Skriveinstrumenter

Jetlag; eBay midt på natten med noen merkelige (skam)bud jeg ikke helt husker idag; 2 noe dyre penner incoming ...

Tenkte å kjøpe min første skikkelige penn. Den må kunne brukes i fra alt til differensialligninger til dokumentsignering. Tenker i hovedsak på en kulepenn, da fyllepenner blir for tungvindt. Kan legge til at kunnskapsnivået mitt er fortsatt lavt. Noen tips til hvilken penn som kan passe? Budsjettet flyttes etter behov, men må være innen rimelighetens grenser.

Redigert:
Tenkte å kjøpe min første skikkelige penn. Den må kunne brukes i fra alt til differensialligninger til dokumentsignering (mest diff.ligninger). Tenker i hovedsak på en kulepenn, da fyllepenner blir for tungvindt. Kan legge til at kunnskapsnivået mitt er fortsatt lavt. Noen tips til hvilken penn som kan passe? Budsjettet flyttes etter behov, men må være innen rimelighetens grenser.

Vet ikke om det er over budsjettet, men jeg vil anbefale noe fra Mont Blanc. Mye fint i bla. Starwalker serien og det er veldig god kvalitet. Vurderer selv å kjøpe en Graf von F-B rollerball selv, men det er også andre bra merker :)

Redigert:
Tenkte å kjøpe min første skikkelige penn. Den må kunne brukes i fra alt til differensialligninger til dokumentsignering (mest diff.ligninger). Tenker i hovedsak på en kulepenn, da fyllepenner blir for tungvindt. Kan legge til at kunnskapsnivået mitt er fortsatt lavt. Noen tips til hvilken penn som kan passe? Budsjettet flyttes etter behov, men må være innen rimelighetens grenser.[/QUOTE

Gå innom Urmaker Thorbjørnsen, han har et godt utvalg av penner fra Caran d`Ache. Kan du prøve å se om det er noen som føles riktig.

Vet ikke om det er over budsjettet, men jeg vil anbefale noe fra Mont Blanc. Mye fint i bla. Starwalker serien og det er veldig god kvalitet. Vurderer selv å kjøpe en Graf von F-B rollerball selv, men det er også andre bra merker :)

Graf von Faber-Castell rollerball anbefales!

Redigert:
DSC09965.JPG

Caran d'Ache Caelograph under ikke-ideelle lysforhold på kjøkkenbenken :cool:

[video=youtube;sPI4oJ8MMYo]https://www.youtube.com/watch?v=sPI4oJ8MMYo[/video]

Så veldig kul ut, @Fyrsten. Kom den fra Scandinavian Retail, eller hva de het som jeg kjøpte min C d'A fra?

Redigert av en moderator:
Kjøpte meg en Parker Sonnet fountain pen i romjulen. Hadde lest litt rundt på diverse forum som anbefalte den for en nybegynner innenfor dette feltet. Uten noen andre referanser forøvrig, kan jeg ikke si meg annet enn veldig fornøyd.

Matt-svart farge med 23k nib gjør at den ser veldig pen ut imho og skrivingen flyter lett og fint. Passet bra å skrive om dette i dag da det tross alt er writing wednesday.

Jeg må si jeg er nesten overrasket over at det finnes et miljø og en interesse rundt pe... err, skriveinstrumenter var det ja. Merk, bare nesten.
Dog har jeg faktisk en Parker Jotter (som jeg akkurat nå daterte til 2005) som har vert med meg på mang en tentamen og eksamen. Vi kan late som om den er nøye utvalgt fordi det er en slik som brukes i James Bond GoldenEye, den som man må trykke 3 ganger på så eksploderer den (den som Boris får fingrene i), og glemme det faktum at jeg fant den i en krå under et skap blant mye annet skrot og støv på ungdomsskolen en gang. Jeg liker den godt, selv om den kanskje ikke er direkte eksklusiv, så er den et par hakk opp fra BIC og reklamepenner som jeg ellers bruker. Jeg er jo tross alt sunnmøring :mrgreen:

boris-grishenko-20090224055456973-000.jpg

Så over til det jeg egentlig vil spørre om. Jeg kan skrive tydelig, og jeg kan skrive helt forferdelig når jeg stresser. Har forferdelig dårlig flyt i håndskriften. Er det noen som har tips til hvordan forbedre håndskriften? Noen som har klart å forbedre sin egen håndskrift i stor grad? Finnes det jedi-triks, teknikker etc for å skrive pent, eller må jeg lete frem de gamle skrivebøkene mine fra 2. klasse og skrive alle bokstaver 5 ganger pent etter hverandre etc igjen?

...

Så over til det jeg egentlig vil spørre om. Jeg kan skrive tydelig, og jeg kan skrive helt forferdelig når jeg stresser. Har forferdelig dårlig flyt i håndskriften. Er det noen som har tips til hvordan forbedre håndskriften? Noen som har klart å forbedre sin egen håndskrift i stor grad? Finnes det jedi-triks, teknikker etc for å skrive pent, eller må jeg lete frem de gamle skrivebøkene mine fra 2. klasse og skrive alle bokstaver 5 ganger pent etter hverandre etc igjen?

Noe som har fungert godt for meg er å bruke fyllepenn (eh- jeg mener fylleskriveinstrument) oftest mulig. Det er to varianter som begge hjelper en del: Hvis den er dårlig (eller temperamentfull som det heter hvis den var veldig dyr), vil den skippe og skrape hvis ikke jeg skriver langsomt og forsiktig. Hvis den derimot er dyr, fin og god å skrive med, vil jeg automatisk skrive litt mer forsiktig og nøyaktig fordi jeg blir mer oppmerksom på skriveprosessen. Begge deler hjelper på lang sikt. Ikke over natten, og jeg kan fortsatt skrive forferdelig stygt, men jeg kan også skrive veldig mye finere enn før jeg begynte å skrive med fyllepenn. Når jeg skal teste en penn eller et nytt blekk skriver jeg frasen "The quick brown fox jumps over the lazy dog" eller tilsvarende som gjør at jeg får øvet likt på alle alfabetets bokstaver også (bortsett fra æøå). Bivirkninger: Blekkflekker på fingrene.

Pris kan jeg ikke si noe om, men det er ikke en rollerball hvis informasjonen i annonsen stemmer. Finelineren til Mont Blanc er en form for tusj. Tuppen du skriver med er en tynn tusj lingnende sak. Om man liker det er smak og behag. Jeg personlig er mer glad i rollerball. Forskjellen på en rollerball og vanlig kulepenn er at blekket som blir brukt på rollerballen er vannbasert, slik som blekket til fyllepenner, mens kulepenner bruker oljebasert blekkk. Det gjør at pennen sklir lettere over papiret. Du får litt av den samme effekten med en finliner også. Anbefaler at du prøver og ser hva du liker best.