Nå skal jeg ikke hevde at enhver Bruvik er påfallende "mye klokke for pengene", men prisingen virker i mine øyne noe mer berettiget.
Bruvik er nå et over 10 år gammelt merke, med et etablert merkenavn og track record som tilsier at de leverer den kvaliteten de lover. Det kan godt tenkes at
Grandmasteren som var inne hos oss var en mandagsklokke, men det skaper helt naturlig en viss skepsis videre. Sammenlignet med det jeg har sett fra Bruvik i samme prisklasse, er det uansett lite tvil om hvem jeg mener trekker det lengste strået på opplevd kvalitet.
Joda, begge merkene er preget av litt markedsføring. En av dem er flinke med store ord, lovnader om "fremtidige samlerobjekter" og referanser til historien, som jeg ikke helt klarer å se kommer til uttrykk i noen vesentlig grad i klokkenes design og kvalitet.
Den andre serverer ikke like omfattende historier, men har til gjengjeld klokker hvor det som fortelles i høyere grad kommer til uttrykk i det ytre. Uavhengig av om man liker designene eller ikke, så har Bruvik hatt en original stil siden dag 1.
I mine øyne fremstår det ene merket som atskillig mer troverdig enn det andre. Men for all del – er Von Doren en merkevare som appellerer til deg, du liker designet og kvalitet viser seg å overraske positivt – ja da er det jo bare å gunne på
Men skal jeg selv kjøpe klokke med budsjett 14k, tar jeg nok heller noe brukt sveitsisk eller ny Longines HydroConquest 41mm