Knivtråden

Har to kniver, en skeletool fra leatherman og en taktisk marinekniv av ukjent merke.
Den taktiske er ganske fin, har sjakkelåpner, kniv, krok til feste på feks redningsvest osv. Skeletool er også ok. Begge har blader uten tagger.
Er på jakt etter en dedikert seilekniv med hovedfunksjon å kappe tau raskt, få opp sjakler og knuter og om mulig med fløyte på.

Finnes dette? Befinner meg oftere og oftere i kjipe situasjoner hvor tau må kappes.

@Entropy, jeg driver hverken med seiling eller ... speiderknuter. Men likevel eier jeg flere kutteredskaper som er nevnt i artikkelen over, huh?

Benchmade Triage er en stor rescue foldekniv. Bladet er delvis serratert, og det er en safety-cutter integrert.

1-DSC_4348.jpg

Benchmade Hook. Safety cutter med fingerhull.

7.jpg

Spyderco Rescue. På størrelse med en Delica, men hel-serratert, og sheepsfoot blad (avrundt knivspiss).

getimage.php

Har kun testet kutting av både klær og tau i kontrollerte settinger med alle sammen, ikke under stress. Triagen er en ypperlig kniv til det meste, og serrateringene biter godt i tauverk. Safetycutterene tar kun tøy og ganske spinkelt tauverk. Spydercoen er vinneren her, det tar tauverk og tøy men med sterkt redusert fare for bruker og omgivelser grunnet bladgeomtrien. Brukes med sagbevegelser på tauverk, og biter sinnsykt bra!

Jeg ville gått for en variant med hel-serratert egg, og butt spiss. Gjerne fra Spyderco, de er enkle å åpne med én hånd og av meget god kvalitet. Orange må jo være ypperlig for å finne den igjen også?

Redigert av en moderator:
Takk Anders! Er spyderco fra juice sin link jeg hittil har likt best. Det var fin hjelp med dine ord om denne. Farge har lite å si, mister jeg den går den på sjøen:)

Takk Anders! Er spyderco fra juice sin link jeg hittil har likt best. Det var fin hjelp med dine ord om denne. Farge har lite å si, mister jeg den går den på sjøen:)

@Entropy en fangsnor eller "Lanyard-Coil" på nynorsk løser problemet med at kniven havner på sjøen.
Det blir vel omtrent som en dødmannsknapp på motoriserte båter. Utfordringen blir at snoren kan bli enda en ting å henge seg fast i..

Redigert av en moderator:
Sharpmakeren landet i postkassen i dag :)

Foreløpig testet den på en Global G-2 kjøkkenkniv, og resultatet ble meget bra! :)

Sharpmakeren landet i postkassen i dag :)

Foreløpig testet den på en Global G-2 kjøkkenkniv, og resultatet ble meget bra! :)

Hmm... Siste gang jeg bruker langsom postgang. Har enda ikke fått min.
Godt å høre at resultatet ble bra. Har flere kniver som venter på en runde med denne.

Ok, så lett påvirkelig kan man virkelig være. Men skitt au. Med tanke på pris og tilsynelatende bra kvalitet så måtte denne prøves. Og den skuffer ikke. Robust, fantastisk størrelse, grep og kvalitetsfølelse. Spyderco Tenacious

Klokkemonogamist og knivbigamist. To kniver holder for det meste til alt. Strømeng sin 8tomms Natosamekniv og denne; en Masters of Defense. Duane Dieters Close Quarter defense. Mark II. hatt min i elve år nå, holder seg godt tross tung bruk. Legg merke til vindusknuseren bak på håndtaket:p. Storebror fås også med bånd/setebeltekutter.
masters_zps7e0509c5.jpg
[/URL][/IMG]

EDIT. Så litt på nettet nå og disse er ikke mulig å få fatt i lenger ser det ut til. Masters ble kjøpt opp av Blackhawk som nå produserer dem i billigere materialer/dårligere stål osv noe som også gjenspeiler seg i pris.
Synd om originalene ikke lenger er mulig å få fatt på for det er fantastiske kniver.

Redigert: