Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

Noen liker datteren, andre foretrekker moren...mitt feltur er Seamaster PO.
Vis vedlegg 99721
PO har god lume og lesbarhet. Dato er et must når mobilen og annen elektronikk svikter. Jepp, det er et dykkerur, men jaggu kan det være kjekt å ha kontroll på tidsbruk med bezelen. Er som oftest med meg på feltreiser og bryr meg ikke en kalori om bruksmerker. Det er tross alt et bruksur.

Takk til trådstarter for en forfriskende og artig tråd!
På besøk hos svenskene? :D
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Rolex Explorer er etter min mening et av de mest vellykkede designene i klokkeverdenen, og en helt perfekt feltklokke.

114270:

13964989030_b95fe7816f_b.jpg


13447713303_394d0ecd5b_b.jpg


13386535195_98ef06353c_b.jpg


14270:

8385976235_012ba14c0a_b.jpg


11988040394_e76eb1bff1_b.jpg


8583238980_cdc7e2f44e_b.jpg
 
EUX5Uas.jpg

Archimede Outdoor Protect er ikke den dyreste eller fineste klokka jeg har men det er likevel den jeg bruker mest. Lesbarheten er enorm, behandlinga av stålet gjør at ei tre år gammel klokke ser ut som ny, den er liten, kort, tynn og lett, viseren er kritthvite om dagen og blå om natta (lenge) og den er grunnleggende ujålete. Lenka kunne vært mer forseggjort og skrangler litt, viserne kunne vært noe finere enn to pinner og det kunne kanskje vært noen polerte flater, men steike så glad jeg er i den! Dessuten finnes den i en mengde farger og varianter.
https://www.archimede-watches.com/watches/automatic-outdoor/protect.html
 
Her er mitt bidrag til "Field-watch" tråden: Seiko Fieldmaster fra 1995. Blitt en av mine favoritter og er rett som det er å finne på armen. Lett og ubesværlig på armen (Titan kasse), "10 bar water resist" (holder lenge for meg) og 38 mm kasse. Nylig skiftet kondensator i det kinetiske "urverket"
P5290267.jpg
 
Redux Courg
Grad 2 titankasse
Alle kvalitetene til en diver (WR 150),men med lesbarheten til en flieger.
39mm pluss krone
20 millimeter mellom lugs.
Seiko NA35 verk 24 Jewels med håndtrekk og hacking
Sapphire glass .
99166_8406d897f1c9b23963bcbfef0c7717ed.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Plainview og JD83
Tvilen spredte seg naturligvis som ild i tørt gress da en av "ekspertene" (les klovn) på klokkeriet/rolexforum uttalte at Hamilton kunne likestilles med Invicta, her i går (eller var det dagen før?), men det ble altså likevel en Hamilton Khaki Field Mechanical med sort skive på meg.

20180713_211913-01-01.jpeg


Vanligvis ikke en NATO-mann, og er det nok ikke fremover heller, men synes likevel det tar seg godt ut på bilder. Planen er å skaffe meg en canvas-rem ala det @heimert har vist på noen bilder i dagens den siste uken, ser sjukt bra ut emm (så del gjerne noen bilder av exploreren din med canvas her!). Kred for profilbilde btw, Norm er en av mine tenåringshelter!

Uansett. Innfrir Hamilton KFM, spør du kanskje. Ja, definitivt, er svaret.

Lett, lettlest, enkel og stilren. Tidligere bekymring om "skrift-/tegntung" skive var ubegrunnet, den fremstår ren og pen irl emm. Og er enig i kommentarer ovenfor om at bilder ikke yter den rettferdighet, selv om jeg synes den ser veldig bra ut på bilder uansett, da.

Klokken ligger perfekt og uforstyrrende på armen, akkurat slik en "field watch" skal, og det er noe ujålete og deilig med denne.

Det er også en fryd å få inn en klokke med manuelt opptrekk i beholdningen, ajajaj, det ga godfølelsen å trekke den opp for første gang i dag, og antakelig/forhåpentligvis fremover også!

Hvis jeg skal trekke frem noe negativt, så må det være fravær av skrukrone og wr på kun 50m, men det skal jeg kunne leve med - jeg er sjelden (les aldri) under 3m likevel.

Oppsummert er jeg strålende fornøyd, og gleder meg til å ta den med rundt omkring på diverse "fields" ;) På lekeplassen med mellomste på 4 på bildet ovenfor (uten at det fremgår på noen måte av bildet).
 
Grattis! Viktig å ha riktig klokke i sandkassa! Var nylig i Dyreparken, og har aldri spotta så mange klokker på samme tid og sted før...

Ps: Bruker folket her å bade med 50m/5atm-klokker? Jeg har av en eller annen grunn alltid tenkt at 100m-klokker takler vann-aktiviteter, mens 50metere hels ikke bør utsettes for noe mer enn oppvasksvann. Enig i at vanntettheten på denne trekker ned, men hvis den er bade-sikker så er den på ønskelista mi.
 
Grattis! Viktig å ha riktig klokke i sandkassa! Var nylig i Dyreparken, og har aldri spotta så mange klokker på samme tid og sted før...

Ps: Bruker folket her å bade med 50m/5atm-klokker? Jeg har av en eller annen grunn alltid tenkt at 100m-klokker takler vann-aktiviteter, mens 50metere hels ikke bør utsettes for noe mer enn oppvasksvann. Enig i at vanntettheten på denne trekker ned, men hvis den er bade-sikker så er den på ønskelista mi.

Takk! :)

Nå til dags bruker jeg nok utelukkende wr100+ når jeg bader, men da jeg hadde en Speedmaster som eneste klokke (i et tidligere liv) badet jeg faktisk helt uproblematisk med den, og den er vel ikke mer enn wr 50, kanskje t.o.m. wr 30?
 
Grattis med en kjempeflott Hamilton Field, @Plainview!

To andre feltklokker som bør nevnes er Seals "Dark Seal", med enten fast eller 12t-bezel.

40mm diameter, 12mm tykk, 48mm lug til lug, 20mm lug-bredde og vanntett til 200m.

IMG_1366_1024x1024.JPG


fd5648cdf10c7e975cdd4233d1345e67.jpg


seals-seals-dark-seal-fixed-bezel.jpg


IMG_2983_grande.JPG

Takk! :) Veldig, veldig fornøyd, også etter dag 2. Synet på NATO-rem er også i endring - kun hatt det på 5- og 6-sifret Sub og SD tidligere, og virkelig mislikt det, men med en lettere og lavere klokke er det virkelig noe annet :)

Mye kult fra Seals, synes jeg - lykkes med å skape et eget uttrykk, som er mer enn en kan si om mye annet! Liker begge ovenfor, men spesielt den med 12t-bezel - veldig "field-følelse" for min del (hvis en kan si det) ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Takk! :) Veldig, veldig fornøyd, også etter dag 2. Synet på NATO-rem er også i endring - kun hatt det på 5- og 6-sifret Sub og SD tidligere, og virkelig mislikt det, men med en lettere og lavere klokke er det virkelig noe annet :)

Mye kult fra Seals, synes jeg - lykkes med å skape et eget uttrykk, som er mer enn en kan si om mye annet! Liker begge ovenfor, men spesielt den med 12t-bezel - veldig "field-følelse" for min del (hvis en kan si det) ;)
Gratulerer med kanskje den kuleste feltklokka som har blitt (re)lansert indet siste. Synes Khaki Field Mechanical kler det meste av det jeg har kastet på av reimer, men høydepunktet ble kanskje NDC-reima som kom inn her i forrige uke.

101853_c830846bda811f615035b9ca05317fc7.jpeg
 
Gratulerer med kanskje den kuleste feltklokka som har blitt (re)lansert indet siste. Synes Khaki Field Mechanical kler det meste av det jeg har kastet på av reimer, men høydepunktet ble kanskje NDC-reima som kom inn her i forrige uke.

101853_c830846bda811f615035b9ca05317fc7.jpeg

Takk! Veldig enig i at dette fungerer bra :)

Grattis med super klokke! Fikk tilfeldigvis en Hamilton i posten nettopp. Bra første inntrykk og støtter at den trives godt på nato. Slenger med et bilde av en annen field watch jeg har også.Vis vedlegg 102059 Vis vedlegg 102058

Takk, i like måte! :) Absolutt enig ad NATO, selv om jeg er såpass konservativ at jeg liker den aller best på grå og grønn av de 4 ovenfor :) Ikke så mye mer å si om exploreren egentlig; helt super klokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC