Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Fra TRF - dang, GSOTM er rå!

attachment.php


attachment.php


Skikkelig lekker @Callahan. Vet du hvilket prisleie den ligger i?
 
Redigert av en moderator:
Var innom Bjerke i helgen og fikk prøve denne:

q9MwRxP.jpg


Absolutt en nydelig klokke, men nå når jeg har fått tid til å fordøye inntrykkene litt er jeg faktisk ikke sikker på om jeg liker den bedre enn Dark Side Of The Moon. Må definitivt få sett nærmere på den en gang til, men Dark Side står faktisk ikke tilbake for denne!

Jeg fikk som tidligere nevnt også en liten reaksjon etter å ha fordøyd inntrykkene litt, og jeg prøvde den på i samme butikk som deg (Bjerke). Den har jo vært drømmeklokka siden jeg så den første gang. Jeg leste imidlertid gjennom noen reviews en gang til, og ser der at det kommenteres at den gjør seg dårligst i kunstig lys og best i naturlig lys, spesielt pga. platina-urskiven. Det ble kommentert at man bør be om å få prøve den utendørs.

Klarer ikke helt å bestemme meg her, til tross for ACNorways "DO IT"-oppfordring. :D Frister litt med en vanlig sapphire sandwitch også, men er redd jeg kommer til å angre når jeg evt. begynner å anse den som for "vanlig".
 
MEN hva tenker vi om 9300 "Master Co-Axial", om vi ser bort fra det noe fjollete navnet? Kan det være dumt å kjøpe en dyr 9300-basert Speedy før urverket blir oppgradert? Kanskje det allerede lanseres ifm. Baselworld? Og kanskje det kommer en ny, keramisk modell med oppgradert urverk? Kanskje den til og med blir litt mindre tykk? Hmmm... :confused:
 
Jeg fikk som tidligere nevnt også en liten reaksjon etter å ha fordøyd inntrykkene litt, og jeg prøvde den på i samme butikk som deg (Bjerke). Den har jo vært drømmeklokka siden jeg så den første gang. Jeg leste imidlertid gjennom noen reviews en gang til, og ser der at det kommenteres at den gjør seg dårligst i kunstig lys og best i naturlig lys, spesielt pga. platina-urskiven. Det ble kommentert at man bør be om å få prøve den utendørs.

Klarer ikke helt å bestemme meg her, til tross for ACNorways "DO IT"-oppfordring. :D Frister litt med en vanlig sapphire sandwitch også, men er redd jeg kommer til å angre når jeg evt. begynner å anse den som for "vanlig".

Jeg vil påstå at DSOTM i kunstig lys kontra naturlig lys er to helt forskjellige klokker. Den er jo veldig "glossy" og dette får mye refleksjon fra spotlights. Mattheten i den todelte poleringen kommer fram på en helt annen måte når man ikke har så mye direkte refleksjon.
 
MEN hva tenker vi om 9300 "Master Co-Axial", om vi ser bort fra det noe fjollete navnet? Kan det være dumt å kjøpe en dyr 9300-basert Speedy før urverket blir oppgradert? Kanskje det allerede lanseres ifm. Baselworld? Og kanskje det kommer en ny, keramisk modell med oppgradert urverk? Kanskje den til og med blir litt mindre tykk? Hmmm... :confused:

De 9300 klokker er kalt "Co-Axial". Den ny Seamaster 300 er kalt "Master Co-Axial" og har den 8400 urverk.

9300 er "ferdig" og går til 28800 slag/timer.
Den 8400 går på 25200 slag/timer og skal bli i mest av alle Omega modeller i fremtid.
Når jeg sier at den 9300 er "ferdig" mener jeg at ingen kjente problemer har oppstådt til nå og at det ser ut som det ikke blir modifisering.
Omega tok sin lekse med 2500A og 2500B før de "fant" ut hva var problemene med den spesielt Co-Axial escapement: Vel, det ser sån ut...

Jeg tok dette der allerede
http://www.tidssonen.no/forum/omega-15/po-9300-vs-po-8500-a-27631/

http://www.tidssonen.no/forum/omega-15/planet-ocean-versjoner-forskjeller-og-pris-27700/

Hvorfor 8500 Co-axial og 8400 Master Co-Axial? Kanskje fra "Sea Master" eller fordi den er antimagnetisk over 15000 gauss...

Ja en del folk syns at "Master Co-Axial Chronometer" og "Seamaster" i tillegg av merkenavn er for mye ditt eller datt...

Vel... Rolex har mye mer med "Superlative Chronometer Officially Certified" og "Oyster Perpetual" i tillegg av merkenavn&modellnavn og dybde(300m, 1000ft) også men ingen ser ut til å bli lei på det:rolleyes:
 
Redigert:
Hmmm, Co-axial 8500/8501 har da blitt oppgradert til Master Co-Axial 8500/8501 i de nye Aqua Terraene, etter at teknologien fra 15000 Gauss-varianten ble brukt i disse?
 
For øvrig har jeg vel forstått det slik at mange forventer at antimagnetisme-teknologien vil finne veien til kronografene også snart, om det blir Master Co-Axial 9300 eller et helt annet navn spiller liten rolle - spørsmålet er om det er dumt å kjøpe en dyr Speedy nå dersom det vil lanseres utgaver med nytt, antimagnetisk urverk snarlig..
 
Hmmm, Co-axial 8500/8501 har da blitt oppgradert til Master Co-Axial 8500/8501 i de nye Aqua Terraene, etter at teknologien fra 15000 Gauss-varianten ble brukt i disse?

Den 8500 Co-Axial ble oppgradet til 8508 Co-Axial(med dato) gjennom den Aqua Terra 15000Gauss først.
Etter kom den 8400 Master Co-Axial(også 15000Gauss) uten dato på SM300.
Jeg er usikker om det blir den 8508 eller den 8400 som skal bli standard hos Omega: Men det ser ut til å bli en 8400 med dato.

http://www.omegawatches.com/planet-omega/watchmaking/master-co-axial

Den er "Master Co-Axial"
http://www.omegawatches.com/collect...a-150-m/master-co-axial-415-mm/23112422101002

Og den er "Co-Axial"
http://www.omegawatches.com/collection/seamaster/aqua-terra-150-m/co-axial-41-5-mm/23110422101002
 
For øvrig har jeg vel forstått det slik at mange forventer at antimagnetisme-teknologien vil finne veien til kronografene også snart, om det blir Master Co-Axial 9300 eller et helt annet navn spiller liten rolle - spørsmålet er om det er dumt å kjøpe en dyr Speedy nå dersom det vil lanseres utgaver med nytt, antimagnetisk urverk snarlig..

Til nå, de 8508, 8400 er sagt til å bli 15000Gauss.
Men som den 9300 disse har Silicon Balance Spring som er ikke påvirket av magnetismen.
Spørs om hvis de 8508 og 8400 har platene som holder alt sammen lagd av en spesielle metal siden Omega nevner at urverket er i "non-ferromagnetic materials in the movement itself. "
Tja, at den 9300 blir byttet til en ny versjon som er 15000Gauss...Hvem vet. Er usikker.
Den tåler allerede en god del magnetism siden den har Silicon Balance Spring teknologi...
En ting som er sikkert er at du trenger ikke noe som tåler 15000Gauss i daglig dag siden mest av alle helse organisasjoner anbefaler at eksponering til 10000Gauss/dag er grensen før du kunne få deg(kanskje) boldkreft...
 
Det eneste stedet du trenger en klokke som tåler 15,000 Gaus er hvis du jobber på et MR-laboratorium eller nede i bakken på CERN. Hvor mange av oss gjelder virkelig det?

skille

Denne tråden er forresten farlig. Får veldig lyst på Gray Side of the Moon nå. Det eneste jeg ikke liker er navnet. Noen som kan forklare det for meg, eller er det et tåpelig påfunn fra Omega fordi klokken er grå og DSOTM allerede er opptatt?
 
Det eneste stedet du trenger en klokke som tåler 15,000 Gaus er hvis du jobber på et MR-laboratorium eller nede i bakken på CERN. Hvor mange av oss gjelder virkelig det?

skille

Denne tråden er forresten farlig. Får veldig lyst på Gray Side of the Moon nå. Det eneste jeg ikke liker er navnet. Noen som kan forklare det for meg, eller er det et tåpelig påfunn fra Omega fordi klokken er grå og DSOTM allerede er opptatt?

d69026af00124904056662f0448d3596_zps1e9b309f.jpg


Derfor
 
I går fjernet jeg lenka og pøvde Speedy'n på nato for aller første gang, en svart en.

Det så ikke spesielt bra ut.

Prøvde litt andre farger. Samme resultat hver gang. Ikke kledelig, ikke i det hele tatt.

Konklusjon: Speedy kler ikke nato.

Jeg kjøpte den reimen reim har fra Ofrei sammen med spennen.
Skal du bestille @Charliefoxtrot er det bare å legge inn info her. ;)
$495 pluss mva og gebyr fra spedisjonsfirma, så i underkant av 5000kr.

Den ser veldig bra ut
yvpMlkP.jpg

BqWcFxz.png

Du16IW1.png

OEZz9UM.png


At Speedmaster ikke kler nato er jeg ikke enig i
sdF8etL.jpg

ozwOpx9.jpg

QFMvOvG.jpg
 
Redigert av en moderator:
Reima er kul, ja, @Wangensten. Takk for tipset.

Fem lapper? Litt stivt. På en annen side: det blir et helt annet ur. En klokke nummer 2.

Nå har jeg en WTB-annonse på den her inne, så jeg tror jeg suger litt på labben en liten stund til.

Sorry, men Speedy kler fortsatt ikke nato, det er noe alle kan se. He.
 
Redigert av en moderator: