- Medlem
- 26. april 2011
Fra vilkårene til DNBs verdigjenstandsforsikring pkt. 6.2 a; "For gjenstander kjøpt i utlandet, som ikke er deklarert i henhold til tollovens bestemmelser kapittel 4. Tollbehandling, er erstatningen begrenset til gjeldende beløp for tollfri innførsel."
Særlig klarere kan det ikke sies, og det er derfor det er viktig å lese vilkår når forsikring tegnes.
Hadde jeg forsikret en utenlandsk kjøpt klokke, og ikke kunne fremlegge MVA-kvittering, spiller det ingen rolle om jeg har takst fra norsk urmaker...... Selskapet vil være i sin fulle rett til å gi en begrenset erstatning.
Enig, tydeliggere kan det ikke sies. Dette vil variere fra selskap til selskap.
Jeg litt ambivalent om forsikringsselskapet skal opplyse om denne bestemmelsen ved inngåelse av forsikring. Det kan godt være andre forhold som er vel så viktige å opplyse om fra vilkårene. Og det kan vel ikke forventes at alle vilkår skal leses opp av forsikringsselskap ved kjøp av forsikring. Forsikringstaker godkjenner vilkårene ved kjøp.
Syns i så måte denne tråden er veldig viktig for oss klokkenerder med tendens til å flippe klokker oftere enn gjennomsnittsbefolkningen.
Takk til @jkma som videreformidler et så tydelig faktum i en sak som er diskutert 100-vis av ganger med mye synsinger og lite fakta.
Jeg, som benytter DNB, kommer ikke til å kjøpe en dyr klokke opprinnelig kjøpt i utlandet uten MVA-papirene i orden.
Også takk til @Consigliere som tok seg bryet å fremskaffe vilkårene mine