Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Fin helg så langt.

55B52BF9-0BE7-403E-85C3-0C6D5FEE5092-7920-00000546B5FD3CD1_zps2e4e46d6.jpg
 
@HopalongHva slags bukser er det du bruker på det bildet? Ser veldig komfortable ut :)


Disse?



Det er en oljet bomullsvariant fra Filson . De er svært slitesterke, vindtette og holder vann ute lenger enn for eksempel Fjällrävens G1000-bukser. De puster ikke så godt, så de kan bli klamme ved høy aktivitet. Jeg bruker dem mest når jeg skal gå mye i einerbusker, kratt og høyt gress. Litt stive til å begynne med, men tilpasser seg kroppen med bruk. Vesten er tilsvarende, og den er genial - uslitelig, med lommer overalt og svær viltlomme som går rundt hele kroppen.
 
Redigert av en moderator:
Oj, ja da forstår jeg. Er det noen spesiell jaktfordel å ha barnåler i buksa under jakt?
 
Redigert:
Disse?



Det er en oljet bomullsvariant fra Filson . De er svært slitesterke, vindtette og holder vann ute lenger enn for eksempel Fjällrävens G1000-bukser. De puster ikke så godt, så de kan bli klamme ved høy aktivitet. Jeg bruker dem mest når jeg skal gå mye i einerbusker, kratt og høyt gress. Litt stive til å begynne med, men tilpasser seg kroppen med bruk. Vesten er tilsvarende, og den er genial - uslitelig, med lommer overalt og svær viltlomme som går rundt hele kroppen.

Meget flott bukse @Hopalong Det ser ut som den bare blir penere etter bruk. Nå jakter ikke jeg, men kunne tenkt meg en sånn til litt røffere turer. Kan du si noe om størrelsen, bestiller du samme som du ellers bruker? Noe annet jeg burde tenke på? Har du skinn nederst? Vedlikehold? Kurrant å kjøpe over nettet? Beklager masingen :eek:
 
Redigert av en moderator:
Meget flott bukse @Hopalong Det ser ut som den bare blir penere etter bruk. Nå jakter ikke jeg, men kunne tenkt meg en sånn til litt røffere turer. Kan du si noe om størrelsen, bestiller du samme som du ellers bruker? Noe annet jeg burde tenke på? Har du skinn nederst? Vedlikehold? Kurrant å kjøpe over nettet? Beklager masingen :eek:

Takk for det. Filsonproduktene er laget for kjøttfulle amerikanere og relativt rommelige for en liten nordboer som meg, så jeg pleier gå ned litt i størrelse. Jeg gjorde det samme da jeg kjøpte denne buksen, og opplevde at linningen nok samsvarer med vanlige størrelser. Dvs at denne er ørlite trang om livet, noe som bare motiverer til å dra på ekstra i bakkene. Forøvrig sitter den som en klassisk chino; med god plass i bukseben og relativt høyt liv. Jeg har ikke lær nederst, men skulle gjerne hatt det, for om denne noengang blir slitt er det nok der det vil skje først. Buksen børstes ved behov, og det følger med voks for revoksing om man skulle trenge det. Jeg har handlet fra Filson ved flere anledninger, og det fungerer problemfritt. Pga fraktkostnaden kan det lønne seg å kjøpe flere sammen.
 
Redigert av en moderator:
@mikkemus23

Jeg er gjerne med på en bestilling, send meg en PM om det blir aktuelt:)
 
Redigert av en moderator:
Nak & Æd | DR2 | DR

Den danske serien Nak & Æd anbefales. Jaktformen(e) i Danmark varierer på en del områder med den vi praktiserer i Norge, men vil nok fortsatt være til glede for mange i Norge. Stort fokus på mat, hygge og god drikke :)
 
Sverre og megselv har vært på overnattingstyr igjen. Denne gangen i Vassfarets øvre del.

Vi parkerte ved Strøen, syklet over demningen og ned grusveien Trytetjernvelta hvor stien startet.

DSCF3330_zpse0b26925.jpg


Stien bar preg av svært lite bruk og forsvant til tider i terrenget. Mye myr gjorde sitt.
Sverre skuer utover det trolske landskapet. Fjellet Bringen ses i bakgrunnen.

DSCF3342_zpsd51163db.jpg


Men vi fant også lommer av gull innimellom.

DSCF3343_zps07411796.jpg


Dette er ved Buvasselve. Sverre forteller med stor iver om den gangen han raftet ned her i en gummibåt fra Ringo.

DSCF3350_zps8aae01f3.jpg



Pause like etter fossen. Konfekt hører med.

DSCF3362_zpscc1d5608.jpg


Her bommet vi på stien, eller mangel på sti. Og fordi det var mye knot, dytting, myr og bæring på vestsiden, bestemte vi oss for å vade over til østsiden. Da jeg har gått i Vassfaret før, visste jeg at det ikke blir noe enklere nedover mot Olssonheimen. Så vi krysset elva like nedenfor Suluvann, ved Dreparhølen. Sverre gikk barbeint uti elva. Halvveis uti mistet han motet og sa oppgitt: "Dette går ikke". Men han kom seg over. Jeg beholdt ullsokkene på, og det gikk mye bedre.

DSCF3368_zpsb66d948d.jpg


Klokka var bare to-tre, så vi syklet stien nedover mot demningen mellom Øvre og Nedre Grunntjern. Her var stien helt annerledes, mer nordmarkspreget. Sverre coaster.

DSCF3385_zps0491c1e9.jpg


Grusveien tilbake tilbake til Dreparhølen og finfin sti opp til nordenden av Suluvannet hvor det er en super teltplass.

Vi avsluttet i tussmørket.

DSCF3395_zpsc39a2cdd.jpg


Så var det ut og finne noe ved til bålet. Det lå en halvt oppkuttet (med motorsag), diger trestamme like borti høgget. Vi sagde opp en del, kløvde veden og hadde ved nok til kvelden og til den neste gjesten ved bålplassen. Lammekoteletter og poteter til middag. Popkorn til dessert.

[video=youtube;n_MYcZHZiYg]http://www.youtube.com/watch?v=n_MYcZHZiYg[/video]

DSCF3405_zps219a61b0.jpg


Morran etter begynte det å blåse i sekstiden og det bar lite trivelig en stund. Vi bestemte oss uansett for å bli og lage frokost på bålet.
Etter en tid løyet vinden og sola tittet frem. Ble riktig så trivelig.

DSCF3413_zpsd1b73a39.jpg


Ved for nestemann.

DSCF3428_zps60f7a1ac.jpg


Mer myr tilbake langsmed Strøselve.

DSCF3430_zps9ce14e6d.jpg


Ur.

DSCF3432_zps2a431600.jpg


Grus tilbake til bilen. Takk for denne gang. Ses neste gang.