Råd - kjøpe kaffemaskin

Jeg har ingen problemer med å forstå at dette kan være en hverdagsglede. Men jeg tipper at eventuelle samboere ikke ser på det på samme måte? Jeg tror det blir avgjørende for valget i hvert fall jeg kommer til å gjøre.

+1 Kona var glad når hun også kunne lage seg kaffe, uten min hjelp :)

Jeg leste gjennom "alle" såkalte high-end-tråder om kaffe på norske fora for en stund siden. Jeg kapitulerte etter å ha stukket fingeren i jorda - og kjøpte en presskanne i 1-kopp-størrelse.

Jeg er strålende fornøyd med det valget.

Kaffen smaker godt. Minimalt med tid som benyttes til å lage den smakende koppen. Og, lite oppvask.

Jeg leste gjennom "alle" såkalte high-end-tråder om kaffe på norske fora for en stund siden. Jeg kapitulerte etter å ha stukket fingeren i jorda - og kjøpte en presskanne i 1-kopp-størrelse.

Jeg er strålende fornøyd med det valget.

Kaffen smaker godt. Minimalt med tid som benyttes til å lage den smakende koppen. Og, lite oppvask.

Presskanne kaffe og kaffe lagd på en automatisk/manuell maskin er ikke å sammenlikne :) Men kan være enig med at man kan lage god kaffe med en presskanne dersom alt ligger til rette for det.

@korsvik snakker vi om samme kaffe her? Skulle like å se deg lage en bedre kopp kaffe enn man kan med presskanne/aeropress med en maskin.

@korsvik snakker vi om samme kaffe her? Skulle like å se deg lage en bedre kopp kaffe enn man kan med presskanne/aeropress med en maskin.
Ja tror da det :) Smaken er som baken..
Har ihvertfall aldri blitt servert kaffe fra presskanne som slår maskin. Dog har jeg aldri smakt traktekaffe som smaker bedre enn presskannekaffe;)

Kaffe får forskjellige karakteristikker, avhengig av bryggemetode. Og det bunner nok veldig mye i smak, @Melchiades. :) Personlig er jeg ingen fan av aeropress, da det ikke ivaretar noe av bitterheten jeg selv ønsker i kaffe. Er man glad i fruktig/syrlig kaffe derimot, er aeropress perfekt. Selv får jeg best resultat av presskanne, men jeg bruker primært vanlig kaffetrakter selv. Har ikke smakt mye kaffe fra automatiske kaffemaskiner, så kan ikke uttale meg der, men når det kommer til enkelhet er det vel ingenting som slår nettopp dét.

Tidlig på morgenen er en god kaffetrakter og nylig kvernede kaffebønner perfekt for meg. ;)

Redigert av en moderator:
Epler, pærer og bananer. Alle kan være gode og dårlige. Kan ikke sammenlignes.

Edit: JonasJM kom meg i forkjøpet.

Poenget er riktig temperatur, noe som er litt vanskelig med en maskin med bare en koker.
Er den for varm, pga. steaming før brygging. Da må maskinen "flushes" og varmes opp igjen før brygging.
Er den for kald, pga. brygging før steaming. Da må det slippes ut steam og varmes opp igjen til ny steam.
Jeg steamer helst først.

Jeg kverner alltid likt, men tamper hardere på "gammel" kaffe, enn på ny kaffe.
Min kaffe blir stort sett tipp topp, men kone og unger fikser ikke dette "håndtverket" - derfor vurderes en automatisk maskin.
Noen som byr på en ny-restaurert Silvia inkludert kvern ;)

Hei

Det er vel her digital termostat og temperaturstyring på Silviaen gjør tingene noe enklere, da svingningene i temperatur reduseres? Uansett er det en maskin med en kjele til både brygging og steaming. Dyrere maskiner har separat kjele til steaming, noe som sikkert er en fordel. Jeg kommer nok ikke til å selge den, men kanskje ta meg tid til et kurs. Temperato, som er firmaet jeg kjøpte maskinen av ligger fem minutters kjøring fra der jeg bor. De inviterer til kurs av og til, kanskje jeg skal slå til neste gang invitasjonen kommer.

Har selv en helautomatisk espressomaskin fra Bosch (TKN68E751/04)
Må være den beste investeringen man kan gjøre. Pt. så har den brygget 3755 kopper kaffe på under fire år.
15nnasy.jpg

Enkel i bruk, å lager veldig bra sort kaffe, Espresso og div. kaffe med melkesøl som kvinnene setter pris på :rolleyes:

Effekt: 1300 watt maks
Automatisk rensefunksjon ved oppstart av maskinen
Helautomatisk tilbereding av kaffe og espresso ved ett tastetrykk
15 bar termoblokk pumpesystem
Oppskummings- og varmtvannsfunksjon
Kaffekvern med beholder for kaffebønner (ca. 400g). Malingsgrad kan justeres.
Separat beholder for ferdigmalt kaffe
Avtakbar vanntank, 1.8 liter
Innstillbar kaffemengde i 6 trinn
Høydejusterbart kaffeutløp
Automatisk avkalkning
Automatisk rengjøringsprogram for bruk av tabletter
Helautomatisk skylleprogram når maskinen startes og slås av
Stand-by funksjon: Programmerbar innkoplingstid, klokkeslett og utkoplingstid

Og jeg, som for bare noen dager siden var hellig overbevist om at jeg skulle ha en Rancilio Silvia, har nettopp nå bestilt denne ...

Mye høyere WAF enn en Silvia.

I <3 Rancilio Silvia.
Koser meg glugg med å lage kaffe hver dag. Bruker neppe mer enn to minutter heller.
Ville mye heller kjøpt Rancilio enn automatisk maskin. Svigers har en innebygget Miele som absolutt funker, men ikke som min kjære Rancilio. :)

I <3 Rancilio Silvia.
Koser meg glugg med å lage kaffe hver dag. Bruker neppe mer enn to minutter heller.
Ville mye heller kjøpt Rancilio enn automatisk maskin. Svigers har en innebygget Miele som absolutt funker, men ikke som min kjære Rancilio. :)
Æsj. Nå ble jeg misunnelig. Men jeg må tenke på damen.

Og jeg, som for bare noen dager siden var hellig overbevist om at jeg skulle ha en Rancilio Silvia, har nettopp nå bestilt denne ...

Mye høyere WAF enn en Silvia.

Gratulerer med ny maskin. Jeg hadde impressa f7 (samma, bare med "snurre hjul" istede for display). Den lager fantastisk kaffe og espresso, samt at det er ekte Jura kvalitet! Du kommer til å bli fornøyd!

Trenger ny automatisk kaffemaskin på jobben nå. Vi har en trofast Siemens maskin som nå rusker litt.

Vi er kanskje ti kaffedrikkere på jobb som sikkert drikker 50 kopper om dagen (til sammen)

Det går i all hovedsak i sort kaffe uten melkeprodukter. Trenger altså ikke steamer osv.

Har sett litt på Jura Ena Micro 1 og lurer på om den egner seg til såpass mye brygging ila en dag. Noen med erfaring eller eventulet andre kandidater til under 10k?

Takk