Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Edit, siden det pt sommeren 2018 ikke var bestilling/ventelister på denne, så endres tekst;) Er viktig at det ikke feilinformeres her inne.
Tror nok du må vente på denne også nå. Det er vel heller ikke lenge før vi ser ventetid på OP og DJ heller noe som var uteenkelig for et år siden.
 
Tror nok du må vente på denne også nå. Det er vel heller ikke lenge før vi ser ventetid på OP og DJ heller noe som var uteenkelig for et år siden.
Var hos både Lervik og Bjerke i sommer og begge sa det ikke var venteliste og at de forventet å kunne levere ved neste mottakelse fra Rolex (som vel var ca 1 gang i mnd).
En fjær blir fort til 10 høns, akkurat som når selgere begynner å snakke om prisoppgang.
 
Orker ikke å følge alle diskusjoner rundt Rolex' strategier og/eller ventelistepolitikker.

Men, denne overrasker meg såpass at jeg velger å dele:
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=624963

Serr! Kødder du lissom asså? Hvis du bomkjøper en SS sportsmodell og selger den videre på et åpent marked så får AD kjeft av Rolex og må "ordne opp med å prøve å kjøpe tilbake? Og dette var en døll GMTc LN.... Hmmm.
 
Orker ikke å følge alle diskusjoner rundt Rolex' strategier og/eller ventelistepolitikker.

Men, denne overrasker meg såpass at jeg velger å dele:
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=624963

Serr! Kødder du lissom asså? Hvis du bomkjøper en SS sportsmodell og selger den videre på et åpent marked så får AD kjeft av Rolex og må "ordne opp med å prøve å kjøpe tilbake? Og dette var en døll GMTc LN.... Hmmm.

Det at Rolex vil gjøre seg selv mer eksklusiv er vel litt seint? Alle de klokkene de har spydd ut over åra. Spottet mye Rolex i sommer og tanken som slo meg når jeg så de fleste eierne av klokkene var ikke eksklusivitet det første som slo meg;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp og UJU
Orker ikke å følge alle diskusjoner rundt Rolex' strategier og/eller ventelistepolitikker.

Men, denne overrasker meg såpass at jeg velger å dele:
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=624963

Serr! Kødder du lissom asså? Hvis du bomkjøper en SS sportsmodell og selger den videre på et åpent marked så får AD kjeft av Rolex og må "ordne opp med å prøve å kjøpe tilbake? Og dette var en døll GMTc LN.... Hmmm.

Tror du kan regne med at denne historien ikke er særlig «serr». Dropp å være overrrasket og gå tilbake til ikke å orke å følge med på disse diskusjonene ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: jayeff og Genta
Tror du kan regne med at denne historien ikke er særlig «serr». Dropp å være overrrasket og gå tilbake til ikke å orke å følge med på disse diskusjonene ;)

God ide:) Kryper tilbake og beslutter at denne historien er userr BS. Kjøp og selg med samme sinn!
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe
Mulig at dette har blitt diskutert til døde her inne, men er det ikke litt bekymringsverdig at en vare man kjøper til full pris hos en AD tilsynelatende kun er din opp til et visst punkt. Jeg tenker da på tilbakeholding av garantikort og nekting av kjøp av vare om man selger med profitt osv. Hvis dette er bekymringsverdig for Rolex som leverandør så beviser det jo kun at de har priset de mest populære klokkene feil. Mistenkeliggjøring av kjøpergruppen for et selvskapt problem er jo helt absurd. Patek tok jo konsekvensen av dette og satte opp prisen på 5711 med x antall prosent nylig, noe som igjen kjørte opp gråmarkedsprisene enda mer, men dette er jo en modell som står i særklasse i dagens marked. Hva tror dere gråmarkedspris hadde blitt hvis Rolex hadde lansert Daytona med keramisk bezel til 200000,- og nye Pepsi GMT til 150000,-
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dersom Daytona stål Cer bezel ble satt opp fra AD til 200' og nye Pepsi GMT stål til 150' og "invistorene" hadde justert opp prisene tilsvarende som idag hadde markedet valgt de samme modellene NYE i hvitt gull fra AD uten ventetid.
 
Dersom Daytona stål Cer bezel ble satt opp fra AD til 200' og nye Pepsi GMT stål til 150' og "invistorene" hadde justert opp prisene tilsvarende som idag hadde markedet valgt de samme modellene NYE i hvitt gull fra AD uten ventetid.

Det er jeg ikke så sikker på, da store deler av markedet, både invistorer, men også andre, baserer sitt klokkevalg også på hvor mye modellen holder seg eller stiger i verdi, og historisk så har klokker i gull (selv med rabatt) falt mye i verdi de første årene etter nykjøp.

Jeg tror gapet mellom nypris og annenhånds/gråmarkeds-prisen hadde blitt noe mindre for disse modellene, og dette i seg selv hadde minket etterspørselen på sikt (som delvis er basert historisk på prisøkning - ikke minst målt fra forhandlerpris til annenhåndspris) - som igjen hadde redusert prisveksten.

Det er jo ikke veldig få modeller på tilbudssiden av f.eks. Daytona C, det er ikke vanskelig å få kjøpt så lenge en betaler nok. Men de billigste i markedet nå (chrono24) er ikke så veldig mye dyrere enn de som var til salgs for 1-2 år siden! (arrester meg om jeg tar feil!). Dvs. det har faktisk ikke vært en voldsom reell prisøkning i annenhåndsmarkdet - den største økningen er fra nypris til annenhåndsmarkedet. Dvs. store fortjenesten ligger i dag i 1. ledd, og kanskje 2. ledd; typiske gråmarkedsforhandlere eller invistorer - som har kjøpt klokker av første kjøper til en grei pris (men fortsatt god og rask profitt for første kjøper).

Men jeg tror ikke invistormarkedet eller Rolex-etterspørselen generelt hadde minket, det/den virker stigende uansett (både pga. økende klokkeinteresse og invisteringsinteresse), og jeg tror heller at mer oppnåelige modeller (til under 100-200k) hadde fått et større oppsving. Vi ser jo allerede visse tendenser (om de er reelle eller ikke), at også modeller som ikke var (eller er) noe problem å få tak i for en kort stund siden, plutselig(gradvis?) er utsatt for invistorer og forsøk på profitt, og dertil høye priser annonsert. Og så lenge de tilsynelatende lykkes, så er det en selvoppfyllende profeti, dvs. flere kjøper klokkene i annehåndsmarkedet til økt pris, og andre kjøper nye og selger dyrere..
 
Var en tur innom Bjerke i dag, og ringt øvrige AD, om Sub uten dato. Visste at det ville være ventetid på denne, men så ikke for meg 1-2 år... noen som har en formening om det er realistisk på det som vel er den mindre etterspurte Sub-en?
 
Litt lite bilder her for tiden. Far og sønn liker blå skiver :) Min til høyre.

83A21CBB-2160-48D0-B7C3-47AAAE8B6653.jpeg
 
Mulig jeg tenner en liten brannfakkel i tråden nå.

Jeg synes Rolex, med sine stadige prisøkninger de siste årene, har skapt en viss dissonans mellom prisklassen de vil operere i og deres egne modellers historiske DNA som luksuriøse - men tilgjengelige - tool-watches. De har for lengst landet med begge føttene godt plantet i en prisklasse hvor klokker er ren luksusvare, med nye konkurrenter som Audemars Piquet osv. Med historiske modellnavn som Explorer, Submariner, Sea-Dweller og Daytona - navn med tilknytning til røff aktivitet fra en svunnen tid hvor klokkene faktisk ble brukt som verktøy - så blir det noe litt schizofrent over prislappen disse klokkene bærer i dag. Det blir litt tullete å se reklamebilder av en fjellklatrer som klatrer opp steinrøyser når klokken han bærer på armen koster det samme som en liten bil. Om noen få år vil nok en Explorer koste opp mot 100,000kr, om ikke ytre faktorer gjør at de må roe seg ned.

Det er godt mulig jeg bare er gretten fordi en historisk klokkeprodusent, med noen av de mest ikoniske designene klokkeverdenen har sett, nå beveger seg opp i en prisklasse jeg ikke er komfortabel med. Men med den sterke merkevaren de har bygget opp, hvor navnet Rolex for lengst har blitt synonymt med "luksus" og ikke lengre "pålitelige tool-watches for spesielt interesserte", så gir dette sikkert perfekt mening fra et markedsførings-perspektiv. Men, jeg likte dem rett og slett bedre da jeg kunne svippe innom Lervik Ur og på dagen kjøpe en av deres mest ikoniske klokker - en Submariner 14060m - for "bare" 37,000kr.

Det var 5 år siden...

flamesuit.jpg
 
Redigert:
Hvor kan man få tatt skikkelig service på en 16610? Kan man gå utenom AD eller er ikke det noe poeng?
 
Mulig jeg tenner en liten brannfakkel i tråden nå.

