Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

Hva med timefactors reissue av Smiths military? Kommer i både 36 og 39 mm.
80E6378F-0342-4B05-A33C-FC6B1BBE4EB2.jpeg
 
Vis vedlegg 99499 Kjempespennende tråd!

De fleste kjennetegnene på en ordentlig "field watch" mener jeg er til stede på Omega sin nye railmaster:
- ingen datovisning
- svært lettleste tall 12, 3, 6 og 9
- fantastisk lume
- vanntett til 150 m
- nedskrudd krone
- ingen polerte/blanke flater - hverken på lenke eller kasse

...og letingen etter den perfekte klokke for DEG, er halve gleden.
Så lykke til med videre horologistudier Plainview!

Enig! Denne er virkelig flott!
 
Hva med Tudor North Flag?
Lettlest, dato(som jeg personlig er avhengig av) og gangreserve som jeg synes er en veldig praktisk komplikasjon.
For ikke å snakke om den kantete "Ingy-style" kassa. Denne er på hånda mi stort sett hele tida:)
20180627_215328.jpg
 
Etter min (subjektive) forståelse av hva en "field watch" er, kjennetegnes den av enkelhet, lettsesbarhet (er det et ord?) robusthet og til slutt, men ikke uvesentlig; at den er ganske kompakt og rimelig. Noen av de over er flotte saker, men faller utenom på ulike punkter. Jeg mener at Hamilton Khaki Mechanical av de nevnte er veldig innafor. Det samme er en som ingen andre har nevnt. Seiko 5 "Military"

SNK805K2_MED.jpg


Timex weekender er også en nesten gratis konkurrent. Hele greia koster det samme som en Natoreim av OK kvalitet

Selv har jeg to av alternativene til @Plainview Jeg er så heldig å ha en IWC Mark XV med den originale lenka. Nå står den på Nato for å teste.

31315B50-52C2-4B8F-8A0D-48D1B23B847C.jpeg


Og så har jeg nettopp, dvs for mindre enn 24 timer siden mottatt en Hamilton W10 fra 1976. Den har jeg på armen mens jeg knotter dette. Min forståelse av fieldwatch gjør at jeg ikke vil betegne IWCen som noe sånt. Det er en flott klokke på de fleste måter, men ikke liten nok til å være "garantert" å ikke henge seg fast i noe.

89B0B1AC-8930-4501-82AE-771DB09BC78D.jpeg


Hamilton W10 derimot er liten, lett, (56 gram på en Toxic nato), og såpestykkeformet. Det er nesten utenkelig at den skal hekte seg opp i noe som helst under aktivitet. Hverken grunnutrustning, eller porten i barnehagen. Så som fieldwatch går den utapå IWC som etter min mening virker vesentlig større enn sine 38 mm. Hamilton derimot virker ikke akkurat større enn 35 mm pluss krone.

Andre som kan være aktuelle like i nærheten av field watch/mindre sportsklokke er Tudor Black Bay 36, som jeg forøvrig har hatt og solgt etter at jeg syntes jeg hadde for mange små svarte klokker til ganske mange penger. På den medfølgende kamo-natoen er den fin til bruken. Og til slutt kan man ta med Nomos Club 36. Men disse er altså mer sportslige dagligklokker i samme ulla som Rolex Explorer 1 og Omega Railmaster nevnt over.

Lykke til i jakta @Plainview

Edit tok litt tid med bildene
 
Redigert:
Etter min (subjektive) forståelse av hva en "field watch" er, kjennetegnes den av enkelhet, lettsesbarhet (er det et ord?) robusthet og til slutt, men ikke uvesentlig; at den er ganske kompakt og rimelig. Noen av de over er flotte saker, men faller utenom på ulike punkter. Jeg mener at Hamilton Khaki Mechanical av de nevnte er veldig innafor. Det samme er en som ingen andre har nevnt. Seiko 5 "Military"

SNK805K2_MED.jpg


Timex weekender er også en nesten gratis konkurrent. Hele greia koster det samme som en Natoreim av OK kvalitet

Selv har jeg to av alternativene til @Plainview Jeg er så heldig å ha en IWC Mark XV med den originale lenka. Nå står den på Nato for å teste. Og så har jeg nettopp, dvs for mindre enn 24 timer siden mottatt en Hamilton W10 fra 1976. Den har jeg på armen mens jeg knotter dette. Min forståelse av fieldwatch gjør at jeg ikke vil betegne IWCen som noe sånt. Det er en flott klokke på de fleste måter, men ikke liten nok til å være "garantert" å ikke henge seg fast i noe.

Hamilton W10 derimot er liten, lett, (56 gram på en Toxic nato), og såpestykkeformet. Det er nesten utenkelig at den skal hekte seg opp i noe som helst under aktivitet. Hverken grunnutrustning, eller porten i barnehagen. Så som fieldwatch går den utapå IWC som etter min mening virker vesentlig større enn sine 38 mm. Hamilton derimot virker ikke akkurat større enn 35 mm pluss krone.

Andre som kan være aktuelle like i nærheten av field watch/mindre sportsklokke er Tudor Black Bay 36, som jeg forøvrig har hatt og solgt etter at jeg syntes jeg hadde for mange små svarte klokker til ganske mange penger. På den medfølgende kamo-natoen er den fin til bruken. Og til slutt kan man ta med Nomos Club 36. Men disse er altså mer sportslige dagligklokker i samme ulla som Rolex Explorer 1 og Omega Railmaster nevnt over.

Lykke til i jakta @Plainview

Takk for gode innspill!! Jeg har lest tråden om din IWC mer enn noen ganger ;)

Når det gjelder din W10; gjerne kom med bilder av din? Når du allerede har den på armen :)
 
Takk, det var et impulskjøp fra Klokkeriet. eg tror eg fikk den for en god pris, i alle fall i forhold til Chrono24 og ebaylistinger. I tillegg er den i helt fin stand til alder og det at den har vært i militæret. Så får vi se om vi vokser sammen etter hvert.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Plainview
Takk, det var et impulskjøp fra Klokkeriet. eg tror eg fikk den for en god pris, i alle fall i forhold til Chrono24 og ebaylistinger. I tillegg er den i helt fin stand til alder og det at den har vært i militæret. Så får vi se om vi vokser sammen etter hvert.

Lars Birger

Du må gjerne gi en lyd hvis dere ikke vokser sammen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Nå er det vel svært få som har et så herlig uhøytidlig forhold til de dyre urene sine som deg @Tom Henriksen. Ære være dere som faktisk utsetter slike dyre ur for litt mer enn hva et middels røft åpent kontorlandskap har å tilby!

Jeg har selv hatt BB36 i tankene forøvrig, har prøvd det på hånden og det klaffet ganske godt. Eneste som plager meg er at det er litt for mye blankpolerte flater. Børstede sider på kassen og kanskje en coin edge bezel eller noe slikt så hadde den vært i boksen allerede.

Hva Smiths angår så hadde en kompis PRS-25 (Everest), og jeg synes å huske at det var et helt ok ur for prisen, men det var forferdelig mye støy fra rotoren. Mye tøft fra Smiths da, det skal de ha.

SMITHS_EVEREST_PRS25_NATO.jpg