Planer for 2014?

Jeg kjenner '14 er året for en "grail", så jeg kan tenke meg det blir en del flipping av ur i 20-40 000,- klassen til jeg kommer meg opp på ett nivå som jeg kan ha en grail og ett par til(GMT og speedy regner jeg med). Og ja, kanskje en panerai også vi får se :mrgreen:

Håper på en 15300/400 i rose gold eller en A&S HM som grail eller noe annet kjekt :cool:
 
Kutte ned på flippingen (sa jeg vel i fjor også:mrgreen:)
En fjern drøm, tviler på om det skjer i 2014 though

AP-Royal-Oak-Offshore-SIHH-2011.jpg
 
Inn skal (dersom bryllup ikke blir for dyrt):
  • Birthyear 5513 Sub med korrekt patina
  • Panerai med 1950 kasse

Ut går de som ikke lenger får plass i boksen og tid på armen. Ellers har jeg fryyyyktelig lyst på en GO! :mrgreen:
 
Har kommet inn ganske mange nyheter i 2013 som fremdeles er her.

Keepere fordi de ikke er til salgs lenger.

1/2 grail kom også overraskende inn på tampen av året, så planen er vel egentlig å bare ligge lavt og handle klokker rundt 20-30k.

Hvis ikke @Anders skulle finne på å selge gull gmt eller @andersmp skulle finne på å selge Patek 5167, da må det revurderes å kjøpe stort likevel :)
 
Redigert av en moderator:
Som alltid drømmer jeg om en 116718 med grønn skive. Kommer til å få en god slump med penger inn på kontoen nå over nyttår (takk Høyre), men for å kunne fortsette noen år til på skolen går nok de pengene til nedbetaling av huslån. Derfor spår jeg om at noe skal skje i klokkeboksen ryker Zenithen...
 
En ting er sikkert! Jeg må se å få skaffet meg en submariner! :)

Men jeg må også få meg enda en Panerai.... og en Rolex beater til jobb












Kanskje et dressur også? Får se hvor dyp lommeboken blir i 2014.
 
Hvorfor er det ikke flere som beholder klokkene de kjøper? Dvs. det at man kjøpte DEN klokka har jo en historie - så hvorfor ikke bare beholde klokkene man kjøper fremfor å flippe dem rundt som vekslepenger. Seriøst ment.

Ved å beholde klokkene får jo klokkesamlingen en historie, fremfor å være et bilde på andres brukte klokker. Hvorfor vil man egentlig ha andres historie på egen arm? Man bør lage sin egen historie. :)
 
Redigert:
Målet for 2014 er enkelt: Prøve litt nye merker. Kanskje noe så originalt som en Rolex Submariner... :cool:

fra spøk til alvor: en sub må jo nesten prøves og Panerai er også noe som ligger å murrer i bakhodet hele tiden (men puselankene vil nok ikke tåle noe slikt). Alt i alt vil jo det være økonomien som bestemmer dette her, så den gamle (og veldig leie) "en inn en ut" policyen må nok håndheves med jernhånd om jeg ikke skal belage meg på et år i nuddelens tegn..
 
Egentlig ingen store planer! Kanskje bytte ut den svarte Monacoen med en blå...

Ellers har jeg veldig lyst på en pent brukt Aqua Terra/Grand Seiko/Datejust II, men tviler på at finansene tillater et så stort skritt. Da må i tilfelle noe selges. :)

Det samme gjelder hvis drømmen om en Navitimer skulle bli aktuell, og PAM står selvsagt alltid høyt på ønskelisten.

Har også begynt å fantasere om et dressur i gull, men da vintage i hovedsak blir for smått for mine håndledd og jeg ikke har allverdens budsjett begrenser utvalget seg ganske mye. En aktuell modell kan være Longines Heritage Flagship i rosé...

Nei, det blir vel som det har vært frem til nå... Samle etter innfallsmetoden basert på hva som dukker opp til salgs. :)
 
Målet med klokkeåret 2014 er å utvide samlingen med i hvert fall ett ur. Har ikke lyst å selge noen av de nåværende per dags dato. Sea-Dweller er jeg forsatt forelsket i, RW Freelancer kommer for alltid til å være spesiell for meg og Pam 312 tok meg med storm:)

Er svært fristet av JLC generelt om dagen, og da spesielt Master Compressor Memovox og Ultra Thin Moon. Ellers skal Sea-Dwelleren få en service, ettersom historikken her er ukjent! Litt morsomt å se at Memovox forsatt er på ønskelisten. Det skrev jeg i fjorårets tråd også. Det har dukket opp noen, men da alltid til feil tidspunkt. Om noen finner på å selge sin, let me know!:cool:
 
Slik det ser ut nå, så blir det enten en 44mm PAM med litt ekstra kraftreserve eller en AP RO/ROO chrono m/sort skive og lenke. Blir nok for utfordrende å få med kona på begge to i 2014... :rolleyes:
 
En Nomos inn, for håpentligvis finner jeg også en Tudor Snowflake når feriepengene kommer. Etter det blir det vanskeligere da det oppover på ønskelista er mer kostbare ur som krever mer sparing og/eller salg av ur som jeg ikke egentlig vil kvitte meg med. JLC MUT Moon eller Royal Oak i 2015?
 
Hvorfor er det ikke flere som beholder klokkene de kjøper? Dvs. det at man kjøpte DEN klokka har jo en historie - så hvorfor ikke bare beholde klokkene man kjøper fremfor å flippe dem rundt som vekslepenger. Seriøst ment.

Ved å beholde klokkene får jo klokkesamlingen en historie, fremfor å være et bilde på andres brukte klokker. Hvorfor vil man egentlig ha andres historie på egen arm? Man bør lage sin egen historie. :)

@Loevhagen. Det er sikkert mange svar på de spørsmålene du stiller. Jeg kan egentlig bare svare for meg, men jeg vet at mine svar også vil gjelde for andre.

For min del er det flere grunner:

- De klokkene jeg liker aller best er ikke mulig å få tak i nye. Min favoritt er vintage Rolex, så klokkene er fra 60-, 70- og 80-tallet. Hvis jeg vil ha slike må jeg bare godta at de er brukt av andre før meg. Den store drømmen er jo å plutselig komme over en helt ubrukt klokke som har blitt liggende på et eller annet lager siden 70-tallet. Skulle en slik dukke opp ville den nok uansett gått for en pris langt utenfor det jeg har råd til.
- Jeg har et begrenset budsjett å bruke på klokker. Dvs. at når det dukker opp en klokke jeg fryktelig gjerne vil ha, så må noe annet ut. Hadde jeg hatt inntektsgrunnlaget til Fredriksen eller Thon, så hadde jeg nok beholdt flere av dem.
- Smaken endrer seg eller klokken levde ikke opp til forventningene. Man kan sitte i timesvis og studere klokkene på nettet, på bilder, i blader og forelske seg i dem. Når klokken kommer på armen er det ikke sikkert forelskelsen holder.

Folk "flipper" jo både hus og bil og ektefelle, så hvorfor ikke klokker? :)
 
Redigert av en moderator:
Hvorfor er det ikke flere som beholder klokkene de kjøper? Dvs. det at man kjøpte DEN klokka har jo en historie - så hvorfor ikke bare beholde klokkene man kjøper fremfor å flippe dem rundt som vekslepenger. Seriøst ment.

Ved å beholde klokkene får jo klokkesamlingen en historie, fremfor å være et bilde på andres brukte klokker. Hvorfor vil man egentlig ha andres historie på egen arm? Man bør lage sin egen historie. :)

Har ett lett svar på dette, jeg har lyst på X antall klokker, disse har en samlet verdi Y og min samlede formue har verdien Z. Problemet er at Y != Z derfor må jeg flippe mellom ur for å få prøvd alt og til slutt sitte med en ide om hvilke ur som bør prioriteres :cool:
 
Blir nok et relativt rolig år for min del. Mulig det blir en Rolex ut på høsten dersom det kommer noe spennende i Basel (Pepsi-c Daytona-c etc).

Ellers vil jeg takke for et særdeles hyggelig år på Tidssonen :D