Råd - kjøpe kaffemaskin

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Tenkte jeg skulle handle meg ny kaffemaskin.

Har tidligere hatt en Jura Impressa F7 som jeg var utrolig fornøyd med.
Denne gangen heller det mot Miele CM 6300

Noen som har erfaring med Miele maskinen? Hva bør jeg velge? Er opptatt av smak og kvalitet.

Hvis du er opptatt av smak, så kjøp en kvern og en god trakter eller håndbrygger.

Støtter denne 100%. :) Den beste kaffen får du uten tvil med relativt ferskbrente bønner, som du kverner selv før trakting. Håndbrygger (f.eks. Kalita/Hario V60), eller en god kaffetrakter (f.eks. Moccamaster/Wilfa).

Men så er spørsmålet: skal du lage bare svart kaffe, eller ønsker du å lage div. espressodrikker også?

Redigert:
Vi har en CVA 6805, som jeg ikke kan få lovprist nok mtp funksjonalitet og brukervennlighet. Jeg skal ikke kalle meg en kaffekjenner, men vi har tatt med oss termos med egen kaffe til selskap vi har vært bedt i... (så smak er det overhodet ingenting å si på, selv om dette er en innbygningsmodell og ikke for plassering på benk).

Støtter denne 100%. :) Den beste kaffen får du uten tvil med relativt ferskbrente bønner, som du kverner selv før trakting. Håndbrygger (f.eks. Kalita/Hario V60), eller en god kaffetrakter (f.eks. Moccamaster/Wilfa).

Men så er spørsmålet: skal du lage bare svart kaffe, eller ønsker du å lage div. espressodrikker også?

Takker for tips. Hadde en Rancilio Silva med PID og Rancilio Rocky kvern for en liten tid tilbake. Satt meg passe inn i det. Nydelig kaffe, men helt ærlig ble det for mye styr for meg, og interessen dabbet av.

Utrolig fornøyd med Jura, men Mielen får også mye skryt (i tillegg til at sjefen hjemme synes den har penere design).

Noen tanker rundt miele maskinen vs jura F7/f8?

Liker at Mielen har melkebeholder som følger med og har et knappetrykk for både kaffe, espresso, cappuchino og latte (1 og 2 kopper). Det har ikke Jura maskinen.

Takker for gode linker. Føler jeg kan litt over snittet når det gjelder kaffe ettersom jeg har hatt en manuell maskin tidligere, og testet ut mye forskjellig kaffe.
Denne gangen lurer jeg egentlig spesifikt på om Miele CM6300 maskinen lever opp til prisen på 12-13k eller om jeg får noe annet helautomatisk som er bedre smaks og kvalitetsmessig? Noen innspill? :)

Takker for tips. Hadde en Rancilio Silva med PID og Rancilio Rocky kvern for en liten tid tilbake. Satt meg passe inn i det. Nydelig kaffe, men helt ærlig ble det for mye styr for meg, og interessen dabbet av.

Kult! Fikk tilbud om å kjøpe en slik av en kjenning for en tid tilbake siden, men som du sier så skal du være relativt interessert før det betaler seg å ha noe slikt stående. Jeg jobbet på dette tidspunktet på en kaffeplass, så behovet for å ha espressomaskin hjemme også var aldri der. :p

Men jeg tolker det dithen at muligheten for å lage espresso også er et kriterie, ikke bare svart kaffe? Uten at jeg skal uttale meg for mye (har ikke så mye peiling på de helautomatiske maskinene), så vil jeg tro at råvarene du bruker har mye mer å si for smaksopplevelsen, enn selve maskinen. :) Som du sier har Miele-maskinen litt flere funksjoner og bedre design, så du må nesten finne ut om det er verdt prisen. :)

Kult! Fikk tilbud om å kjøpe en slik av en kjenning for en tid tilbake siden, men som du sier så skal du være relativt interessert før det betaler seg å ha noe slikt stående. Jeg jobbet på dette tidspunktet på en kaffeplass, så behovet for å ha espressomaskin hjemme også var aldri der. :p

Men jeg tolker det dithen at muligheten for å lage espresso også er et kriterie, ikke bare svart kaffe? Uten at jeg skal uttale meg for mye (har ikke så mye peiling på de helautomatiske maskinene), så vil jeg tro at råvarene du bruker har mye mer å si for smaksopplevelsen, enn selve maskinen. :) Som du sier har Miele-maskinen litt flere funksjoner og bedre design, så du må nesten finne ut om det er verdt prisen. :)

Rancilio pakken er absolutt mye smak og morro for pengene. Men ikke like morro kl 7 på morraen når man helst vil at alt skal være enkelt og gå hurtig :)

Har smakt kaffe og espresso fra litt forskjellige helautomatiske maskiner, og jeg vil si kvaliteten varierer veldig. Har aldri smakt kaffe fra Miele før. Jura er nok på min toppliste. De dyrere maskinene til Siemens scorer også veldig bra. Philips/Saeco er jeg ikke veldig positiv til. Men som du sier, råvarene har også mye å si. Kjøper alt fra en lokal kaffebutikk i Kr.sand som får ferskbrente bønner fra England vær tirsdag (bønnene er da brent fredagen 4 dager tidligere). ;)

I kveld har jeg faktisk byttet damp-ventil, damp-rør, damp-vrier, filterarm fjær, filter, sil og pakkning på min +20 år gamle Rancilio Silvia.
Meget tilfredstillende og enkelt kunne vedlikeholde og holde en kaffemaskin nærmest evig i live, litt som med en gammel sub;)
Jada, det er en litt omstendlig prossess for 2 kopper kaffe, men dette er egentlig et hyggelig rituale.

Alikevel skulle jeg kjøpt ny maskin idag, så hadde jeg nok valgt en automatisk variant.

Rancilio pakken er absolutt mye smak og morro for pengene. Men ikke like morro kl 7 på morraen når man helst vil at alt skal være enkelt og gå hurtig :)

Har smakt kaffe og espresso fra litt forskjellige helautomatiske maskiner, og jeg vil si kvaliteten varierer veldig. Har aldri smakt kaffe fra Miele før. Jura er nok på min toppliste. De dyrere maskinene til Siemens scorer også veldig bra. Philips/Saeco er jeg ikke veldig positiv til. Men som du sier, råvarene har også mye å si. Kjøper alt fra en lokal kaffebutikk i Kr.sand som får ferskbrente bønner fra England vær tirsdag (bønnene er da brent fredagen 4 dager tidligere). ;)

Jeg ser absolutt den. ;)

Det som skiller espressoen fra maskin til maskin, kan være alt fra kverningsgrad, mengde kvernet kaffe pr. serving, samt hvor kompakt den pakkes før vannet siles gjennom, altså samme prinsippet som ved bruk av manuell brygger. Det beste hadde jo vært å finne en maskin hvor alt dette kan kalibreres, siden du da kan finne akkurat den perfekte balansen som du liker. :) Ut fra det jeg kan finne på nett, ser det ut til at Miele-maskinen har litt flere muligheter mtp. kalibrering versus Jura-maskinen, så det er absolutt mulig at du klarer å gjøre kaffen din ørlite bedre med litt prøving fram og tilbake. :D

Da var jeg gått til innkjøp av Miele maskinen.

Inntrykket så langt er høy kvalitet, rå finish, meget god kaffe, brukervennlig, og utrolig enkelt å lage drikker med varm/steamet melk.

Eneste minus er at alt smaker litt "plastikk". Regner med at dette gir seg etter 10-30 bryggede kopper. Har allerede blitt bedre etter 6 kopper :)

I kveld har jeg faktisk byttet damp-ventil, damp-rør, damp-vrier, filterarm fjær, filter, sil og pakkning på min +20 år gamle Rancilio Silvia.
Meget tilfredstillende og enkelt kunne vedlikeholde og holde en kaffemaskin nærmest evig i live, litt som med en gammel sub;)
Jada, det er en litt omstendlig prossess for 2 kopper kaffe, men dette er egentlig et hyggelig rituale.

Alikevel skulle jeg kjøpt ny maskin idag, så hadde jeg nok valgt en automatisk variant.
Jeg har veldig lyst på en Rancilio Silvia, og lurer: Hvorfor betrakter dere den som styrete? Er det bare fordi det er så enkelt/renslig/kjapt med pods, eller er det noe annet?