Von Doren Uræd

Jeg er enig med @twt2, flott argumentasjon.

Jeg liker at vi har fått noen norske klokkeprodusenter, og jeg liker forsåvidt den nye retningen Von Doren tar med URÆD.

De forrige modellene fremstår som noe uinspirerte og litt kjedelige for min smak, ganske likt alle andre microbrands som har poppet opp de siste årene.

Jeg eier forsåvidt en klokke fra et microbrand selv (Brellum), og den har faktisk gitt meg like mye glede som mer etablerte merker, noe som overrasker meg stort.

Men jeg ser helt klart en stor forskjell på debattantene her og på klokkeriet, jeg tror vi er litt gamle og trangsynte?
Vi må såklart være kritiske, men vi burde også ønske at Von Doren får til noe skikkelig bra. Lykke til.
 
  • Liker
Reaksjoner: morto, Bullitt og HR_
Min mening:
Det er «gjengs» i klokkebransjen å spinne på en historie man strengt tatt ikke er en del av, eller avgjørende for.
Det er vanlig å bruke superlativer i beskrivelser (Er enig med GO at min Senator er «excellent», men kan sikkert debatteres).
Antall måter å designe en klokke på nærmer seg oppbrukt og det er ikke lett å finne noe som ikke har likhetstegn med andre klokker. (Syns selv at Uræd ser ganske så bra ut).
Bruk av tredjepartsurverk er helt normalt gjennom hele urindustriens historie.
Man kan ikke forvente at alle som vil lage/selge klokker fra Norge kan ordne produksjon/maskinering/montering selv. (Iallefall ikke i en startfase)
Det er IKKE greit, utenfor Thailands strender, å selge mekaniske ur med hår, oljesøl, støv og verktøymerker. Det er en «killer».
 
  • Liker
Reaksjoner: HadronCollider
Nå tror jeg vi begynner å se konturene av en debatt hvor de fleste argumenter og sidene har blitt presentert minst én gang.

Før det går fullstendig i sirkel, så er mitt siste innspill at tiden er inne for å la de av oss som har kjøpt klokke få glede seg over det de venter på – også kan resten av oss heller fortsette å fokusere på de klokkene som begeistrer.

Ingen grunn til å gjøre dette mer personlig, eller bruke det som en videre plattform til å drøfte "kulturforskjellene" blant norske klokkeinteresserte. Denne tråden er ikke rett anledning for det :)

Fred ut!
 
Tråden min fikk sitt eget liv og det er jo bra! Det er mange synsvinkler og det finnes mange fancy måter å forklare ting på. Skulle kanskje ønske at tonen her var mer på konstruktiv kritikk enn i visse tilfeller på grensen til nedlatende, da hadde ikke den nevnte "kulturforskjellen" blitt så fremtredende. Uten å gå i detalj har jeg ikke bare positive erfaringer med high end ur og et par anerkjente norske AD'er heller. Jeg er nok litt enkelt skrudd sammen; historien bak Uræd er artig, men på langt nær avgjørende, liker designet, spesifikasjonene er ok i min bok, reagerte ikke på prisen og synes det er knall med norsk satsning! Ikke fullt så opptatt av kosmetiske detaljer på urverk, engelsk skriftlig og vinkling på markedsføring.
 
Redigert:
Mulig jeg er gammel og sær. Men hva kan vi lære av debattantene på klokkeriet @Bertelsen ?

Jeg mener nødvendigvis ikke at vi trenger å lære noe av dem, men at klokkeriet kanskje er preget av folk som er mer "ferske" i gamet.

Alt der er superdupert og perfekt, uansett om det er en av de stygge vikinginspirerte klokkene eller en vintage pp.

Jeg føyer meg etter Jon Harald og gir meg med dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo og le0n
Enig i alt du skriver foruten bemerkningen om
«dritt-merke». Synes slik bør unnlates å dele her imho.
Enig om å være uenig. Merker som forsøker å profitere på en historie fullstendig frikoblet fra merkets egen, høyst ubetydelige historie, er etter min mening et skikkelig d…… merke.
 
Enig om å være uenig. Merker som forsøker å profitere på en historie fullstendig frikoblet fra merkets egen, høyst ubetydelige historie, er etter min mening et skikkelig d…… merke.

Men bruken av substantivet «dritt» kan du unnlate.