Independent watchmaking-tråden

Ochs und Junior har vært opp i tråden her tidligere, men synes et gjensyn er på sin plass. Perpetual calendar på en alternativ måte. Klokkene lages på bestilling og kjøper påvirker i stor grad valg av materialer og utseende. Nettsiden med konfigureringsapp’en er vel verdt et besøk
upload_2018-7-22_10-21-48.jpeg
 
Oh ... OK ... (mangler ord)

Utrolig kult!

Ja, det er en artig sak. Ikke Swiss, men nederlandsk. Brødrene Grönefeld holder til i den lille byen Oldenzaal, hvor de også har produksjonen. Jeg har vært og besøkt dem der og denne modellen, Remontoire 1941, har verket sitt inspirert fra byens basilika, hvis klokke vedlikeholdes av brødrenes far Sjef. Han er født i 1941, derav modellnavnet. Denne kirkeklokken har verket plassert flere meter lavere enn skiven, og har en tilsvarende remontoire. I tillegg til funksjonen som du lenker til, har remontoiren (hva er det norske ordet...) også til hensikt å hindre at snø og is legger seg på viseren da denne hopper med små bevegelser, akkurat som minuttviseren på min klokke gjør hvert 8. sekund.
Brødrene Tim & Bart er to artige karer og helt i toppen som urmakere. De har laget en del imponerende modeller, og Remontoire 1941 vant i 2016 GPHG i klassen for Mens Watch. Brødrene leverer personlig alle ur til kunden der vedkommende bor. Her et bilde av mitt ur, tatt av Grönefeld.
Vis vedlegg 100256
 
Finnes det noen produsenter, innenfor økonomisk stratosfære, som kan produsere klokke med medbrakte råvarer for å ha noe som er helt unikt? Jeg har noe panserstål fra slagskipet Tirpitz, en bit titan fra Apollo-programmet og noe Bøhler Antinit våpenstål (som kostet mer pr kg enn ubåtstål koster pr tonn)
 
Finnes det noen produsenter, innenfor økonomisk stratosfære, som kan produsere klokke med medbrakte råvarer for å ha noe som er helt unikt? Jeg har noe panserstål fra slagskipet Tirpitz, en bit titan fra Apollo-programmet og noe Bøhler Antinit våpenstål (som kostet mer pr kg enn ubåtstål koster pr tonn)

Det vil nok koste litt ekstra, men noe unikt vil du få.

8
 
Finnes det noen produsenter, innenfor økonomisk stratosfære, som kan produsere klokke med medbrakte råvarer for å ha noe som er helt unikt? Jeg har noe panserstål fra slagskipet Tirpitz, en bit titan fra Apollo-programmet og noe Bøhler Antinit våpenstål (som kostet mer pr kg enn ubåtstål koster pr tonn)
I hvilken form er disse materialene? Hvem som helst med en CNC-maskin kan frese ut f.eks. en kasse eller bezel av metall av et tilstrekkelig stort stykke. Men smelteverk tror jeg ikke du finner noen urmakere som har. Jeg ville startet med å velge ønsket urverk, og basert resten av prosjektet på det. Så kan du sikkert finne noen som kan lage f.eks. visere og lodd til automatisk opptrekk av metallet du har, og en urmaker som setter det hele sammen,