Upresis produksjon av Rolex

Ja jeg vet det. Derfor jeg la ut et bilde som viser både frem og bakside. Kjørte bil så rakk ikke skrive noen lang tekst. Men Hublot kunne vel gjort det samme. Det ser jo bedre ut. Det er også mulig å få skruene mer på line enn de har i dag. Men kanskje vanskelig å få alle helt perfekt da de skal ha et visst moment alle sammen.

Bare å be Biebern ringe meg så skal jeg designe et verktøy som gjør at skruene kommer riktig hver gang
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Min Marathon SAR har bezel groovene sine i linje med markørene sine og ble nylig målt med en - 6.5 sekunder avvik i gjennomsnitt etter 3 uker konstant bruk (jeg sover med den).
Den ble produsert i januar 2007 (det står bak klokken med alle militære spesifikasjoner) og fikk aldri service.
Urverket er et 2824-2 ETA.
Jeg kjøpte denne i 2009 fra en selger i Canada og den har nr 2 på 1026 i sin serie: Maraglo serien var begrenset og ble aldri mer produsert.
Den nr 1 gikk sikkert til noen SAR eller militære i Canada som de pleide å gjør.

I 2010 satt jeg klokken å sove ute på hytte terrassen min i 14 timer med -13 celsius på laveste målt temperatur gjennom natten : avviket ble målt til - 2 sekunder fra før til etter testen.
Den har vært i bruk på alt mulig men spesielt på fjelltur : sommer som vinter.

Hvem i huleste trenger en Sub?:D
20170818_135331.jpg



Arkivbilder : morgen 31 januar 2010
Maracold2.jpg

Maracold.jpg
 
Til og med på min Orient Blu Ray til 2.000,- har de klart å få hakket i bezel på linje med perle og 12-marking. Det får da være makan til dårlig QC hos Rolex om de slipper igjennom slike ur som TS viser til.
Jeg står på venteliste på SUB, og tro meg, jeg skal sjekke nøye om ting er riktig når den kommer. Men kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg ikke til å ha tålmodighet til å sende den i retur etter 6 mnd venting om ting ikke er på linje.
 
Redigert:
Til og med på min Orient Blu Ray til 2.000,- har de klart å få hakket i bezel på linje med perle og 12-marking. Det får da være makan til dårlig QC hos Rolex om de slipper igjennom slike ur som TS viser til.
Jeg står på venteliste på SUB, og tro meg, jeg skal sjekke nøye om ting er riktig når den kommer. Men kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg ikke til å ha tålmodighet til å sende den i retur etter 6 mnd venting om ting ikke er på linje.

Det ser ut som det er helt vanlig.

Fra 2009:

"Another problem that annoys me no end is misaligned bezel markers. The Deep Seas have been perfect but out of the 6 or so other Rollies I've had - subs and SD's - only one SD lined up nicely at the 12 position.
This is just not good enough from Rolex.
Hell, Seiko can get it right EVERYTIME on a $200 watch!
The RSC once told me that my misaligned LV bezel "was within their standards"
Not good enough!"
"Bezel alignment always seems to be an issue, but that's an easy fix."
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Min 168000 har groove top align med perle. Ikke noe stort problem dette. Men jeg syns uannsett det bør være innafor med all teknologi i dag å få dette på line. Dette må jo være minste utfordringen til Rolex å få til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø og Hammerfjord
Det ser ut som det er helt vanlig.

Fra 2009:

"Another problem that annoys me no end is misaligned bezel markers. The Deep Seas have been perfect but out of the 6 or so other Rollies I've had - subs and SD's - only one SD lined up nicely at the 12 position.
This is just not good enough from Rolex.
Hell, Seiko can get it right EVERYTIME on a $200 watch!
The RSC once told me that my misaligned LV bezel "was within their standards"
Not good enough!"
"Bezel alignment always seems to be an issue, but that's an easy fix."
Tipper at akkurat dette handler om hvorvidt selve perlen (trekanten) er sentrert, ikke rillene i bezelen.

Bezelperlen på min Omega Seamaster er for øvrig en anelse off mot venstre. På Seiko Orange Monster må må jeg sentrere midt mellom to klikk (120klikks bezel).
 
Jeg kan ikke skjønne hvordan man kan forsvare en slik glipp i kvalitetskontroll. Min SubC hadde 100% riktig alignment, og det har også min skx013.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Tipper at akkurat dette handler om hvorvidt selve perlen (trekanten) er sentrert, ikke rillene i bezelen.

Bezelperlen på min Omega Seamaster er for øvrig en anelse off mot venstre. På Seiko Orange Monster må må jeg sentrere midt mellom to klikk (120klikks bezel).

Ja, det skjer også en del ganger at en 120 klikk bezel ikke blir helt sentrert: det har jeg også på en av mine klokker men ikke på min Marathon som faktisk har en mykere bezel klikk enn min G.Perregaux 3000m .
 
Håper OP på klokkeriet aldri begynner samle på vintage Rolex, da får han krampe:p
Da var alt laget mesteparten for hånd, nå er det robot

For øvrig klarer jeg ikke sjekke klokkeriet, har merket jeg får høyt blodtrykk av alt som skreves der..
for ikke tale om alle fakes og andre folks klokker som legges ut.. ha! så fikk jeg sagt det
 
Klokken er helt klart uten MVA papirer og ikke kjøpt på Bjerke. Derfor det er sånn, helt sikkert fake også... For Rolex ville jo aldri gjort noe feil, eller noe som ikke var perfekt...?


Let the hate begin :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og Sjø
Er det ikke sånn det er med håndverk da? Alt blir ikke 100% likt?
Er vel knapt nok en hånd innom den klokken før den er i esken vil jeg tro. De sier det tar et år å produsere en rolex (liksom), og de produserer 750k eller whatever klokker i året, skulle likt å sett den fabrikken om ting ble gjort for hånd.
Hadde en 16610 fra 90 eller no før, den var ikke helt på linje. Den tok jeg av og justerte selv, men var ikke lett at markør 12, lume perle og tagg på bezel lignet samtidig. Og vil tro det ikke alltid vil gå heller.
 
Er vel knapt nok en hånd innom den klokken før den er i esken vil jeg tro. De sier det tar et år å produsere en rolex (liksom), og de produserer 750k eller whatever klokker i året, skulle likt å sett den fabrikken om ting ble gjort for hånd.

Det er nok dessverre flere som er av den oppfatningen, @andres. Jeg vil invitere deg til å lese denne artikkelen fra Hodinkee fra 2015, da de besøkte Rolex sine fasiliteter i Sveits : https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex

"The first thing I notice when I step inside Rolex is just how many people there are. Machines too, but mostly people."

Absolutt verdt å lese - Rolex aficionado eller ei.
 
  • Liker
Reaksjoner: Deleted member 6349
RolexCaseFinishing-1.jpg

- "Cases are held against a polish wheel by humans, just as they are at Jaeger-LeCoultre or Audemars Piguet."
 
Heldigvis er min SubC sine bezeriller litt skjeve ifht perlen! Det betyr at den har karakter. Det betyr antagelig astronomisk gevinst for mine arvingers arvinger. Det betyr fokk all.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø