En tråd om kaffe

Hadde vært interessant om kaffe gjengen her inne ville svart på følgende:

  • Ditt favoritt (kaffe) land (og region om du vet)?
  • Foretrukken brenningsgrad (og gjerne hva du foretrekker å brygge den med)?
  • Foretrukken prosessering (honey, natural, washed, pulped natural)?
  • Hvordan variant av Arabica (eks. bourbon, heirloom, catuai, sl ... mv.)?
  • Den beste koppen med kaffe du har brygget eller fått servert (produsent og type kaffe)?

1) Hadde Etiopia som favoritt, men i senere tid har det vist seg at kvalitet i hele prosessen trumfer område. Topp kaffebønner har vært fra Kenya, Etiopia, Honduras.
2) Lys (Bryggemetode: Aeropress til meg selv, Wilfa WSP til gjester).
3) Usikker - Ser to av favorittene er "natural"
4) Samme som over - Favoritter er "Heirloom"
5) Kopp sort kaffe fra Supreme Roastworks på en kald høstdag, etterfulgt av Tim Wendelboes espresso et par timer senere. Dette var i 2017, så husker ikke bønnedetaljene.

I sum er det nok det å treffe blink på behandling av den enkelte bønne viktigere enn å kun foretrekke en type behandling for alle. Skal prøve å ha spørsmålene dine i bakhodet for fremtidige kaffeslurker, kanskje det er en klar trend jeg ikke er klar over.
 
1) Hadde Etiopia som favoritt, men i senere tid har det vist seg at kvalitet i hele prosessen trumfer område. Topp kaffebønner har vært fra Kenya, Etiopia, Honduras.
2) Lys (Bryggemetode: Aeropress til meg selv, Wilfa WSP til gjester).
3) Usikker - Ser to av favorittene er "natural"
4) Samme som over - Favoritter er "Heirloom"
5) Kopp sort kaffe fra Supreme Roastworks på en kald høstdag, etterfulgt av Tim Wendelboes espresso et par timer senere. Dette var i 2017, så husker ikke bønnedetaljene.

I sum er det nok det å treffe blink på behandling av den enkelte bønne viktigere enn å kun foretrekke en type behandling for alle. Skal prøve å ha spørsmålene dine i bakhodet for fremtidige kaffeslurker, kanskje det er en klar trend jeg ikke er klar over.

Tusen takk for at du tok deg tid! Ser hvertfall ut til at du foretrekker fruktig og lysbrent kaffe fra øst Afrika :)
 
  • Liker
Reaksjoner: raknes
God kveld! :)

Vi kjører på med en rabattkode for kaffetørste Tidssonen medlemmer som gjelder tom. 13.04.18.
20 % avslag på alt av kaffe og tilbehør/Hario utstyr. Bruk rabattkoden: ur2018 når du sjekker ut av butikken.
Rabatten gjelder ikke på kaffe abonnement og frakt.

www.mukasa.no
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlingSG
Benytter anledningen til å tipse om 17% rabatt på ferskbrent kaffe og Hario brygge utstyr frem tom. 17 mai kl 23:59. Nettbutikk: www.mukasa.no
Rabattkode: 17mukasa

Ønsker alle en strålende 17 mai :):)
 
Håper alle nyter sommeren!
Tenkte å tipse om at det ligger inne en rabatt på 20% (ligger i kassen, ingen kode) på alt av Hario V60 utstyr, og ferskbrent kaffe på www.mukasa.no som gjelder tom søndag 23:59.
Tipper du kan skaffe deg norges rimeligste Hario v60 vekt og Hario Skerton kvern med denne rabatten :)
Anledningen for rabatten er at Mukasa fyller 1 år denne måneden :)
 
Viktig beskjed:
Vi har akkurat oppdaget at rabatten på 20% som skulle bli trekt fra i kassen sluttet å fungere søndag kl 16:00. Vi beklager på det sterkeste for alle som har forsøkt å handle uten å få rabatten som var lovet.
Vi har derfor valgt å forlenge 20% rabatt på Mukasa kaffe og Hario V60 til og med 10 juli kl 23:55. :)
Prisene skal endre seg etter varen er lagt i handlekurven.
www.mukasa.no
 
Til de som har vurdert å handle Hario utstyr; 20% rabatt på alt i nettbutikken www.mukasa.no i dag frem til 23:59. Fått et ganske bredt utvalg av Hario tilbehør og utstyr. Rabattkode: 17sep


Skjermbilde 2018-09-17 kl. 15.02.59.png
 
Comandante C40!
promo-3.jpg

Kostet meg rundt 2500kr, mer en det dobbelte av min tidligere Porlex håndkværn, men for en forskjell! Kaffekoppen fikk en helt ny dimensjon etter at jeg kjøpte denne. Nå, etter 2-3 måneder daglig bruk kan jeg helhjertet si at dette er den beste kaffeinvesteringen jeg har gjort.

Vet at mange sverger til elektriske kværner, men med mindre du virkelig har punget ut en stor sum for denne vil en Comandante utvilsomt forhøye kaffeopplevelsen din. Inntrykket jeg har fått fra andre omtaler på internett er at denne håndkværnen utklasser elektriske kværner i prissjiktet under 7k-10k.

Noe jeg i alle fall med sikkerhet kan si er at jeg aldri fikk brygget en "skikkelig god" Chemex før på grunn av ujevnheter og pulverisering under kværningen, nå er Chemex bryggen min blitt som en drøm. Bedre enn samtlige brygg jeg har fått servert på kafé, fordi nå kan jeg i tillegg til fantastisk kværnet kaffe styre opplevelsen etter mine egne foretrukne bønner og bryggeteknikker.


Har siden også gått til innkjøp av Kalita Wave (porselen), og Hario V60 (glass). Dersom det er ønskelig av noen å få høre en sammenligning av "de tre store" (chemex, kalita, hario v60) så kan jeg gjerne skrive litt om mine opplevelser rundt dette. Kan forsåvidt legge ved noen kommentarer kort og raskt:

Kalita Wave gir en fyldigere og rikere kopp enn den typiske pour-over pga den flate "sengen" og kontakt mellom vann og kaffe. Kanskje en mer akklimatiserende overgang for de som ønsker å gå fra Aeropress til pour-over. Ulempen er de muffinsformede filtrene, som må behandles svært forsiktig. Fordelen er at det er svært enkelt å lage en god brygg, og terskelen for å "gjøre feil" er ganske stor.

Chemex gir en lettere og renere drikk (tenk i retning leskedrikk), og er også ganske lett å få til uten å gjøre feil, men noe mer krevende enn Kalia. Hario V60 vil jeg påstå er mest krevende av disse tre, selv om den lager en ganske lik brygg sammenlignet med Chemex´en. Det jeg opplever som vanskeligere med V60 er å bringe frem sødme - på den andre siden opplever jeg V60 som noe mer syrlig enn Chemex.


Har forresten funnet en oppskrift som passer utmerket på kryss av alle disse tre, skal komme tilbake til dette senere. Nå står søndagsmiddagen for tur!
 
Redigert:

Oppskriften omtales gjerne som "4-6 metoden", og er utviklet av den japanske barista-verdensmesteren Tetsu Kasuya. Målet med denne metoden er å få maksimal kontroll på balansen mellom syrlighet og sødme, og styrken på kaffen.

Feks:
17.5g kaffe
300g vann (40%=120g, 60%=180g.)

(40% syrlighet/sødme*)
Første tømming/bloom: 50g (50g)
Andre tømming: 70g (120g)

(60% styrke*)
Tredje tømming: 60g (180g)
Fjerde tømming: 60g (240g)
Femte tømming: 60g (300g)

Total bryggetid rundt 3:30. Hver tømming initieres når vannet fra forrige tømming har dryppet igjennom og kaffegruten er synlig. (Ved eksemplet ovenfor blir det omtrent slik: 0:00, 0:45, 1:30, 2:15, 3:00)

Hypotesen bak denne metoden går ut på at man deler første 40% av total vannmengde opp i to hellinger slik at mengde vann i første helling påvirker syrlighet og mengde resterende vann til andre helling påvirker sødme. Vil man ha mindre syrlighet og mer sødme velger man altså å tømme mindre vann i første helling, slik at man har mer vann igjen til andre tømming. Styrken avgjøres av resterende 60% av total vannmengde. Ved å dele denne opp i 20% + 20% + 20% vil man feks få en sterkere brygg enn om man deler den opp i 30% + 30%.

Derfor vil man ved å følge eksempeloppskriften ovenfor få en søtere og sterkere kaffe, og ut i fra hypotesen vil man kunne endre disse variablene for å gjøre kaffen mer syrlig og/eller mindre sterk.

Hario_Olive_Wood_Base_mood_3_1600x.JPG


Min erfaring med 4-6 metoden:
Ved å følge denne malen har jeg definitivt merket at jeg har mer kontroll på kaffesmaken, mer enn noen annen oppskrift jeg har prøvd. Når jeg brygger etter disse parametrene og bare endrer én variabel om gangen får jeg svært effektive justeringer etter min egen tunge. Hvorvidt det er vitenskapelig riktig, det som hevdes, kan jeg ikke garantere, men ut i fra mine egne eksperimenter å dømme er det godt mulig at det er sant. Uavhengig av dette, har jeg erfart at 4-6 metoden er en knallgod mal. Den tar tippingen ut av ligningen!

For øyeblikket jobber jeg med disse modifikasjonene: 1:17 eller 1:16 kaffe/vannratio - light roast. En veldig rask røring med skje etter første tømming (40g), og en mindre forstyrrende rør like etter andre tømming (80g) - dette for å unngå ujevnheter i vannkontakt med kaffen. Resterende 180g deler jeg opp i to, og prøver å holde bryggetid under 3:40. (Med Hario V60 har jeg feks også prøvd å initiere nye tømminger før kaffegruten blir synlig, dette motvirker eventuell tetting mot slutten og minker total bryggetid uten å måtte utvide kverningsgraden.)

Avhengig om jeg enten brygger med Kalita Wave, Chemex, eller Hario V60 endrer jeg kværningsgrad. Første justering av kværningsgrad er for å holde bryggetiden nogenlunde innenfor rammen, andre justering er etter egen tunge. Disse vil variere mellom hver bryggeapparat og type kaffebønner. Det som alltid har vært en konstant er at sluttresultatet blir knallbra, og oppskriften fungerer like godt på tvers av disse tre. I tillegg er det lett å huske og å ta notater av hva man ender opp med å like.

For videre lesing om 4-6
https://kurasu.kyoto/blogs/kurasu-journal/2016-world-brewers-cup-champion-tetsu-kasuya
 
Oppskriften omtales gjerne som "4-6 metoden", og er utviklet av den japanske barista-verdensmesteren Tetsu Kasuya. Målet med denne metoden er å få maksimal kontroll på balansen mellom syrlighet og sødme, og styrken på kaffen.

Feks:
17.5g kaffe
300g vann (40%=120g, 60%=180g.)

(40% syrlighet/sødme*)
Første tømming/bloom: 50g (50g)
Andre tømming: 70g (120g)

(60% styrke*)
Tredje tømming: 60g (180g)
Fjerde tømming: 60g (240g)
Femte tømming: 60g (300g)

Total bryggetid rundt 3:30. Hver tømming initieres når vannet fra forrige tømming har dryppet igjennom og kaffegruten er synlig. (Ved eksemplet ovenfor blir det omtrent slik: 0:00, 0:45, 1:30, 2:15, 3:00)

Hypotesen bak denne metoden går ut på at man deler første 40% av total vannmengde opp i to hellinger slik at mengde vann i første helling påvirker syrlighet og mengde resterende vann til andre helling påvirker sødme. Vil man ha mindre syrlighet og mer sødme velger man altså å tømme mindre vann i første helling, slik at man har mer vann igjen til andre tømming. Styrken avgjøres av resterende 60% av total vannmengde. Ved å dele denne opp i 20% + 20% + 20% vil man feks få en sterkere brygg enn om man deler den opp i 30% + 30%.

Derfor vil man ved å følge eksempeloppskriften ovenfor få en søtere og sterkere kaffe, og ut i fra hypotesen vil man kunne endre disse variablene for å gjøre kaffen mer syrlig og/eller mindre sterk.

Hario_Olive_Wood_Base_mood_3_1600x.JPG


Min erfaring med 4-6 metoden:
Ved å følge denne malen har jeg definitivt merket at jeg har mer kontroll på kaffesmaken, mer enn noen annen oppskrift jeg har prøvd. Når jeg brygger etter disse parametrene og bare endrer én variabel om gangen får jeg svært effektive justeringer etter min egen tunge. Hvorvidt det er vitenskapelig riktig, det som hevdes, kan jeg ikke garantere, men ut i fra mine egne eksperimenter å dømme er det godt mulig at det er sant. Uavhengig av dette, har jeg erfart at 4-6 metoden er en knallgod mal. Den tar tippingen ut av ligningen!

