Spår døden for sveitsisk klokkeindustri

For 15 år siden var smarttelefoner også kun for spesielt interesserte. Jeg husker hvor begredelig Windows Mobile var i den tid. I dag eier alle en smarttelefon.
Joda, men å ha en smarttelefon er ikke gjensidig utelukkende med å eie et mekanisk ur. Og, å argumentere at dersom alle nå har en smarttelefon - så vil alle ha smartklokker i fremtiden, er sikkert rett med 50%.
 
Vent og se. Jeg tror dere er for optimistiske på Sveits' vegne.

Tror dette blir veldig mye styggere enn quartz-krisa.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Joda, men å ha en smarttelefon er ikke gjensidig utelukkende med å eie et mekanisk ur. Og, å argumentere at dersom alle nå har en smarttelefon - så vil alle ha smartklokker i fremtiden, er sikkert rett med 50%.

Krymper elektronikken nok vil du kanskje ikke trenge å ha en telefon i lomma lenger for å sende meldinger eller ringe. Det vil nok kunne gjøres helhetlig gjennom klokka du har på armen. Mekaniske ur vil bli nisje på lik linje som luftkjølt Porsche 911.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Krymper elektronikken nok vil du kanskje ikke trenge å ha en telefon i lomma lenger for å sende meldinger eller ringe. Det vil nok kunne gjøres helhetlig gjennom klokka du har på armen. Mekaniske ur vil bli nisje på lik linje som luftkjølt Porsche 911.
Da skal man ha små fingre( eller stor klokke)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Krymper elektronikken nok vil du kanskje ikke trenge å ha en telefon i lomma lenger for å sende meldinger eller ringe. Det vil nok kunne gjøres helhetlig gjennom klokka du har på armen. Mekaniske ur vil bli nisje på lik linje som luftkjølt Porsche 911.

Deilig å tenke på at når jeg blir stor, skal jeg ha Porsche 911.
 
Livet er et kompromiss - og sannheter ligger ofte mellom ytterpunktene. Noen mener verden går ad undas hver uke - mens andre tror alt går fint hele tiden, alltid. Sånn har verden vært en stund - og vil vel være slik en god stund til. BTW: Quartskrisa var midlertidig...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: thomask og Auto
...hva f.ex. tenker du på her?
brain-chip.jpg

Trenger ikke smart klokke lenger heller!
 
...hva f.ex. tenker du på her?

Kombinasjonen haptisk feedback, stemmekontroll, AI og gestures f.eks. Jeg tipper man om overraskende få år opererer med et personlig nettverk som forer de forskjellige sansene mer enn man bruker én enkelt dings. Problemet for klokkeverden er at håndleddet er et ekstremt fornuftig sted å ha en eventuell skjerm/flyttbar dings.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
...og tenker du at dette skal kunne bli en realitet frivivillig, under påskudd av "fordeler" man gradvis gjør seg avhengig av, slik som f.ex facebook, eller mer eller mindre under tvang?
 
Nå skal Bjerke "hippe" seg opp litt, for å snu trenden(?).
Det betyr vel enda flere bimboer bak disken der det dao_O
http://kreativtforum.no/artikler/nyheter/2016/10/skal-ta-klokkevaren-inn-i-de-neste-15-arene

Trøsten kan være at om de brenner alle pengene på konsulenthjelp (til ny logo(?))....så får de ikke får råd til flere ansatte.

Merkelig og forsåvidt litt skuffende at ingen av de kreative i Dinamo maktet å gi en aldri så liten wristpose for å vise at "klokker er kult".
 
Blir spennende å se hva de kommer opp med. Ref. trådtema - så er jo ikke industrien levnet en videre optimistisk fremtid.

Det er interessant at det i dag innenfor en radius på 250m i Oslo, finnes i alt 7 ekslusive "urmakere" (Tidemann, Thune, Christensen, David Andersen og 3x Bjerke).
Alle har Sveitsiske premium merker i sortimentet.
Er det noe disse ikke helt har skjønt, eller er markedet såpass bra og optimistisk?

Klokker fenger i hovedsak menn, de kjøper egne ur, ur til andre og blir selv gitt ur i gave - uansett er (og forblir?) ur i hovedsak en "mannegreie"!

Mitt tips er at Dinamo vil forsøke å gjøre Bjerke attraktiv - også for kvinner.
De utgjør jo halve befolkningen, men jeg tror det er rimelig dødfødt å prøve og få kvinner til å utgjøre "halve ur-markedet".

Mine helt gratis tips til Bjerke:
-Dropp profil og logo endringer (spark Dinamo), Bjerkes historie og kontinuitet er en stor styrke, som bør videreføres uendret.
-Legg ned butikken i Paleet, overfør omsetningen derfra til Prinsens gate og netthandel, husleie er garantert deres største utgiftspost.
-Løft profilen og ekslusiviteten i butikken på Grand.
-Oppgrader personalet - tilby de "beste" en lønn som nettopp tiltrekker de dyktigste og mest kompetente. Dere trenger "tekniske kompetente" og interesserte selgere - ikke hippe og ungdommelige "mote/smykke" selgere (de finner vi nok av i klesbutikkene).
-Implementer innbytte og brukthandel av "egen solgte" ur, dette er/vil bli et lukrativt segment.

Sånn!!
Det som dere nå hadde tenkt å betale Dinamo, kan dere heller ta en "fjerdedel av" å gi til meg i form av et ur eller to:D:D:D