Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Da er jeg endelig i havn med en Speedmaster selv, som noen sikkert har fått med seg :)
Lurer litt på dette med polering av glasset ved riper. Er det virkelig så enkelt som at man tar litt polywatch på og gnir ut med en ren fille? Det ser jo nesten for godt ut til å være sant, ihvertfall med de resultatbildene jeg ser på nettet.

Fikk klokken levert med riper i glasset, og tar ikke så mye på vei for det, men akkurat nå som klokken er ny skal ansvarlig urmaker få lov å fikse dette for meg :)
 
Det er akkurat så enkelt, bare hold deg unna stålet når du sitter og gnir. Tannkrem fungerer også, om enn ikke like effektivt.
 
Ja, jeg vet hva OEM betyr :) Derfor lurer jeg på om det er den "originale" omegaspennen dere prater om når dere sier OEM spennen. Eller har Omega en spenne som de lager selv (som kommer med reimene du kjøper fra Omega)?

Ja, riktig. Det er jeg litt usikker på, men det er jo trolig at Omega "outsourcer" produksjon av remmer, spenner osv selv om du kjøper de direkte fra Omega. Altså de produserer neppe noen få selv og får noen andre til å lage resten.
 
Ja, ikke sant. Noen som vet hvem som lager de? Tenkte om det er mulig å kjøpe billigere spenner som er nøyaktig lik som OEM spennen til Omega, bare at det ikke står Omega på den.
 
Da er jeg endelig i havn med en Speedmaster selv, som noen sikkert har fått med seg :)
Lurer litt på dette med polering av glasset ved riper. Er det virkelig så enkelt som at man tar litt polywatch på og gnir ut med en ren fille? Det ser jo nesten for godt ut til å være sant, ihvertfall med de resultatbildene jeg ser på nettet.

Fikk klokken levert med riper i glasset, og tar ikke så mye på vei for det, men akkurat nå som klokken er ny skal ansvarlig urmaker få lov å fikse dette for meg :)

Jeg har brukt cape cod med hell også, men det tok litt tid :)
 
Finnes det større Speedmastere enn den originale, men som alikevel har samme verk, som den som er i de klassiske variantene? Og hvordan ligger disse eventuellt i pris?
 
Hvis du har lyst på innsyn til verket må det nok bli sapphire sandwich. Husker ikke nummeret på den akkurat nå, men det finner du nok på nettet :p @Men
 
Redigert av en moderator:
Panda-mod

Jeg har vært på jakt etter en panda lenge. Jeg kikket litt på en Autavia , men jeg tror ikke lommeboka er klar for en vintage Heuer , ennå. Så fikk jeg se en Speedmaster Mitsukoshi for en stund siden. Det var opprinnelig et begrenset opplag på kun 300 stykker, laget for og kun solgt av det japanske varehuset Mitsukoshi. Skiven er den samme som på Apollo 11 jubileumsutgaven men uten den røde teksten, datoen for månelandingen.

Å få tak i en av de opprinnelige 300 var rimelig utelukket, men urskiva kan skaffes fra Omega. Så jeg bestilte skiva, viserene og en splitter ny kasse fra Omega . Urverket ble tatt fra en sliten Mark II, importert fra Argentina (!). Funket fint så det ble transplantert inn i den nye kassa,

Jeg er ikke den første som har satt sammen denne komboen og sikkert ikke den siste heller, så lenge man fremdeles kan få tak i skiva.

Så her er den i all sin prakt. Kunne ikke vært mer fornøyd!

20140312_111119.jpg


20140312_105941.jpg


20140312_105657.jpg


Jeg gikk for de opprinnelige rodinerte viserene. De små viserene forsvinner litt mot bakgrunnen i visse vinkler og er vanskelig å fotografere, så noen setter på hvite småvisere istedet . Jeg gikk for de originale og er glad for det. Jeg forventet at skiva var hvitere før jeg fikk den, men den er faktisk mer som kremet sølv og skiller seg virkelig ut .
 
Legger inn ett spørsmål til dere speedmaster kjennere da jeg Vurderer å kjøpe en fødsels år speedmaster (1994) finnes det flere spennende modeller fra dette året? :) Og hvordan referanse nr har måne klokka fra denne perioden?
 
Redigert: