Tesla P100D

Fikk jaggu meg postkort fra Elon i dag.

image.jpeg

Stakk innom Tesla i dag for å se på Model X. Har prøvd en Model S - og så på en S i dag også. Den virker som et modent produkt i forhold til før.

Når det gjelder Model X, så er den fortsatt å anse som en betarelease, synes jeg. Flott oversikt fra førerplass, men resten synes jeg var stusselig. Egentlig ikke noe opplevd stor kupé i forhold til en Touran. Bagasjeplass var jo omtrent ikke-eksisterende - både i forhold til en Model S og en Touran.

Det perforerte skinnet i setene på demobilen var så soft at det allerede hadde fått revner. Fit og finish på Model X virker uferdig.

Skal sjekke ut Model X en gang til - om 3 år.

Frem til da unner jeg Tesla alt godt og setter pris på at de har turt å satse der andre ikke har gjort det. :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Som sagt så har ikke Tesla gjort noe revolusjonerende. Hva var det som var problemet med el-biler før? Rekkevidde, de var kummerlige, ukomfortable og stygge. Rekkeviddeangst var kjent og de gikk dårlig. Slik er det jo til dels nå også.

Hvordan løse rekkevidden og gi litt guffe? Jo du måtte ha mye batterier! Mye batterier! Dette gav en bil med 10-kvadratmeter grunnflate. (Ti m2 regnes som krav for full-size amerikaner. Ikke noe negativt, med andre ord.)
Jo løsningen på rekkevidde og guffe måtte bli en stor bil. Dette gav mulighet for komfort og litt luksus. Plass for å gi bilen et ordentlig design kom med på kjøpet. En Tesla ser jo ut som en bil, og ille som en futurist matboks.

Selvfølgelig er det riktig timet. Først kom Roadster, et leketøy for interesserte ig nysgjerrige. Helt slik automobilen gjorde for 116 år siden.

En Tesla er derfor ikke noe spesielt fra det ståsted. Det er et Columbi Egg som det står respekt av. Et godt stykke markedsføring og hyppe. De har klart å pakke inn sine produkter på en tilfredsstillende måtte og fått aksept for eventuelle barnesykdommer. Rykter sier at aksepten er større der enn hos BMW, MB etc.

Det jeg derimot er mest imponert over med Tesla er at hyppen omkring det at NESTE modell skal virkelig bli modellen som rocker og gir bilistene alle fordeler. Der er Tesla virkelig flinke.

8

• Liker
Reaksjoner: 69variant
Den statistikken din, @Edzilla , den tar vel neppe med International skipstrafikk. Den holdes utenfor slike regnskap, siden ingen vil ha dem med blant sine tall. Et frakteskip med Tealaer gjør seg dårlig på "miljøregnskapet". Tja, det blir ikke bedre om båten inneholder andre biler, meg det er ord som "de som kjøper Tesla fra "miljøargumentet" ikke vil høre". Hadde jeg kjøpt Tesla ville det vært med argumentet spennende teknologi, konsept og en ELbil som ser ut som bil.

8

Blir vel helt feil å poste denne her. Men interesant å se at Porsche simulerer nordsløyfa i sin test av oljesystemet. (ser ut som det er en dry sump btw.)

:)Må slutte å se på sånt, blir så jævli dyrt. Byttet jo nettopp fra 85 til 90. Venter til 120 med 0-100 på 2,2

Har så jææææævlig lyst til å bytte opp fra P85 men jeg klarer bare ikke å rasjonalisere det... er jo "samme bil" (ikke helt men nesten)... men ikke verdt en halv mill++ for raskere aks... eller - det er det for meg men ikke for familien ;)

Hvordan stiller Tesla seg til bruken av 'insane'modus(eller hva det nå heter)?
BMW vet jeg gikk ut og frarådet å bruke launchcontrol-funksjonen mer enn en gang i blant, da dette sliter enormt på drivverk og bilen forøvrig.
Vil jo tro dette gjelder Tesla også, og jeg vet i hvert fall at jeg hadde vært særs kritisk(eller styrt glatt unna) til å kjøpe en brukt Tesla hvor eier fremmer dette som et pluss ved bilen. For da vet jeg jo at denne har vært flittig brukt, med den slitasjen dette har medført på drivlinjen og understell.

Nå er jeg ikke Tesla eier men begrenser ikke dette seg selv i og med at bilen overhopphetes og stopper ved inspirert kjøring? Den klarer ikke en runde engang på Ringen:

http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Hvordan stiller Tesla seg til bruken av 'insane'modus(eller hva det nå heter)?
BMW vet jeg gikk ut og frarådet å bruke launchcontrol-funksjonen mer enn en gang i blant, da dette sliter enormt på drivverk og bilen forøvrig.
Vil jo tro dette gjelder Tesla også, og jeg vet i hvert fall at jeg hadde vært særs kritisk(eller styrt glatt unna) til å kjøpe en brukt Tesla hvor eier fremmer dette som et pluss ved bilen. For da vet jeg jo at denne har vært flittig brukt, med den slitasjen dette har medført på drivlinjen og understell.

Nå er jeg ikke Tesla eier men begrenser ikke dette seg selv i og med at bilen overhopphetes og stopper ved inspirert kjøring? Den klarer ikke en runde engang på Ringen:

http://insideevs.com/expected-tesla-model-s-fails-lap-nurburgring-full-power-video/

Her er det noen misforståelser som krever oppklaring :)

1. Det er direkte urettferdig å overføre BMWs mangel på kompetanse til Tesla.
2. Elbiler har ikke en clutch som slites i stykker når man kjører opp turtallet og så dumper clutchen for å lage "launch control". Elbiler har et (reduksjons)gir og de launcher fra 0 rpm.
3. Insane mode har ikke med launch å gjøre, men med hvor mye kraft og hvor fort den skal leveres. Som et motorprogram hos f.eks. BMW.
4. Tesla har 8 års UBEGRENSET KM garanti på motor og drivverk.

Har du Tesla: Launch i vei!
Har du ikke Tesla: Kjøp da treiga!

Først, takk for saklig oppklaring.

Dernest, hva med understellet? For det er jo flott at de garanterer motorer og drivlinje i 8 år, men om alt av foringer og stag er som soggy vassgraut, er det liten vits. Ingen bil er bedre enn understellet - det er en kjennsgjerning.
Og jeg innbiller meg at to tonn flyttet fra 0 til 100 på vel et par sekund, kastet over i enten harde svinger eller kraftig oppbremsing er noe som sliter sorten på bilen.
Skal man da ha Tesla, kjøp nytt. Ellers har @KimS launchet den i filler :p

Heiheihei! Urettferdig å henge ut meg her... dessuten er min bil treg. 0-100 på 4,4 og ikke 2,7 ;)

Spøk til alvor; du har jo 5 års garanti da.

Men synes hele problemstillingen høres litt søkt ut.. bilprodusentene har da lykkes i å lage raske biler (bare sjekk Porsche f.eks.) som fint tåler både akselerasjon og brems - gjentatte ganger. Bare tenk på banekjøringen disse bilene blir utsatt for - som ikke gjelder Teslaer.