Spår døden for sveitsisk klokkeindustri

Tror dette avhenger av hvordan smartklokkene utvikler seg, og hvor avhengig man blir av de nye funksjonene. Dersom smartklokkenes funksjoner fortsetter som nå - lik en smarttelefon - tror jeg ikke de vil være noen trussel for sveitsiske luksusmerker. Om klokkene derimot får avanserte helsefunksjoner osv. tror jeg saken vil være en annen. Da tror jeg folk flest blir så "avhengig" av klokkene at kun et fåtall vil fortsette med mekaniske ur. Dette gjelder spesielt om det blir så sjeldent å bruke tradisjonelle klokker at man oppfattes som en særing..
Disse helsefunksjonene kan jo kobles mot en kronograf som teller ned til ens estimerte gå-i-penalet-tidspunkt. Hendig ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tror dette avhenger av hvordan smartklokkene utvikler seg, og hvor avhengig man blir av de nye funksjonene. Dersom smartklokkenes funksjoner fortsetter som nå - lik en smarttelefon - tror jeg ikke de vil være noen trussel for sveitsiske luksusmerker. Om klokkene derimot får avanserte helsefunksjoner osv. tror jeg saken vil være en annen. Da tror jeg folk flest blir så "avhengig" av klokkene at kun et fåtall vil fortsette med mekaniske ur. Dette gjelder spesielt om det blir så sjeldent å bruke tradisjonelle klokker at man oppfattes som en særing..

Kan ikke fatte og begripe at folk har lyst til å se helsefunksjoner hele tiden. Er jo deprimerende å se at man har gått 37 skritt totalt på en lat søndag.

Nei, takke til seg en dum og ikke-dømmende mekanisk.

On topic: Tror smartklokkene utgjør størst trussel ovenfor billigere kvartsur enn sveitsiske luksusmerker, som allerede er en form for nisje.
 
Kan ikke fatte og begripe at folk har lyst til å se helsefunksjoner hele tiden. Er jo deprimerende å se at man har gått 37 skritt totalt på en lat søndag.

Nei, takke til seg en dum og ikke-dømmende mekanisk.
Hør hør! Vil jeg vite at jeg er lat og burde gjøre noe med det, så kan jeg bare gå på badevekta. Da får jeg beskjed om en om gangen..
 
Jeg tror merkene som stort sett har "billige" klokker kommer til å slite i årene fremover. Men fra f.eks Omega og opp tror jeg det kommer til å gå fint. Selv bruker jeg Apple Watch ofte i hverdagen mens jeg bruker Rolex o.l når jeg kler meg litt opp på jobb eller en aften
 
Nei, epler spiser jeg. De som allerede er halvspist ofrer jeg ikke en tanke.

Smartklokkene er en forbrukergadget. Ren forbruksvare. De mekaniske klokkene blir for interesserte. Quartz og de litt finere quartz-klokkene vil nok kunne slite. Målgruppen til smartklokkene er de som vil ha en gadget på håndleddet. Ikke nødvendigvis en klokke for klokken sin del.

8
 
Dere er for optimistiske.

I dag er det ikke noe offer å ha en Rolex på armen, utover at den koster litt. Den gjør alt som en "vanlig" klokke gjør, like bra.

Når du om få år kan bruke smartklokka som lommebok, husnøkkel, telefon, bilnøkkel, helsemonitor, notisbok, musikkavspiller osv. osv. osv. er det ikke lenger sånn - da må du ofre masse hver dag for å få gå med den mekaniske klokka di.

Selvsagt er det mange som er nerdete nok til å godta det offeret fordi de elsker mekanikken og tradisjonen, men jeg tror ikke det er snakk om en veldig stor prosentandel av de som i dag velger å gå med mekanisk armbåndsur. Mekaniske ur vil nok alltid eksistere, men jeg ville ikke kjøpt aksjer i industrien i dag, foråsiresånn. Hvor mange av merkene overlever en halvering av salget? En tideling?
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Lommebok, husnøkkel, telefon, bilnøkkel, helsemonitor, notisbok og musikkavspiller på den ene hånden - klokken på den andre. Ser ikke problemet :D

Maradonna.jpg
 
Merkene med billig Quartz-modeller sliter nok etterhvert som epleklokken og fitbit blir mer populære. Folk kjøper nok enten ordentlige mekaniske eller billig helseklokker.
 
Dere er for optimistiske.

I dag er det ikke noe offer å ha en Rolex på armen, utover at den koster litt. Den gjør alt som en "vanlig" klokke gjør, like bra.

Når du om få år kan bruke smartklokka som lommebok, husnøkkel, telefon, bilnøkkel, helsemonitor, notisbok, musikkavspiller osv. osv. osv. er det ikke lenger sånn - da må du ofre masse hver dag for å få gå med den mekaniske klokka di.

Jeg tror digitale armbånd vil bli vel så stort som smartklokker (kanskje større). Jeg kunne ikke gått med både smartklokke og mekanisk klokke samtidig, men: Dersom jeg kan ha Rolex på den ene armen, og et tynt armbånd som låser opp dører, betaler for meg i butikken og teller skrittene mine på den andre vil det oppleves som det beste av to verdener.

Men for all del: Mekaniske klokker kan fort gå den veien fyllepenner gikk. Det betyr i så fall at det blir masse rimelige Rolexer å få kjøpt i fremtiden. Ikke meg i mot. Tanken på å kjøpe brukt Sub til kr. 15.000,- er mye morsommere enn tanken på å kjøpe samme til kr. 50.000,-
 
Den artikkelen bekrefter (heldigvis) bare at det ikke er stort nok marked for "forgjengelige" luksusklokker. Jeg har ofte lurt på hvem det egentlig er som kjøper Vertu mobiltelefoner og sånt, gull og diamanter rundt teknologi som er avlegs kort tid etter kjøp.

I den grad smartklokker er en trussel for de sveitsiske produsentene går det nok mer på at de fleste av oss bare har "plass" til én klokke på armen. Når kommer skjæringspunktet der smartklokkens features veier tyngre enn behovet for å bære en Rolex eller Omega?

Sier meg enig med @Cicero , håper virkelig at det tynne smartarmbåndet (med tilhørende app) befester sin plass i markedet. Jeg er fortsatt på leting etter den perfekte kompanjong til mitt mekaniske ur.
 
Når jeg ser hvor mange mediokre produkter som finnes på markedet i dag (hw og/eller sw) har jeg liten tro på at smart strap'en vil være tilfredsstillende. Har ikke lyst til å være bundet til en enkelt skinnrem som må flyttes rundt mellom klokker heller, da bærer jeg heller en diskret strap fra en av markedslederne på motsatt arm :)
 
Rolex hoppet på quartz-bølgen. Mao ikke umulig at de forlater den automatiske sti på ny. Antakelig vil vi da se rem, kasse etc fra Rolex, og uskiftbart og oppgraderbart indre fra en annen produsent. Alternativt data/chip som supplerer automatikk i samme kasse. Åfyttikatta.
 
Så lenge mekaniske klokker fyller et behov hos tilstrekkelig mange vil de overleve. Så kan man diskutere hvor mange 'mange' må være og hvilke produsenter som ryker først - for noen vil ryke.
Og behovene kan være ymse: vise tiden, være statussymbol, jåleri for gruppeonanerende påfugler (hvis du ikke tar referansen - bruk søkefunksjonen) og så videre. Så lenge det er forbundet med status å bruke dyr klokke har mekaniske klokker en fremtid.
Hvis det derimot skulle bli ukult/harry å gå med mekanisk klokke - da er det bare å slukke lyset i Sveits.