Høstdepresjon

Eneste måten å avslutte ferie på:D Når det kommer til Rolex ville jeg satset på en OP39mm med rhodiumskiva. Helt fantastisk live

Rolex-oyster-perpetual-39-KD-9.jpg


Siste kveld i Marbella. Godt det bare er ett år, minus tre uker til neste tur til leiligheten.
Men nå til saken. Begynner å brygge på ny Rolexsjuke. Hva skal jeg gå for: Datejust 36mm med glatt bezel og oyster lenke. Nye Explorer, Rolex OP 39mm. De andre er ikke aktuelle siden de blir for høye, feite til å bruke med skjorter i jobbsammenheng. Ønsker også å kjøpe ny klokke, siden den skal forbli i samlingen. Altså keeper 4 life som det så frekt kalles.

Skål!
I kveld blir det skumpa og caviar for resten av feriepengene!
Vis vedlegg 10982
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Eneste måten å avslutte ferie på:D Når det kommer til Rolex ville jeg satset på en OP39mm med rhodiumskiva. Helt fantastisk live

Rolex-oyster-perpetual-39-KD-9.jpg

Er stor mulighet for at jeg rekker innom den lokale Rolex-pusheren i morgen. Så vi får se om det kanskje blir noe nytt på Zilla'n.
 
Vet ikke helt hvor denne posten hører hjemme. Så da poster jeg den i min egen tråd.
Etter vi kom hjem fra sommerferie, så har det ballet på seg litt for mye vin og champagne for vinhylla vår i garasjen.
Har vel om lag 90 flasker der, pluss et lite lager i hybelen. Siden disse ikke har optilmale forhold året rundt, valgte vi nå å investerer i ett skikkelig vinlagringsskap. Vinskapet skal plasseres i vår teknisk bod. Så utseende er ikke det viktigste, men at den gir vinen de optimale lagringsforhold.
Etter tips og råd fra @FMS ble det bestilt opp ett skap med plass til 294 flasker. Uten hans råd, hadde jeg nok bestilt et mindre skap med plass til 120-150 flasker.

2068_532998c0a3925.JPG
 
Siden vi nå har litt ekstra plass i vinskapet. Hvilke viner bør jeg se etter med tanke på å lagre de i 10-15 år.
Altså vin som ikke er drikkeklare i dag. Men forventes å bli det om om noen år.
Har grei snøring på italienske (tror jeg i alle fall selv), men franske har jeg mye å gå på.
Her er min lille shortlist på Barolo. Disse skal lagres i minst 4-5 år før de åpnes.

Her er i alle fall shortlisten på mine Barolo. Sortert etter beste kjøp fra Systembolaget :)
Barolo Albe 2011
Luigi Baudana Barolo Serralunga 2012
Barolo Fontanafredda 2011
Barolo Ricossa 2011
Serralunga d'Alba Fontanafredda 2011


Noen tips @aek @lobergen @Chalshus @Brocot @Dobbninge69
 
  • Liker
Reaksjoner: Brocot
Jeg kan ikke gi deg et godt råd, til det er smaken for forskjellig. Men alle vinene du nevner skal jo være bra, uten jeg har egenerfaring med dem.

Men jeg kan gi deg et morsomt råd.

Bestill tur-retur-billett til Milano eller Bergamo, lei en bil og velg ut noen vingårder å besøke. I for eksempel Barolo, Barbaresco, Serralunga d'Alba, La Morra, Neive, for å nevne noen, det er en bråte søte små landsbyer som produserer fabelaktig vin. Le Langhe, som hele distriktet heter, er fantastisk naturskjønt, og kryr av fine vingårder å besøke. De vinene du kjøper med deg hjem derfra kommer du til å verdsette mye mer enn de du har kjøpt på Systembolaget eller Vinmonopolet, og du kommer til å drikke dem med mye større andakt og glede. Du har tross alt gått langs vinrankene som har gitt nebbiolodruene vinen din er laget av, du har vært i kjelleren og klappet de store eiketønnene den ble modnet i, og du har snakket med han som laget den.

Men først ville jeg kjøpt eller lånt praktverket PIEMONTE - En vinreise av Merete Bø. Der skriver hun om sine besøk hos de ypperste småprodusentene i området. En flott bok som gir god hjelp før et Langhe-besøk.

Her fra Massolino i Serralunga:

Massolino.jpg
 
Redigert:
Siden vi nå har litt ekstra plass i vinskapet. Hvilke viner bør jeg se etter med tanke på å lagre de i 10-15 år.
Altså vin som ikke er drikkeklare i dag. Men forventes å bli det om om noen år.
Har grei snøring på italienske (tror jeg i alle fall selv), men franske har jeg mye å gå på.
Her er min lille shortlist på Barolo. Disse skal lagres i minst 4-5 år før de åpnes.

Her er i alle fall shortlisten på mine Barolo. Sortert etter beste kjøp fra Systembolaget :)
Barolo Albe 2011
Luigi Baudana Barolo Serralunga 2012
Barolo Fontanafredda 2011
Barolo Ricossa 2011
Serralunga d'Alba Fontanafredda 2011


Noen tips @aek @lobergen @Chalshus @Brocot @Dobbninge69
Fontanafredda er en gammel favoritt jeg har tyllet i meg siden åttitallet. Ellers er årgangsportvin aldri feil. Mange har et inntrykk av portvin som noe som pimpes av forfyllede bestemødre, men du verden som det går unna når jeg serverer det til gjester
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hadde vært helt herlig med en tur ned til Barolo-land. Men med to små barn hjemme (ja, de er 6 og 8 år. Så kanskje ikke så små) så blir det dessverre ikke så mye tid til slike egotripper. De brukes primert til å reise til London...
Men boken til Piemonte, en vinreise skal jeg få lånt meg. Slik faglitteratur er helt herlig når vi nå snart skal inn i høsten.
Så takk for bok og reisetips @aek

Portvin hadde jeg helt nerdedilla på for noen år siden @Brocot . Hva bedre kan man få enn spansk og fransk hissig blåmuggost og ett lekkert glass vintage Niepoort med masse bunnfall...
Dette i tillegg til Sherry som også har blitt en favoritt her hjemme. Spesielt så er jeg blitt veldig glad i tørr sherry fra Jerez de la Frontera. Kanskje fordi madamen har jobbet i Jerez ett par år. Men også fordi det passer så utrolig bra til småspising av pata negra, manchego og cabrales som vi er så gla i.
Noen spesielle du vil anbefale @Brocot ?
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Hadde vært helt herlig med en tur ned til Barolo-land. Men med to små barn hjemme (ja, de er 6 og 8 år. Så kanskje ikke så små) så blir det dessverre ikke så mye tid til slike egotripper. De brukes primert til å reise til London...
Men boken til Piemonte, en vinreise skal jeg få lånt meg. Slik faglitteratur er helt herlig når vi nå snart skal inn i høsten.
Så takk for bok og reisetips @aek

Portvin hadde jeg helt nerdedilla på for noen år siden @Brocot . Hva bedre kan man få enn spansk og fransk hissig blåmuggost og ett lekkert glass vintage Niepoort med masse bunnfall...
Dette i tillegg til Sherry som også har blitt en favoritt her hjemme. Spesielt så er jeg blitt veldig glad i tørr sherry fra Jerez de la Frontera. Kanskje fordi madamen har jobbet i Jerez ett par år. Men også fordi det passer så utrolig bra til småspising av pata negra, manchego og cabrales som vi er så gla i.
Noen spesielle du vil anbefale @Brocot ?

Som du utvilsomt vet lages årgangsportvin bare i gode år - jeg har til gode å smake noe annet enn storartet årgangsport( et unntak med råtten kork; triste greier). Er ellers mer av en gourmand enn en ekspert: Vi er noen venner som har noe vi kaller vinklubb, men vi spytter aldri ut noe og slurver stadig mer med notatene ...

Fino sherry er nydelig til småspising, men damen er ikke så glad i det så det blir ikke så mye av det i heimen.
 
Som du utvilsomt vet lages årgangsportvin bare i gode år - jeg har til gode å smake noe annet enn storartet årgangsport( et unntak med råtten kork; triste greier). Er ellers mer av en gourmand enn en ekspert: Vi er noen venner som har noe vi kaller vinklubb, men vi spytter aldri ut noe og slurver stadig mer med notatene ...

Fino sherry er nydelig til småspising, men damen er ikke så glad i det så det blir ikke så mye av det i heimen.

Ta med madamen på tur til Jerez. Så kanskje hun blir overbevist.
Har som du selv sier, aldri drukket dårlig årgangsportvin. Men det er mye å velge i, og en litt kostbar hobby. Så hvis du skulle komme over noe som er bedre enn bare bra. Så gi meg ett hint ;)
 
På en dag som dette, kommer tittelen på tråden til sin fulle rett.
Det blåser regn i 12-13 sekundmeter fra vest, nord vest.
14,8 grader i lufta og 17.2 i vannet. Ikke mye som tilsier at det er 12 august og sommer.

Solgte nettopp min Sea-Dweller fra 91. Kanskje greit at sommeren er over for i år, og at jeg kan se frem til en lang og hyggelig høst. Vinskapet er jo også på vei :)

Fikk forøvrig en hyggelig reminder fra Ryan Air, om at det ikke er mange dagene til årets guttetur til London.
Billettene til fotballmatchen mellom Millwall FC og Bradford City FC er også i boks. Oi! Oi!

Kanskje det ikke er så galt at det nå snart er høst....

01.jpg