Hi-Fi tråden

Det ble to Eket hyller hos Ikea på lørdagen. De fungerte så bra at det blir noen flere. Kallax er for massiv å ha i stua.
Samtidig gir jeg bort en god halvmeter med gamle og noen nye plater.

eket.jpeg
 
Det ble to Eket hyller hos Ikea på lørdagen. De fungerte så bra at det blir noen flere. Kallax er for massiv å ha i stua.

-Det skulle ikke tilfeldigvis være en GW670/90ii som troner stolt på bordet? Upåklagelig kamerasmak, i så tilfelle. (Hadde en GW670, men endte til sist opp med en GL690 istedet - med 65mm f/8, 100mm f/3.5 og og 180mm f/5.6 objektiver til.

Synd det har begynt å bli så krøkkete med E6-fremkalling; lysbilder i 6x7/6x9 er en opplevelse...
 
Det er et slitent Fujifilm XT1 med 16mm objektiv. Kameraet har vært på masse turer og oppfører seg rart innimellom. Det bytter over fra singelbilde til andre moduser uten at jeg vil. Men det er kanskje bare en bug?
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE
Jeg snuser litt på kjøp av Klipsch the Fives eller Klipsch the sixes.
Noen som kjenner til disse, og eller har fått testet de mot hverandre og har noe innvendinger?
Disse tenker jeg å ha på tv benken som supplement til samsung atmos lydplanke hovedsakelig til musikk på lavere volum, og kanskje som primær tv-lyd til vanlig tv titting.

Leser at the fives er betydelig bedre på lavere volum og yter med bedre detalj og bass selv om at de har noe mindre bass element. Designmessig liker jeg begge like fint.
 
Jeg snuser litt på kjøp av Klipsch the Fives eller Klipsch the sixes.
Noen som kjenner til disse, og eller har fått testet de mot hverandre og har noe innvendinger?
Disse tenker jeg å ha på tv benken som supplement til samsung atmos lydplanke hovedsakelig til musikk på lavere volum, og kanskje som primær tv-lyd til vanlig tv titting.

Leser at the fives er betydelig bedre på lavere volum og yter med bedre detalj og bass selv om at de har noe mindre bass element. Designmessig liker jeg begge like fint.

Jeg fikk låne og sjekke ut Sixes for ett par år siden. De låt helt knall hos meg, men stort rom så de fikk nok aldri sjangs og spille noe særlig lavt.
Morsom lyd med fokus på musikkglede som låt bra på det meste, gøytalere!
David vs. Goliat
A2588D5F-8CD7-48B5-B937-20F0555D7478.jpeg
 
Var innom HiFi-klubben for å se hva som fantes. Hadde egentlig sett for meg en Sonos Arc lydplanke, men ble heller anbefalt dette settet:

Har ikke peiling på lyd, så hva mener folket?
Har heller ikke peiling, men har en Sonos Amp i stuen med to (små) Dali høyttalere ved siden av tv. Supplert med to IKEA-Sonos bak som surroundhøyttalere. Bass fra Sonos Sub. Har funket knirkefritt i lang tid. Tv-lyd på som standard og mulighet for å strømme direkte til Ampen. Gode muligheter for å koble/kable på hva du vil av høyttalere til Amp. Dagsnytt har fått en helt ny lyd. ..
 
Har begynt prosessen med å oppgradere lyden i stua. Har fra før en gammel JBL-lydplanke.

Var innom HiFi-klubben for å se hva som fantes. Hadde egentlig sett for meg en Sonos Arc lydplanke, men ble heller anbefalt dette settet:

Har ikke peiling på lyd, så hva mener folket?

Hva skal du bruke det til da? Musikk? TV lyd? Hvor opptatt er du av lydkvalitet?

Kan vel sjelden gjøre mye feil med et par B&W. Sonos Amp synes jeg er forholdsvis dyr, Men jeg har ikke hørt på den nyeste utgaven. Det finnes mye fint å få tak i av forsterkere for 8k..
 
Skal i hovesak brukes til TV og litt musikk i blant. Er ikke veldig opptatt av lyd, men greit å få så god lyd som mulig når man først skal kjøpe nytt.

Sier ikke nei takk til rimeligere alternativer til forsterker om noen har tips.
 
Har begynt prosessen med å oppgradere lyden i stua. Har fra før en gammel JBL-lydplanke.

Var innom HiFi-klubben for å se hva som fantes. Hadde egentlig sett for meg en Sonos Arc lydplanke, men ble heller anbefalt dette settet:

Har ikke peiling på lyd, så hva mener folket?
Bruker sonos amp sammen med b&w cm9 i loftstuen og det funker bra. Burde nok hatt kraftigere forsterker men WAF spilte en betydelig rolle her. I stuen ble der sonos beam som er en kraftig forbedring på tv-lyden men litt puslete til musikk. Brukervennlig og greit for hele familien.
 
Har begynt prosessen med å oppgradere lyden i stua. Har fra før en gammel JBL-lydplanke.

Var innom HiFi-klubben for å se hva som fantes. Hadde egentlig sett for meg en Sonos Arc lydplanke, men ble heller anbefalt dette settet:

Har ikke peiling på lyd, så hva mener folket?
Stikk å hør på KEF lsx + en sub. Tror du får mye bedre lyd for pengene der.
 
Strøkent dette. Som i Hifisentralen tida har du fine oppsett.

Hvilke høytalere er det, og hvilke er satt i 'skammekroken' ved vinduet, og hva er på veg inn? Spendor?
PMC på lytteplassen nå hvertfall. Blir spennende å se hva chalsus har oppdatert med.
Hvilken forsterker driver du dette oppsette med pr idag forresten? Svart Audioresearch?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Oppsettet idag er Bauer DPS2 med en Bauermontert Rega 250 arm og Dynavector DV20XL PU. Puffin riaa. Denne har volumkontroll. Så signalet går rett inn i en gammel Yamaha P2200 forsterker. Høyttalerne er PMC twenty5-24.

Det er Totem Arro som står i skammeskroken. Disse brukes egentlig i TV stua med Naim NAC72/180.

Yamahaen er kjøpt inn for å drive bassene på de nye høyttalerne som H.R holder på å bygge til meg. Han har CNC fres i garasjen og er dyktig på det meste innen audio. (Iallefall i forhold til meg). Men der i gården går det tregt om dagen.

Så har jeg en Valvet E2 forsterker som skal drive mellomtone/diskantdriveren.
Det blir en Radian PB950 kompressjonsdriver med Trueextent beryllium membran i et TAD TH4001 klonehorn.
Bassystemet består av to 18sound 12" og to JBL 15" i slot loaded open baffel. Er sikkert oppe og spiller i løpet av våren.
Opplegget blir styrt aktivt via en Groundsound aktivt filter med innebygget DAC og DSP.

Kabler bruker jeg ikke penger på.
 
Oppsettet idag er Bauer DPS2 med en Bauermontert Rega 250 arm og Dynavector DV20XL PU. Puffin riaa. Denne har volumkontroll. Så signalet går rett inn i en gammel Yamaha P2200 forsterker. Høyttalerne er PMC twenty5-24.

Det er Totem Arro som står i skammeskroken. Disse brukes egentlig i TV stua med Naim NAC72/180.

Yamahaen er kjøpt inn for å drive bassene på de nye høyttalerne som H.R holder på å bygge til meg. Han har CNC fres i garasjen og er dyktig på det meste innen audio. (Iallefall i forhold til meg). Men der i gården går det tregt om dagen.

Så har jeg en Valvet E2 forsterker som skal drive mellomtone/diskantdriveren.
Det blir en Radian PB950 kompressjonsdriver med Trueextent beryllium membran i et TAD TH4001 klonehorn.
Bassystemet består av to 18sound 12" og to JBL 15" i slot loaded open baffel. Er sikkert oppe og spiller i løpet av våren.
Opplegget blir styrt aktivt via en Groundsound aktivt filter med innebygget DAC og DSP.

Kabler bruker jeg ikke penger på.
Høyres avansert ut, men og ut som noko som gir 'fin' lyd.

Då eg holdt på prøvde eg alt mulig, men endte opp med at 'engelsk sound' var min ting.

Om eg får plass eingong skal eg bygge meg eit oppsett igjen.
 
Ja, boksene blir store som kjøleskap, men får hjul på undersiden, i form av en drøss maskinlager så de kan rulles frem og tilbake. Og
Madammen synes de åpne bafflene på 80cm bredde var fine....

Her er mockupen fra i fjor. Blir noe lignende disse. Disse var i 12mm poppel. Mine blir i 38mm MDF forsterket med glassfiber. Done by others er gull for meg.
 

Vedlegg

  • 8277DCAD-3992-43D3-9DCD-53645D7AA03D.jpeg
    8277DCAD-3992-43D3-9DCD-53645D7AA03D.jpeg
    116,6 KB · Visninger: 0