Jeg synes Rolex, med sine stadige prisøkninger de siste årene, har skapt en viss dissonans mellom prisklassen de vil operere i og deres egne modellers historiske DNA som luksuriøse - men tilgjengelige - tool-watches. De har for lengst landet med begge føttene godt plantet i en prisklasse hvor klokker er ren luksusvare, med nye konkurrenter som Audemars Piquet. Med historiske modellnavn som Explorer, Submariner, Sea-Dweller og Daytona - navn med tilknytning til røff aktivitet fra en svunnen tid hvor klokkene faktisk ble brukt som verktøy - så blir det noe litt schizofrent over prislappen disse klokkene bærer i dag. Det blir litt tullete å se reklamebilder av en fjellklatrer som klatrer opp steinrøyser når klokken han bærer på armen koster det samme som en liten bil. Om noen få år vil nok en Explorer koste opp mot 100,000kr, om ikke ytre faktorer gjør at de må roe seg ned.

Det er godt mulig jeg bare er gretten fordi en historisk klokkeprodusent, med noen av de mest ikoniske designene klokkeverdenen har sett, nå beveger seg til en prisklasse jeg ikke er komfortabel med. Men med den sterke merkevaren de har bygget opp, hvor navnet Rolex for lengst har blitt synonymt med "luksus" og ikke "pålitelige tool-watches for spesielt interesserte", så gir dette helt sikkert perfekt mening fra et markedsførings-perspektiv. Men, jeg likte dem rett og slett bedre da jeg kunne svippe innom Lervik Ur og på dagen kjøpe en av deres mest ikoniske klokker - en Submariner 14060m - for "bare" 37,000kr.

Det var 5 år siden...

flamesuit.jpg

Jeg er helt enig med deg. Prisene på nye klokker er i grunnen for høy, men med de ventelistene som er nå er bruktprisene blitt latterlige. Plutselig skal man betale 20-100.000 over nypris for en klokke man kan få ny fra forhandler (selv om man må vente en stund).

Jeg har alltid vært stor fan av Rolex, men nå er det slutt for min del. Klokkene har knapt vært verd prisen tidligere, men de er i hvert fall ikke det nå. Håper bare at Tudor ikke opplever helt samme hypen fremover.
 
Mulig jeg tenner en liten brannfakkel i tråden nå.

Jeg synes Rolex, med sine stadige prisøkninger de siste årene, har skapt en viss dissonans mellom prisklassen de vil operere i og deres egne modellers historiske DNA som luksuriøse - men tilgjengelige - tool-watches. De har for lengst landet med begge føttene godt plantet i en prisklasse hvor klokker er ren luksusvare, med nye konkurrenter som Audemars Piquet osv. Med historiske modellnavn som Explorer, Submariner, Sea-Dweller og Daytona - navn med tilknytning til røff aktivitet fra en svunnen tid hvor klokkene faktisk ble brukt som verktøy - så blir det noe litt schizofrent over prislappen disse klokkene bærer i dag. Det blir litt tullete å se reklamebilder av en fjellklatrer som klatrer opp steinrøyser når klokken han bærer på armen koster det samme som en liten bil. Om noen få år vil nok en Explorer koste opp mot 100,000kr, om ikke ytre faktorer gjør at de må roe seg ned.

Det er godt mulig jeg bare er gretten fordi en historisk klokkeprodusent, med noen av de mest ikoniske designene klokkeverdenen har sett, nå beveger seg opp i en prisklasse jeg ikke er komfortabel med. Men med den sterke merkevaren de har bygget opp, hvor navnet Rolex for lengst har blitt synonymt med "luksus" og ikke lengre "pålitelige tool-watches for spesielt interesserte", så gir dette sikkert perfekt mening fra et markedsførings-perspektiv. Men, jeg likte dem rett og slett bedre da jeg kunne svippe innom Lervik Ur og på dagen kjøpe en av deres mest ikoniske klokker - en Submariner 14060m - for "bare" 37,000kr.

Det var 5 år siden...

flamesuit.jpg

Stiller meg selv samme spm om dagen. Hvorfor i all verden gidder folk betale langt over veil for disse klokkene? Jeg betalte rett over 60k for min blnr i 2015 og følte jeg strakk meg da, siden jeg akkurat fikk en prisøkning på 8% rett før handelen. Rolex er gode klokker, men er en enkel stål Rolex en 100k klokke?

Min første Rolex ble en GMT etter jeg så et bilde av Chuck Yaeger med en pepsi. Mer skulle det ikke til. Nå ser jeg mange folk med Rolex som jeg må innrømme ikke akkurat selger merket til meg lenger.

Føler også Rolex pisser på mange av sine lojale kunder om dagen med hvordan AD opptrer som følge av mangel på varer. Jeg må faktisk kjøpe klokker jeg ikke har lyst på for å komme i posisjon til å stå på liste for klokker jeg har lyst på. Oppskrift på å miste kunder?? Det er vel ikke helt utenkelig at dette er noe av grunnen til at bruktmarkedet tar av..
 
  • Liker
Reaksjoner: jayeff og Utinaturen