Tesla P100D

Og der kom "hateren" frem :D

Men til saken; elbil-incentivene har vært svært viktige for å bygge opp det vi har av elbiler i dag. Uten incentivene (f.eks. momsfrihet) kunne vi bare glemt å få den andelen elbiler vi har nå. Riktignok er den minimal totalt sett men i hvert fall ca. 10% av nybilsalget.

Så kan du spørre deg om 10-15% av nybilsalget vil være nok til å redusere CO2 utslippene vesentlig. Jeg tror svaret er ganske åpenbart, og at incentivene kommer til å videreføres, om enn noe modifisert.

Neida - er ikke en "hater";).

Jeg syntes at mva fritaket er fornuftig, men de øvrige incentiver bidrar etter mitt syn kun til økt bilbruk og til flere biler i trafikken - og det kan vel ikke være den ønskelige effekten.
 
Insentivene er viktig for å få til ett grønt skifte på bilparken. Men om dette bidrar til en vesentlig reduksjon i det totale CO2regnskapet? Neppe!
Kjøttfri mandag derimot, er et virkelig klimatiltak!

Bare for å sørge for en fullstendig avsporing av tråden; det reelle problemet er naturligvis at vi har blitt veldig, veldig mange flere mennesker på planeten, som alle gjerne vil ta del i velstanden. Men det er det av naturlige årsaker ikke så lett å gjøre noe med (vel, ikke noe man har lyst til å gjøre i hvert fall).

Og til @Gin - jeg tror vi trenger mer enn MVA-frihet. Ønsker vi å konvertere en betydelig del av bilbasen over til EL må vi faktisk kline til. Altfor mange (ca. 25%) kjøper nå de relativt håpløse hybridene (misforstå meg rett, det er flotte biler, men utslippstallene er jo fri fantasi som kun EU kunne laget et system for å IKKE måle).

Edit: Og jeg kjørte ELBILEN min til TOGET i dag som jeg tok til byen før jeg tok BUSSEN til jobb. DÆVEN jeg er klima-GoodGuy! *prektig og selvforherligende smil*
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og Edzilla
De kommer vel til å gjøre hverken mer eller mindre enn de trenger for å sikre en viss andel elbiler. Den andelen er sannsynligvis høyere enn hva man ser i dag. Nå ser vi jo at elbilsalget stuper bare grunnet frykt for mindre fordeler. Da blir det naturlig å konkludere med at fordelene i all hovedsak vil bestå. Jeg spår innstramming i kollektivfeltbruk der hvor det er et problem i.e. Oslo, kanskje en marginal økning i veiavgift men ellers likt.
 
Utrolig mange meninger og påstander som kommer frem i denne tråden som jeg ikke tror dere virkelig mener hvis dere tenker litt etter. Lar meg fremdeles forbløffe over hva bilen Tesla får folk til å si og mene. Det er en bil, mye likere andre biler enn mange liker å tro. Det er folk som kjører den, ikke aliens, fanboys, fanatikere eller cowboyer, helt vanlig folk som deg og meg. Her er et knippe påstander fra de siste sidene som oppsummerer noe av galskapen (fritt gjengitt):

«Klarer ikke en gang en runde på ringen» «må bli bedre på bane…»
Eh… ja. Dette er et problem og må utbedres umiddelbart!

«drive unit-problemene gjør bilen upålitelig»
Nei, dette var selvsagt en katastrofal feil, men alle bilmerker har hatt tilfeller med katastrofale feil. Det var begrenset til noen batcher og var et enten eller-problem, ikke et snikende problem som alle kan få. Problemet ble ordnet på de det gjaldt. Mine egne to biler har blitt launchet så mye at de burde sikkert vært skrotet nå, men de virker merkelig nok like bra. Grunnen til det er at drivverket er dimensjonert til effekten, og at de ikke har DU-feil. Porsche-eksempelet som nevnes er et av utallige eksempler fra resten av bilverden.

«Tesla er dårlig fordi noen eiere klager»
Trenger det å kommenteres? At enkeltpersoners uttalelser og meninger skulle ha noe som helst å si om en bilmodells vandel? Jeg forventet meg mer kunnskap om bil og statistikk av medlemmene her inne.

«Tesla drukner i feil ift andre bilmerker»
Vis meg tallene….

«NPS benchmarken KimS nevner teller ikke fordi Teslaeiere er fanboys og godtar alt»
Du finner akkurat det samme innen alle bilmerker som enten har en viss prestisje eller prisnivå. Har dere vært innom noen andre bilfora?

«begrepet fossilbil er nedlatende»
De går jo faktisk på fossilt drivstoff, men begrepet er selvsagt et lite stikk. Jeg synes den er fin og helt innafor. Og så føles faktisk tradisjonelle biler veldig fossile når man er vant med elektrisk, men so what? Vi her inne elsker jo fossile ting. Ikke noe galt i det. Mange av oss nærmer seg fossil alder også :)

"Tesla-eiere mener at alt annet på fire hjul er «søppel»"
«Tesla-eiere mener de redder verden»
«Tesla eiere respekterer ikke andres valg og meninger»
"Tesla-eiere mener andre er misunnelige»
«Tesla-eiere er utrolig harry og selvgode»
Eh… blir litt målløs. Kall meg gjerne arrogant, men jeg trodde dette var et forum for voksne mennesker. Du må til VGs kommentarfelt for å finne lignende eksempler på generalisering basert på egne fordommer og (misforståtte) erfaringer.
 
Jeg tror kanskje det verste for mange er at enkelte Tesla-eiere fremstår/kan fremstå som hoverende, og som predikanter. Men det gjelder selvsagt alle merker og miljø. Vi har jo tilsvarende i vår egen hobby (Rolex, F.P. Journe etc.)

Elbiler har kommet for å bli, og det må man pent akseptere. Selv har jeg nylig byttet ut min mer eller mindre trofaste Passat med en Alfa Romeo 159 (Alfa Romeo har vel om mulig enda dårligere rykte enn VW når det gjelder pålitelighet) som går på djevelens drivstoff i tillegg! Det heter seg visst det at de som snakker mest drit om Alfa Romeo somregel aldri har eid eller kjørt en. Det samme gjelder formentlig om Tesla/elbil også.

Men jeg bryr meg ikke noe om hva andre synes om de bilene jeg kjører. Kjøreglede og følelsen bilen gir er det viktigste. Tall og fakta har liten påvirkning på følelser. De som "hater" Tesla/elbiler, bør finne noe annet å bruke kreftene sine på.

Til dere med Tesla: kjør pent.
Til dere uten Tesla: kjør pent.
 
Utrolig mange meninger og påstander som kommer frem i denne tråden som jeg ikke tror dere virkelig mener hvis dere tenker litt etter. Lar meg fremdeles forbløffe over hva bilen Tesla får folk til å si og mene. Det er en bil, mye likere andre biler enn mange liker å tro. Det er folk som kjører den, ikke aliens, fanboys, fanatikere eller cowboyer, helt vanlig folk som deg og meg. Her er et knippe påstander fra de siste sidene som oppsummerer noe av galskapen (fritt gjengitt):

«Klarer ikke en gang en runde på ringen» «må bli bedre på bane…»
Eh… ja. Dette er et problem og må utbedres umiddelbart!

«drive unit-problemene gjør bilen upålitelig»
Nei, dette var selvsagt en katastrofal feil, men alle bilmerker har hatt tilfeller med katastrofale feil. Det var begrenset til noen batcher og var et enten eller-problem, ikke et snikende problem som alle kan få. Problemet ble ordnet på de det gjaldt. Mine egne to biler har blitt launchet så mye at de burde sikkert vært skrotet nå, men de virker merkelig nok like bra. Grunnen til det er at drivverket er dimensjonert til effekten, og at de ikke har DU-feil. Porsche-eksempelet som nevnes er et av utallige eksempler fra resten av bilverden.

«Tesla er dårlig fordi noen eiere klager»
Trenger det å kommenteres? At enkeltpersoners uttalelser og meninger skulle ha noe som helst å si om en bilmodells vandel? Jeg forventet meg mer kunnskap om bil og statistikk av medlemmene her inne.

«Tesla drukner i feil ift andre bilmerker»
Vis meg tallene….

«NPS benchmarken KimS nevner teller ikke fordi Teslaeiere er fanboys og godtar alt»
Du finner akkurat det samme innen alle bilmerker som enten har en viss prestisje eller prisnivå. Har dere vært innom noen andre bilfora?

«begrepet fossilbil er nedlatende»
De går jo faktisk på fossilt drivstoff, men begrepet er selvsagt et lite stikk. Jeg synes den er fin og helt innafor. Og så føles faktisk tradisjonelle biler veldig fossile når man er vant med elektrisk, men so what? Vi her inne elsker jo fossile ting. Ikke noe galt i det. Mange av oss nærmer seg fossil alder også :)

"Tesla-eiere mener at alt annet på fire hjul er «søppel»"
«Tesla-eiere mener de redder verden»
«Tesla eiere respekterer ikke andres valg og meninger»
"Tesla-eiere mener andre er misunnelige»
«Tesla-eiere er utrolig harry og selvgode»
Eh… blir litt målløs. Kall meg gjerne arrogant, men jeg trodde dette var et forum for voksne mennesker. Du må til VGs kommentarfelt for å finne lignende eksempler på generalisering basert på egne fordommer og (misforståtte) erfaringer.

Denne oppsummeringen ble nesten litt pinlig, men det er vel en god ting ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore
Morsom lesning.
Valg av bil er 90% følelser sier de. Kan se ut som "de" har rett.




Utrolig mange meninger og påstander som kommer frem i denne tråden som jeg ikke tror dere virkelig mener hvis dere tenker litt etter. Lar meg fremdeles forbløffe over hva bilen Tesla får folk til å si og mene. Det er en bil, mye likere andre biler enn mange liker å tro. Det er folk som kjører den, ikke aliens, fanboys, fanatikere eller cowboyer, helt vanlig folk som deg og meg. Her er et knippe påstander fra de siste sidene som oppsummerer noe av galskapen (fritt gjengitt):

«Klarer ikke en gang en runde på ringen» «må bli bedre på bane…»
Eh… ja. Dette er et problem og må utbedres umiddelbart!

«drive unit-problemene gjør bilen upålitelig»
Nei, dette var selvsagt en katastrofal feil, men alle bilmerker har hatt tilfeller med katastrofale feil. Det var begrenset til noen batcher og var et enten eller-problem, ikke et snikende problem som alle kan få. Problemet ble ordnet på de det gjaldt. Mine egne to biler har blitt launchet så mye at de burde sikkert vært skrotet nå, men de virker merkelig nok like bra. Grunnen til det er at drivverket er dimensjonert til effekten, og at de ikke har DU-feil. Porsche-eksempelet som nevnes er et av utallige eksempler fra resten av bilverden.

«Tesla er dårlig fordi noen eiere klager»
Trenger det å kommenteres? At enkeltpersoners uttalelser og meninger skulle ha noe som helst å si om en bilmodells vandel? Jeg forventet meg mer kunnskap om bil og statistikk av medlemmene her inne.

«Tesla drukner i feil ift andre bilmerker»
Vis meg tallene….

«NPS benchmarken KimS nevner teller ikke fordi Teslaeiere er fanboys og godtar alt»
Du finner akkurat det samme innen alle bilmerker som enten har en viss prestisje eller prisnivå. Har dere vært innom noen andre bilfora?

«begrepet fossilbil er nedlatende»
De går jo faktisk på fossilt drivstoff, men begrepet er selvsagt et lite stikk. Jeg synes den er fin og helt innafor. Og så føles faktisk tradisjonelle biler veldig fossile når man er vant med elektrisk, men so what? Vi her inne elsker jo fossile ting. Ikke noe galt i det. Mange av oss nærmer seg fossil alder også :)

"Tesla-eiere mener at alt annet på fire hjul er «søppel»"
«Tesla-eiere mener de redder verden»
«Tesla eiere respekterer ikke andres valg og meninger»
"Tesla-eiere mener andre er misunnelige»
«Tesla-eiere er utrolig harry og selvgode»
Eh… blir litt målløs. Kall meg gjerne arrogant, men jeg trodde dette var et forum for voksne mennesker. Du må til VGs kommentarfelt for å finne lignende eksempler på generalisering basert på egne fordommer og (misforståtte) erfaringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt og Dingle
Har man bensin i blodet og liker bil så kan lett elbil føles som en trussel. Bil er jo livsstil for noen og frykten for at livsstilen man har valgt er på vei til å bli tilintetgjort kan vekke litt følelser. Jeg var akkurat der. Men nå har jeg bestilt elbil. For meg ble det riktig å differensiere mellom transport og hobby og nå tror jeg det blir mindre press på hobbybiler (med feite motorer:) i fremtiden om elbil tar over med det resultat at CO2 fra persontransport på veiene i realiteten er et utryddet problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore
Har man bensin i blodet og liker bil så kan lett elbil føles som en trussel. Bil er jo livsstil for noen og frykten for at livsstilen man har valgt er på vei til å bli tilintetgjort kan vekke litt følelser. Jeg var akkurat der. Men nå har jeg bestilt elbil. For meg ble det riktig å differensiere mellom transport og hobby og nå tror jeg det blir mindre press på hobbybiler (med feite motorer:) i fremtiden om elbil tar over med det resultat at CO2 fra persontransport på veiene i realiteten er et utryddet problem.