For øyeblikket jobber jeg med disse modifikasjonene: 1:17 eller 1:16 kaffe/vannratio - light roast. En veldig rask røring med skje etter første tømming (40g), og en mindre forstyrrende rør like etter andre tømming (80g) - dette for å unngå ujevnheter i vannkontakt med kaffen. Resterende 180g deler jeg opp i to, og prøver å holde bryggetid under 3:40. (Med Hario V60 har jeg feks også prøvd å initiere nye tømminger før kaffegruten blir synlig, dette motvirker eventuell tetting mot slutten og minker total bryggetid uten å måtte utvide kverningsgraden.)

Avhengig om jeg enten brygger med Kalita Wave, Chemex, eller Hario V60 endrer jeg kværningsgrad. Første justering av kværningsgrad er for å holde bryggetiden nogenlunde innenfor rammen, andre justering er etter egen tunge. Disse vil variere mellom hver bryggeapparat og type kaffebønner. Det som alltid har vært en konstant er at sluttresultatet blir knallbra, og oppskriften fungerer like godt på tvers av disse tre. I tillegg er det lett å huske og å ta notater av hva man ender opp med å like.

For videre lesing om 4-6
https://kurasu.kyoto/blogs/kurasu-journal/2016-world-brewers-cup-champion-tetsu-kasuya
Takk for dette!
Har selv eksperimentert mye med Aeropress. Det er uten tvil den beste kaffen jeg får til å brygge. Brygger Chemex når jeg skal lage litt større mengder kaffe. Blir imidlertid ikke helt fortrolig med den. Litt vel lett og ren som du skriver. Må teste Kalita Wave for å sammenlikne. Har en Bodum Antigua kvern. Kanskje det er en del av Chemex-problemet.. Uansett.. Det du skriver over her er next level shit. Liker det! *Tenner et lys for alle de stakkars kapselmisbrukerne der ute*
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Oppskriften omtales gjerne som "4-6 metoden", og er utviklet av den japanske barista-verdensmesteren Tetsu Kasuya. Målet med denne metoden er å få maksimal kontroll på balansen mellom syrlighet og sødme, og styrken på kaffen.

Feks:
17.5g kaffe
300g vann (40%=120g, 60%=180g.)

(40% syrlighet/sødme*)
Første tømming/bloom: 50g (50g)
Andre tømming: 70g (120g)

(60% styrke*)
Tredje tømming: 60g (180g)
Fjerde tømming: 60g (240g)
Femte tømming: 60g (300g)

Total bryggetid rundt 3:30. Hver tømming initieres når vannet fra forrige tømming har dryppet igjennom og kaffegruten er synlig. (Ved eksemplet ovenfor blir det omtrent slik: 0:00, 0:45, 1:30, 2:15, 3:00)

Hypotesen bak denne metoden går ut på at man deler første 40% av total vannmengde opp i to hellinger slik at mengde vann i første helling påvirker syrlighet og mengde resterende vann til andre helling påvirker sødme. Vil man ha mindre syrlighet og mer sødme velger man altså å tømme mindre vann i første helling, slik at man har mer vann igjen til andre tømming. Styrken avgjøres av resterende 60% av total vannmengde. Ved å dele denne opp i 20% + 20% + 20% vil man feks få en sterkere brygg enn om man deler den opp i 30% + 30%.

Derfor vil man ved å følge eksempeloppskriften ovenfor få en søtere og sterkere kaffe, og ut i fra hypotesen vil man kunne endre disse variablene for å gjøre kaffen mer syrlig og/eller mindre sterk.

Hario_Olive_Wood_Base_mood_3_1600x.JPG


Min erfaring med 4-6 metoden:
Ved å følge denne malen har jeg definitivt merket at jeg har mer kontroll på kaffesmaken, mer enn noen annen oppskrift jeg har prøvd. Når jeg brygger etter disse parametrene og bare endrer én variabel om gangen får jeg svært effektive justeringer etter min egen tunge. Hvorvidt det er vitenskapelig riktig, det som hevdes, kan jeg ikke garantere, men ut i fra mine egne eksperimenter å dømme er det godt mulig at det er sant. Uavhengig av dette, har jeg erfart at 4-6 metoden er en knallgod mal. Den tar tippingen ut av ligningen!

For øyeblikket jobber jeg med disse modifikasjonene: 1:17 eller 1:16 kaffe/vannratio - light roast. En veldig rask røring med skje etter første tømming (40g), og en mindre forstyrrende rør like etter andre tømming (80g) - dette for å unngå ujevnheter i vannkontakt med kaffen. Resterende 180g deler jeg opp i to, og prøver å holde bryggetid under 3:40. (Med Hario V60 har jeg feks også prøvd å initiere nye tømminger før kaffegruten blir synlig, dette motvirker eventuell tetting mot slutten og minker total bryggetid uten å måtte utvide kverningsgraden.)

Avhengig om jeg enten brygger med Kalita Wave, Chemex, eller Hario V60 endrer jeg kværningsgrad. Første justering av kværningsgrad er for å holde bryggetiden nogenlunde innenfor rammen, andre justering er etter egen tunge. Disse vil variere mellom hver bryggeapparat og type kaffebønner. Det som alltid har vært en konstant er at sluttresultatet blir knallbra, og oppskriften fungerer like godt på tvers av disse tre. I tillegg er det lett å huske og å ta notater av hva man ender opp med å like.

For videre lesing om 4-6
https://kurasu.kyoto/blogs/kurasu-journal/2016-world-brewers-cup-champion-tetsu-kasuya
o_O:eek:
Sikker på at dette innlegget ikke er feilpostet og egentlig skulle vært i «de andre er værre» tråden?:p
 
Tja.. Kaffe som en hobby er nok noe enklere å forsvare dog. :p Noe av de mest velsmakende bønnene kan fåes til ca firegangen av en pose Friele.

I forståelige termer har nok @Sjø tatt et litt dypere dykk enn den vanlige kaffeinteresserte, og er rundt VC/PP-nivå ihht. fornuft. De fleste nøyer seg på Omega/Rolex-nivå hvor det kjøpes gode bønner og kvernes greit nok til AeroPress/MoccaMaster. Vet ikke helt hvor Löfbergs havner i denne sammenhengen @Gin, men Fossil-klokker viser tiden de og. ;)
 
Tja.. Kaffe som en hobby er nok noe enklere å forsvare dog. :p Noe av de mest velsmakende bønnene kan fåes til ca firegangen av en pose Friele.

I forståelige termer har nok @Sjø tatt et litt dypere dykk enn den vanlige kaffeinteresserte, og er rundt VC/PP-nivå ihht. fornuft. De fleste nøyer seg på Omega/Rolex-nivå hvor det kjøpes gode bønner og kvernes greit nok til AeroPress/MoccaMaster. Vet ikke helt hvor Löfbergs havner i denne sammenhengen @Gin, men Fossil-klokker viser tiden de og. ;)
Jeg håper min daglige gledesgiver i mer enn 25 år, ihverfall kvalifiserer meg til å komme inn i «Steinhart-kategorien» blant kaffe entusiastene.:oops:
78000C1F-5C2F-4A59-96E6-BC05BDDE0996.jpeg

Men ja, jeg liker godt «Svenske kaffe» også.

Det tynne skvipet som serveres på ulike hippe kaffesteder for tiden, har jeg imidlertid liten sans for.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og raknes
Hva f.. Touché!

Så innlegget ditt i denne tråden og koblet det sammen med innlegget i "Nei det kan jeg ikke like"-tråden, beklager forhåndsdømmingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø og Gin
Haha! Det er dessverre ingen vei tilbake når man er kaffifrelst.

Takk for dette!
Har selv eksperimentert mye med Aeropress. Det er uten tvil den beste kaffen jeg får til å brygge. Brygger Chemex når jeg skal lage litt større mengder kaffe. Blir imidlertid ikke helt fortrolig med den. Litt vel lett og ren som du skriver. Må teste Kalita Wave for å sammenlikne. Har en Bodum Antigua kvern. Kanskje det er en del av Chemex-problemet.. Uansett.. Det du skriver over her er next level shit. Liker det! *Tenner et lys for alle de stakkars kapselmisbrukerne der ute*

Foregående år brukte jeg knapt Chemex til fordel for AeroPress, av samme grunn du skriver. Men for å virkelig gi den en fair sjanse trenger man både en "gooseneck" kettle og god kværn - hvis ikke er ikke bryet verdt bønnene. (Og jeg gjentar, kaffen får en helt ny dimensjon med en god nok kværn - uansett bryggemetode.)

