Jeg tok nylig jegerprøven, og tanken er i første omgang å jakte ryper i fjellet. Jeg bodde fem år i England, og skal ærlig innrømme at jeg er meget glad i alt som er engelsk, inkludert jaktklær og engelske side by side hagler.
Er det noen av jegerene her inne på sonen som har erfaring med hvordan klær laget av tweed, moleskin og oilskin egner seg til bruk i den norske fjellheimen om høsten? Det er jo forskjell på en relativt stillestående "shoot" på et engelsk gods, og en hel dag på støkkjakt på Hardangervidda. Vil tweed og oilskin bli for tungt når det blir vått? Jeg kan takle fleipende kommentarer fra jaktkamerater i "vanlige" norske jaktklær fra Norrøna osv., men samtidig er jeg veldig opptatt av å kle meg riktig etter værforhold og ønsker ikke at jåleriet skal gå på bekostning av sikkerheten

. En tattersall skjorte i bomull blir kald når man blir svett, men dette kan kanskje løses ved å bruke ulltrøye under? Så vidt jeg vet brukes jo moleskin, tweed og wax jakker til jakt i det skotske høylandet, og det er vel ikke så stor forskjell fra den norske fjellheimen?
Lurer også på gummistøvler fra f.eks. Hunter. Er dette noe å gå i en hel dag eller er man bedre tjent med tradisjonelle jaktstøvler i lær?
Setter stor pris på tips og kommentarer fra noen som har erfaring med dette!