Hele denne debatten kan minne om mekaniske urverk vs. quartz.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
For så vidt enig med deg der @Edzilla. Ulikheten er at mekaniske ur rocker ;)

Lamborghinien ble testet på ekte dragstrip med antatt gode forhold for begge biler i helgen, 2.200 KG familiebil mot 1.422 KG supersportsbil...

 
  • Liker
Reaksjoner: jeprex
Jeg tror kanskje det verste for mange er at enkelte Tesla-eiere fremstår/kan fremstå som hoverende, og som predikanter. Men det gjelder selvsagt alle merker og miljø. Vi har jo tilsvarende i vår egen hobby (Rolex, F.P. Journe etc.)

Elbiler har kommet for å bli, og det må man pent akseptere. Selv har jeg nylig byttet ut min mer eller mindre trofaste Passat med en Alfa Romeo 159 (Alfa Romeo har vel om mulig enda dårligere rykte enn VW når det gjelder pålitelighet) som går på djevelens drivstoff i tillegg! Det heter seg visst det at de som snakker mest drit om Alfa Romeo somregel aldri har eid eller kjørt en. Det samme gjelder formentlig om Tesla/elbil også.

Men jeg bryr meg ikke noe om hva andre synes om de bilene jeg kjører. Kjøreglede og følelsen bilen gir er det viktigste. Tall og fakta har liten påvirkning på følelser. De som "hater" Tesla/elbiler, bør finne noe annet å bruke kreftene sine på.

Til dere med Tesla: kjør pent.
Til dere uten Tesla: kjør pent.



Skjønner ikke hva du snakker om...
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
@KimS Du som er godt bevadret i Teslas verden - om jeg skulle handlet meg en slik doning ny nå, hvordan får man gratis superlading med en slik? For det er sånn å forstå at dette ikke er inkludert lengre?

Svarer på vegne av oss Tesla-eiere. Du får gratis superlading ved bruk av henvisningskode som andre eiere gir deg

Dette gjelder forøvrig kun til midten av september i følge tesla.com
 
@KimS Du som er godt bevadret i Teslas verden - om jeg skulle handlet meg en slik doning ny nå, hvordan får man gratis superlading med en slik? For det er sånn å forstå at dette ikke er inkludert lengre?

Frem til 16/9 (ta 15/9 for sikkerhets skyld) kan du få med gratis superlading. Etter det skal den visstnok bare gjelde 1 år..

Videre kan du få 0,49% rente på 75-modeller og 0,99% på 100-modeller (i 3 år, deretter 3,3%) om du velger en såkalt inventory bil, altså en ferdig produsert men typisk ikke kjørt bil.

Og bruker du min vervekode skal du få låne den nye Tesla Roadsteren min når den kommer i 2020. Den gjør 0-100 på 2 sekunder, 0-160km/t på 4,2 sekunder, og har en toppfart på 400km/t+!! :D

Er forresten på min 8. Tesla nå :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Da hadde jeg litt dårligere tid enn jeg hadde sett for meg gitt. Så ved hvilken årsmodell sluttet de å gi dette ved?

Finner lite evig gratis på biler etter april/mai 2017. Men pga rentekampanjen OG at bilene er oppdatert med bedre specs siden tidlig 2017 er det ofte lite å hente på å kjøpe brukt, om du ikke får en KNALLDEAL, men de er det få av..
 
Send meg en PM, hvor du forklarer mer utdypende ang. inventory. Her er jeg på gyngende grunn mtp. det meste egentlig :p

Det er gjort, og til generell opplysning er det bare å stille meg spørsmål om alt fra lading til hvilken modell som passer til hva.. vi har en S100D og en X100D i "stallen", og har eid de fleste varianter, og prøvekjørt alle :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher