Hi-Fi tråden

Å bytte gamle kondensatorer er jo en ganske enkel jobb som vintage-hifi folk flest tar på strak arm, og ikke koster det stort heller.
de fleste forsterkertopologier bortsett fra de aller nyeste variantene av klasse D er fra krigens dager og eldre, så der er det ikke stort som har skjedd bortsett fra at strømforsyningene har blitt større og mer ekstreme.

jeg har f.eks en gammel SUMO andromeda forsterker, som er Mid-fi fra 80 tallet, og den har bedre mellomtone og holografi enn alle andre forsterkere jeg har prøvd.
eneste grunnen til at den nå måtte ut av anlegget var fordi den var for kraftig og hadde for mye bakgrunnstøy for hornene. (måtte over på Anaview klasse D for å få noe som var stille nok)

kostet på meg 150kr i nye kondensatorer for sikkerhetsskyld for noen år siden, men det var nok egentlig ikke nødvendig.

som sagt så er ikke dette fisher anlegget noe noen kommer til å kjøpe for å få highend lyd, men skal ikke se bort i fra at det er bedre enn mye annet man får for 4K på dagens marked, og spesielt om man sammenligner med diverse bluetooth HT som folk flest kjøper.

@Gin har definitivt et poeng. Gammel hi-fi er sjelden verdt mye penger ut i fra lydmessige kriterier. Men man skal ikke underslå gleden ved å samle på gammelt skrot heller. Det finnes til og med folk som samler på brukte frimerker.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Kjøpte denne rett før helgen. Jeg er svært fornøyd. Jeg kan plutselig bli sittende og bare lytte til musikk uten å gjøre alt mulig annet samtidig.

fwIZgfG.jpg

IMG_6279.jpg
Slår et slag for Phantom.
For den som er interessert i lyd kan det nevnes at det er mye å hente på å kjøre de i stereo.
Et godt kompromiss i forhold til lyd, plass og design...

Vis vedlegg 90325Slår et slag for Phantom.
For den som er interessert i lyd kan det nevnes at det er mye å hente på å kjøre de i stereo.
Et godt kompromiss i forhold til lyd, plass og design...

Angående design så er vi nok uenig. Jeg synes de er stygge som nøkken ;)
(Men det er også poenget, hadde alle kjøpt det samme hadde det vært en kjedelig verden :D)

• Liker
Reaksjoner: iron-man
Lenge siden jeg har oppdatert meg på hifi. Skal flytte og må justere litt på anlegget. To ting jeg søker råd om.

1. Har i dag en Bladelius Balder effektforsterker. Noen som kan anbefale et effekttrinn som er mindre dypt? Må passe inn i en benk på 38cm dybde.

2. Bruker en surroundreceiver som pre fordi jeg vil ha masse HDMI-greier inn. Men bruker bare to høyttalere så... åssen går det med stereo-receivere med mye HDMI-innganger for tiden?

Fornøyd? Jeg vurderer to gold, med vegg feste.

Jeg må vel si at jeg er fornøyd. I et ikke dedikert lydrom og som et kompromiss fungerer det utmerket. Det skal nevnes at det å finne "sweet spot" krever litt justering. Vi har de stående "løst" i rommet. Dette er ikke optimalt og blir nok ganske dyre lydbokser. Det finnes vesentligere billigere løsninger for dette. Det store plusset er at dersom du ønsker god lyd er det lett og sette de opp til noe litt mere hifi enn mye annet på markedet. Hvordan de er på veggfeste skal jeg ikke uttale meg om. Til prisen er det mange oppsett som sikkert kan gi mye lyd for pengene, men enkelheten og helheten er unik på dette produktet. Noen fysiske begrensninger er det pga. størrelse osv, men det er imponerende hva man har klart å få ut av noe så lite. Liker du designet vil jeg helt klart anbefale disse.

Angående design så er vi nok uenig. Jeg synes de er stygge som nøkken ;)
(Men det er også poenget, hadde alle kjøpt det samme hadde det vært en kjedelig verden :D)

Hehe, det er vanskelig å argumentere imot at dette er noe du enten liker eller skyr som pesten. Designet i seg selv er nå så. Jeg må vel innrømme at jeg tenkte mitt jeg også første gang jeg så de. Begynner man å titte litt nærmere på hva som er på innsiden, er det vanskelig og ikke imponeres over noens evne til å tenke nytt. Støtter deg på argumentet om at det er godt man er ulike :)

Haha. Ja vel er de små i størrelse, men de spiller på noen frekvenser som får både det ene og det andre til å røre på seg :)