"Hammerfjords" (aka ditt) savn fra Rolex?

Jeg sa for rett over / mer enn 1 år siden at jeg ikke skulle kjøpe Rolex.

Nå har det gått 14 måneder, og jeg har kjøpt og eier 7 stykker. Hvorfor?

Andre klokker jeg har eid (Steinhart, Seiko, Armida, Orient) - så er det tross alt slik i dag at de enten er solgt eller jeg ikke føler noe glede med å bære dem på håndleddet. Hva skyldes det?

Kan det skyldes "popularitetsindex" her på TS - som enkelte hevder? Nope. Den "index" fantes for 14 måneder siden også - og det trigget meg ikke. Jeg prøvde et par Rolexer hos Askeland i Stavanger og de ga meg nada.

Hvorfor eier jeg 7 stk. i dag?

Etterhvert som tiden går - så erkjenner jeg at jeg i likhet med mange andre (muligens) har et defekt gen som kalles "konformgenet".

Andre klokker med fancy stuff appellerer ikke til meg. Er jeg da et horologisk unter menschen?

Nei - jeg håper da ikke det

Skal jeg da allikevel måtte gå rundt med ei gul stjerne som viser at jeg tiltrekkes kun av det overflatiske med ei klokke - og ikke er genuint interessert i den indre kjernen? Det høres for ekstremt ut, ikke sant? Jeg samler Rolex i dag - uten en stor horologisk begrunnelse. :) Jeg håper dermed jeg er tilgitt.

Hilsen
Shallow Sam

Redigert:
Svaret er jo åpenbart, det er fordi du kun hadde billig ræl for du tok til fornuft. ;)

Kanskje det er bra at vi er forskjellige?

Det er åpenbart at det er bra at man er forskjellige. Det skaper bare et bredere interesseeplan.

Å si at jeg før "kun hadde billig ræl" (Steinhart, Seiko, Armida, Orient) betyr muligens at du er litt cocky - eller misforstått morsom. Hva som er fasit; aner ikke. :)

Neida, tror ikke jeg er cocky. Prøver iallefall ikke å være det.

Du får ha en riktig god kveld. Nå er det natta her da jeg må på jobb i morgen tidlig klokken 07.

Jeg tenkte faktisk på at det ville komme innlegg i form av Cellini, men why change a winning team?

Personlig synes jeg det er litt rart at Rolex er så populært på Sonen. Jeg tenker litt som at når en person som ikke er klokkeinteressert skal kjøpe seg en klokke, så kjøper vedkommende seg en Rolex. Rolex er synonymt med dyre klokker for hvermansen.
Men her er det mennesker som kan masse om klokker og urmakeri og som nesten ikke bryr seg om annet enn Rolex (det ser man i dagens klokke), selv om det finnes bøttevis av interessante manufakturer og produsenter der ute. Langt mer enn kjedelige Rolex.

Hvorfor er det så mange her inne som kjøper Rolex? Er det fordi man ikke vil tape penger på kjøpene sine? Eller er det bare ikke jeg som har skjønt Rolex-koden ennå?

Ja, si det. Egentlig begge deler.

Jeg prøver meg:

Yep, du har ikke skjønt Rolex koden enda og lever i en boble hvor du er innbilt tiltrukket av horologisk show-off og kortsiktige design trender.

Rolex har alle elementer som kjennetegner et evig attraktivt produkt med universell appel. Man kan se det samme innen andre produktgrupper også. Elementene er:

1 Produktet har vært produsert i relativt uforandret form over lengre tid.
2 Produktet er ikke dyrt å vedlikeholde.
3 Produktet kan uten problemer vedlikeholdes selv om det er veldig gammelt (ingen "utgåtte" deler e.l.).
4 Produktet eldes vel fra et teknisk ståsted.
5 Produktet er solid og fungerer bra over lang tid.
6 Produktet er relativt enkelt teknologisk sett slik at det kan forstås av mange.
7 Designet appelerer uavhengig av trender / markedsføring / produktplassering osv. Universell, indre appel. Som en udødelig låt elle r film.

Eksempler ut over Rolex: Porsche 911 frem til 1996, Stokke stol, Stelton kaffekanne, Harley Davidson (holdt på å gå under pre 1984 grunnet ikke i hht. punkt 5)

Kan ikke komme på andre klokkemerker som tilfredsstiller punktene? AP er nær men de går unøyaktig og koster en formue å serve.

2J

Redigert:
For å svare på OP's spørsmål:

Hardere stål i pinnene i lenkene + hylse av hardere stål i leddene i lenkene = færre slarkete lenker.

Tilsvarende harde stål innsatser i gullenkene.

2J

Skydweller er ikke et godt eksempel på lekenhet hos Rolex. Heller på bunnløst estetisk falitt.

Jeg prøver meg:

Yep, du har ikke skjønt Rolex koden enda og lever i en boble hvor du er innbilt tiltrukket av horologisk show-off og kortsiktige design trender.

Rolex har alle elementer som kjennetegner et evig attraktivt produkt med universell appel. Man kan se det samme innen andre produktgrupper også. Elementene er:

1 Produktet har vært produsert i relativt uforandret form over lengre tid.
2 Produktet er ikke dyrt å vedlikeholde.
3 Produktet kan uten problemer vedlikeholdes selv om det er veldig gammelt (ingen "utgåtte" deler e.l.).
4 Produktet eldes vel fra et teknisk ståsted.
5 Produktet er solid og fungerer bra over lang tid.
6 Produktet er relativt enkelt teknologisk sett slik at det kan forstås av mange.
7 Designet appelerer uavhengig av trender / markedsføring / produktplassering osv. Universell, indre appel. Som en udødelig låt elle r film.

Eksempler ut over Rolex: Porsche 911 frem til 1996, Stokke stol, Stelton kaffekanne, Harley Davidson (holdt på å gå under pre 1984 grunnet ikke i hht. punkt 5)

Kan ikke komme på andre klokkemerker som tilfredsstiller punktene? AP er nær men de går unøyaktig og koster en formue å serve.

2J

Kjøp deg en Speedmaster-Professional fra Omega du... Rolex sviker på punkt 7: Spesielt med markedsføring...
Husk at Rolex har det største årsbudsjett evig i klokkeverden i markedsføring.

Utrolig nok har en tråd mitt "navn":mrgreen:
Et innspilll til tråden er at Rolex kunne ha en diskrete gangreserve-viser på en dypdykker-klokke: Nyttig element for å unngå plutselig stopp i svakt opptrekket urverk under vann hvor det ofte er lite bevegelse.

Hey_fun_boys_get_a_room.jpg

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

:: EDIT ::
Sein på ballen her, denne var vel heller relevant rundt 01:20 i natt :)

Har nevnt det før......Lenken`s møte med kasse er like primitiv som lenken i seg selv !

Rolex-Submariner-Reference-114060-BaselWorld-20121_zpsb42c0ac5.jpg
[/URL][/IMG]

Slik skal det gjøres med sømløs overgang :)

Audemars-Piguet-Royal-Oak-ExtraThin_21_zps22b539a3.jpg
[/URL][/IMG]
IWC_Ingenieur-Automatic_5601_zpsac4bd3cc.jpg
[/URL][/IMG]