Avslag på forsikring etter tyveri

Jeg bruker DNB så får dele noen erfaringer derfra. Presiserer samtidig at jeg er veldig fornøyd med håndteringen av mine behov.

For dyre klokker (Smurf, Aquanaut) så har det ikke vært nok med sertifikat og henvisning til prisliste, men jeg har også måtte fremvise forsikringstakst fra urmaker.

Ellers har tatt bilde av klokke og sert, oppgitt referansenummer og nypris, og sendt dette på mail.

Men! Det som også er kjekt å vite er verdien man forsikrer. Eks: Rolex Daytona 116509 fra 2007, opprinnelig kjøpt i utlandet, kjøpt brukt til 170.000,- og med en nypris i dag på omtrent det dobbelte, ca 340.000,-. I forsikringstaksten fra urmaker vil det stå noe alla: "pris for tilsvarende ny klokke i dag er 340.000,-". Å forsikre en verdigjenstand for 340´ koster ca 3-4´ per år. Å forsikre en klokke til 170´koster det halve. Min kunderådgiver var ganske tydelig på at det er "tilsvarende" det som tapes som erstattes. Tilsvarende vil i dette tilfellet være 170´. Så da er det heller ikke noe poeng å forsikre nyprisen!

Jeg bruker også DNB, og har bare blitt bedt om å sende inn kjøpskvittering som dokumentasjon. Det er, som du skriver, helt riktig at man må være nøye med forsikringssummen - skal man forsikre seg mot prisøkningene må forsikringssummen heves ved hver prisøkning. Jeg har tidligere fått beskjed om at økning i forsikringssum er kurant, DNB trenger kun bekreftelse på nypris fra AD.
 
- skal man forsikre seg mot prisøkningene må forsikringssummen heves ved hver prisøkning.

Ettersom jeg forstår svaret jeg nettopp fikk fra DNB er ikke dette nødvendig (ref eksempelet på 170 vs 340´). Du får ikke erstattet ny klokke, selv om det er den verdien du forsikrer, du får erstattet tilsvarende du mistet, altså det den koster i bruktmarkedet (eller en eller annen verdireduksjon for alder).
 
  • Liker
Reaksjoner: thue
Du kan øke forsikringssummen for å være sikker på å få erstattet det tilsvarende ny klokke koster - hvis ikke får du det beløpet du har forsikret gjenstanden for (eller mindre, grunnet bruksfradrag). Med de galopperende prisene som har vært de siste årene kan du risikere å få dårlig erstatning, du får neppe mer enn opprinnelig forsikringssum. Jeg tenker særlig på nyere klokker, der markedsverdien stiger i takt med nypris.

For øvrig er ikke DNBs vilkår spesielt klare på erstatningssum, det trekkes frem såvel gjenskaffelsesverdi som markedsverdi samt "skjønn".....
 
  • Liker
Reaksjoner: thue og Genta
Som herrene over meg nevner så ser det jo ut som man kommer særdeles dårlig ut med eksemplene i tråden. Rolexprisene har jo steget 40-50% siste to år (ref. en annen tråd). Om det er kjøpspris forsikringen går ut ifra vil man jo aldri kunne skaffe seg tilsvarende klokke med en eventuell utbetaling fra forsikringselskapet.

Et nytt eksempel; Du kjøper en brukt klokke i norge som koster deg 50k. Denne har en nypris i butikk på 75k.
Du forsikrer klokken, klokken blir stjålet og du får utbetalt 50k (minus egenandel). Klokken er veldig sjelden og det selges gjerne få eksemplarer av klokken brukt i året . Dvs at om du skal få kjøpt tilsvarende klokke må du kjøpe nytt og prisen er steget til 80k.

Skal du da få kjøpt deg et tilsvarende ur må du jo ut med 30k mer en forsikringsutbetalingen ( pluss egenandelen)

Om forsikringsselskapene opererer slik blir det veldig dyrt for oss :(
 
Jeg bruker også DNB, og har bare blitt bedt om å sende inn kjøpskvittering som dokumentasjon. Det er, som du skriver, helt riktig at man må være nøye med forsikringssummen - skal man forsikre seg mot prisøkningene må forsikringssummen heves ved hver prisøkning. Jeg har tidligere fått beskjed om at økning i forsikringssum er kurant, DNB trenger kun bekreftelse på nypris fra AD.
Benytter også DNB. Ved forrige nytegning spurte jeg om de trengte kvittering/annen dokumentasjon på kjøpet, men det var visst ikke nødvendig. Virker som det er litt ulik praksis selv internt i samme selskap.
 
Svaret fra DNB var en direkte konsekvens for at jeg kjøpte en dyr klokke, opprinnelig kjøpt i utlandet og uten mva-papirer. Prisbekreftelsen fra Bjerke er på 334.500,- men jeg har kun forsikret den for markedspris da jeg ikke vil få nypris utbetalt for en 9 år gammel klokke uansett... så der sparte jeg et par tusen per år i forsikringspremie:)

Jeg sendte over kopi av annonsen, sertifikat, prisbekreftelsen og bilde av klokken. Ila 5 min var klokken forsikret! Ingen spørsmål. Raskt levert!

Forøvrig ei nydelig klokke som overhodet ikke har spor etter tidens tann:)