pga xxx". Jeg er ikke i markedet for å spekulere men kunne vært interessant å vite hva som anses som allerede overprisede klokker kontra andre. Snakker vi hele merker, spesifikke modeller?
 
Av interesse, hvilke klokker tror du det er? Jeg vil tippe en del tenker "dette gjelder ikke min klokke, den er spesiell pga xxx". Jeg er ikke i markedet for å spekulere men kunne vært interessant å vite hva som anses som allerede overprisede klokker kontra andre. Snakker vi hele merker, spesifikke modeller?

Primært moderne sports-Rolex i stål som fortsatt er i produksjon.

Jeg har også troen på en merkbar nedgang i moderne AP Royal Oak, Nautilus, Aquanaut osv. Det er ikke kun multimillionærer med god likviditet som har kjøpt disse, men også kjøpere som har strukket strikken vel langt i gode tider, og kanskje ikke helt forstått hva de har kjøpt.

Selvsagt mulig jeg tar feil – men det er jo spekulasjoner og gjetninger vi driver med her ;)
 
Er klokker overpriset når markedet kjøper de? Spm er nok heller hvor mange kommer til og prioritere klokke kjøp fremover? Det vil nok merkes i tiden som kommer...