Du kommer nok til å ha større sans for Kalita Wave, som meg. Den har faktisk "erstattet" Aeropressen i mitt tilfelle - ikke fordi den smaker likt, for det gjør den ikke, men smaken er såpass god (og sterk) at i kombinasjon med mindre oppvask så er det en nobrainer de aller fleste dager.

*Tenner et lys for alle de stakkars kapselmisbrukerne der ute*
x2
 
Du kommer nok til å ha større sans for Kalita Wave, som meg. Den har faktisk "erstattet" Aeropressen i mitt tilfelle - ikke fordi den smaker likt, for det gjør den ikke, men smaken er såpass god (og sterk) at i kombinasjon med mindre oppvask så er det en nobrainer de aller fleste dager.

Kalita Wave har blitt den nye hverdagsfavoritten her i huset også. Enkel og veldig god. :)

Jeg bruker for det meste versjonen i keramikk med filterstørrelse 185, men de små drypperne i størrelse 155 er kjempebra når man bare skal brygge én kopp til seg selv. 200-250ml fersk kaffe brygget rett i koppen. Lettere blir det ikke!

Jeg håper min daglige gledesgiver i mer enn 25 år, ihverfall kvalifiserer meg til å komme inn i «Steinhart-kategorien» blant kaffe entusiastene.:oops:
Vis vedlegg 114962
Men ja, jeg liker godt «Svenske kaffe» også.

Det tynne skvipet som serveres på ulike hippe kaffesteder for tiden, har jeg imidlertid liten sans for.

Dette her er vel heller "Omega-kategorien" av kaffeverdenen, og godt innenfor entusiastnivået! Jeg skal snart kjøpe espressomaskin selv, og det står mellom Rancilio Silvia og Rocket Appartemento.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Nye kaffevarianter smakt i Dorze i Sør-Etiopia. Første varianten var tradisjonell etiopisk nybrent og -stampet lokal kaffe, men servert med salt i stedet for sukker. Uvant, men godt når man ikke fikk av de koppene som hadde fått mest salt; doseringen var nemlig litt tilfeldig. Dette var så langt fra nerdenivået i posten over som man komme.
Kaffebrenning.jpg


Kok.jpg


Den andre varianten var kokt på knuste,ferske blader fra kaffebusken, sammen med hvitløk, salt og litt ingefær. Litt bitter som en te, men egentlig mest hvitløksmak. Servert med først ristede, og deretter kokte bønner.
Kaffete.jpg

Og kaffekjerringer som ler og beklager seg over ungdommens latskap finnes over alt, men i Etiopia renser de bomull i stedet for å strikke.
Kaffekjerringer.jpg
 
Redigert:
Åpnet i dag posen med etiopisk "Hunkute" fra Tim Wendelboe som jeg bestilte forrige uke. Jeg har måttet vente litt på den ettersom den ble brent dagen før jeg mottok den fra posten(!), så den har fått hvile i en ukes tid her på kjøkkenbenken. Dette er første gang jeg har smakt kaffe fra Tim, og forventningene har steget gradvis hele uken. Jeg har sett igjennom flere av videoene han har liggende ute på Youtube, med alt fra turer til kaffefarmene han bruker, til lærerike videoer hvor han svarer publikum om alt man kan tenke seg innen kaffeproduksjon. Etter å ha fått innblikk i hans filosofi, som fokuserer inn på å maksimere kvaliteten i alle ledd av produksjonsprosessen - fra kaffeplante, innhøsting, sortering, prosessering, oppbevaring, frakt og til slutt brenning - så har ikke forventningene blitt lave, for å si det slik!

Bryggemetoden ble Kalita Wave, som jeg har blitt ganske fortrolig med etter hvert. Jeg tror jeg traff perfekt med kvernegraden på første forsøk, da den siste vannhinnen forsvant igjennom en flat og jevn kaffeseng i samme sekund som stoppeklokken rundet 3:30. Jeg måler ikke ekstraksjon, men herlighet dette må ha vært et godt treff!

Og nå sitter jeg her og nyter den beste kaffen jeg noensinne har smakt. Noe så rikt! Aldri før har jeg smakt en kaffe med et slikt vell av smaker og nyanser, og som føles så "ren" i munnen. Det er tydelige noter av sitron og bergamott i bakgrunnen, akkurat som pakken sier, over en solid og ordentlig søt kaffesmak.

Det eneste problemet? Jeg brygget en halv liter, og fullfører nå den siste koppen på under en halv time. :p

giphy.gif
 
Redigert: