Kokkekniver

Jeg har siden midten av nittitallet vært fanatisk sushi og sashimi spiser og tiok tidlig kurs hos Cato, som har stått bak et par av hovedstadens mest profilerte sushi satsninger.
Kjøpte en japansk kniv av han jeg fortsatt bruker når jeg tilbereder sushi og sashimi hjemme.
Formen på kniven og egenskapenes dens er utrolig. Dette er en jeg ikke vedlikeholder selv, for å si det sånn..:cool:
 
Hjemmelaget sushi ja, hva bruker du til dipsaus? Ren soyasaus eller en miks av litt forskjellig?

Har du noen tips til en nyoppstartet sushikokk? :D Hitill har jeg bare brukt salmalaksen til å lage sashimi og nigiri.
 
Tillater meg å bumpe dette spørsmålet igjen siden det sist gang havnet sist på første siden og derfor kanskje er årsaken til at jeg ikke har fått noe input..


Kjenner noen til hvilket knivmerke som er "knivenes svar på Seiko" - klassiker med høy kvalitet og value for money?
 
Finnes vel et slikt merke i flere forskjellige prissegmenter.

Er du ute etter "normalt" prisede kniver kan du ta en titt på Victorinox. De er ikke fantastiske, men til prisen er de veldig bra!
 
Kjenner noen til hvilket knivmerke som er "knivenes svar på Seiko" - klassiker med høy kvalitet og value for money?

Som rousp sier, så er nok Victorinox kokkeknivenes svar på Seiko. Har selv både den store kokkekniven og santokuen. Spesielt med tanke på pris er dette gode kniver.
 
Hjemmelaget sushi ja, hva bruker du til dipsaus? Ren soyasaus eller en miks av litt forskjellig?

Har du noen tips til en nyoppstartet sushikokk? :D Hitill har jeg bare brukt salmalaksen til å lage sashimi og nigiri.

Jeg bruker ren soya, iblandet wasabi, selvfølgelig.
Salma er det også jeg bruker mest. For et skikkelig sushigilde, er det Japantorvet rett ved Majorstuen skole som er tingen. Der får du alt du trenger fra ulike fiskesorter til bestikk og kimono!:mrgreen:
 
Man, nå fikk jeg lyst på sushi!

Regner med at du bruker en riskoker Frodo?
 
Jeg bruker ren soya, iblandet wasabi, selvfølgelig.
Salma er det også jeg bruker mest. For et skikkelig sushigilde, er det Japantorvet rett ved Majorstuen skole som er tingen. Der får du alt du trenger fra ulike fiskesorter til bestikk og kimono!:mrgreen:

Sukk.. Av og til er ikke Bergen stort nok.. Hvorfor har ikke vi et eget japantorv? :(

Hadde sushi i går, smakte snadder. Lagde dog kun sashimien selv, kjøpte nigiren ferdig. Ville ha det litt kjappt og greit. Bruker dere blue dragon produktene?
 
Klarer ikke dy meg. Litt påfyll etter trening. Merk kniven!
Og selvfølgelig uret...

2fb8c733.jpg
 
Nice! Nå fikk jeg lyst på sushi her!

I helgen laget jeg sånn.. rullesushi.. maki? for første gang. Det var fakisk ganske lett. Trodde det skulle være vanskelig å rulle! :)
 
Det som er vanskelig er å få risen til med riktig konsistens og smak.:D
Kona er ekspert på det. Jeg svinger kniven!:cool:
 
Ja, risen jeg lager blir alltid for søt..

Tror jeg må ha sashimi til middag i morgen. Har noe salma igjen i kjøleskapet.. Gleder meg alt nå :p
 
Ahh..digg at det er flere sushi fanatikere her da :)
Selv smakte jeg vel det første gang for ca ti år siden. Spiste det endel ute, men da vi flyttet fra hovedstaden for 3 år siden ble det dårlig med sushi på by'n. Måtte da ta saken i egne hender og meldte meg på et kurs på Kulinarisk Akademi for noen måneder siden (har vært der en rekke ganger før med andre tema, men dette var altså sushi). Anbefales! Beste vi lagde var en variant med andebryst og gåselever (sushi er ikke det samme som rå fisk, nei ;) )

5388567878_4f671cd0f4_z.jpg


Tips for annerledes ingefær som gjør seg på fatet (for sushi er jo presentasjon også veldig viktig) - legg den i rødbet saft - sånn en får på helsesjapper. Herlig rødfarge - og smaken er uforandret (oppe til høyre i bildet)

Nå lager vi det så ofte som mulig, men ikke for ofte....som rikingen fra Heisan Montebello sa til Birger (aka Otto Jespersen) - "Man blir lei av indrefilet også om man spiser det hver da, ser De")

Lager helst maki, futomaki (litt større maki med mer fyll), ura-maki (vrengte maki), nigiri og enkelte ganger de litt mer avanserte rullene (med 'fancy' mønster), lakserogn og scampi. Av og til en guncan eller tre også. Sashimi er også helt vanvittig bra.
Salma er selvskreven, men får også tak i frossen tunfisk og av og til river en i levende kamskjell (som er selve juvelen mht til fisk og skalldyr).

Ved neste anledning skal jeg lage japansk omelett også som en av fillings'ene til rullene.


Spennende tråd - skal se nærmere på knivene i linken til Mogens her.
Personlig har jeg Victory Knox. De gjør jobben ok de.
 
Har selv smakt varianten med gåselever og andebryst. Fantastisk godt! Begynner selv å blir ganske glad i sushi, etter stort press fra øvrige familiemedlemer. Lakse sashimi, tempura maki og california rolls er det som går letest ned hos meg :)

Når det kommer til hvem som lager best sushi i Oslo er det ikke tvil om at Alex er best. Har hatt gleden av å spise der en gang, og anbefaler det på det sterkeste!
 
Selv bruker jeg et sett med mid-range Mac kniver på kjøkkenet. Koster vel 1200-1800 per kniv.

Har også et par kyocera kniver i kyotop serien, veldig gode for fine kutt. Det er sykt hvor tynt du kan skjære noe med dem.

Det mest irriterende med keramiske kniver er jo strengt tatt at de naturlig nok ikke kan henge på en magnet :p.
 
JCK er super ja- har lagt igjen noen kroner der. Maten smaker ikke nødvendigvis bedre, men det er så mye mer moro å lage den :)
 
Eldre tråd ser jeg, men denne knivmakeren her må med!

[video=youtube;-OCoS81G2CY]http://www.youtube.com/watch?v=-OCoS81G2CY[/video]
 
Det som ofte er feilen med kniver er at de ikke er slipt godt nok, kan man det er det ikke nødvendigvis prisen som avgjør kvaliteten. Selv har jeg en japansk porsche design som ble betydelig bedre etter sliping.
Men jeg sverger til Zwilling J A Henckels
Zwilling_Professional_S_Ambiente_l.jpg
:cool: