Spår døden for sveitsisk klokkeindustri

Mener du det? Eksentrisk og uforståelig kanskje, men harry? Ikke mitt inntrykk.

Støtter den. Etter det jeg har erfart tenker folk ikke stort lenger enn "jeg hadde aldri brukt så mye penger på en klokke", uten å mene noe ut over det.
 
Enkelt! Det som er mest harry er Hublot, tett etterfulgt av Breitling.

Breitling er ikke harry, men Hubolt kan jeg støtte.

Derimot er det mange som bruker penger på de mest unyttige ting. En klokke legges knapt merke til.

8
 
For å hive innpå med mine "2 cents" - så tror jeg ikke på den samme katastrofen som "Quartz-bølgen" i sin tid. De som hiver på en Apple-watch og lign, er den samme kunde-gruppen i sin tid som kjøpte billig-uret. For å si det litt nedlatende, - kartongvin betød ikke kroken på døren for Château Lafite Rothschild

Markedet for mekaniske ur kan derimot bli presset med tanke på pris, dersom kundegruppen etterhvert skulle bli kraftig redusert. Det vil med andre ord bli ulønnsomt å selge rimelige mekaniske ur av en viss kvalitet. (jfr Glycine som allerede er kjøpt opp av IWG......huff og huff )

De virkelige store tror jeg vil overleve dette også, men prismessig vil redusert etterspørsel bety en ting - Bjerke vil nok ikke kalle Rolex for rimelige ur, for å si det slikt.... Samtidig vil dette få innvirkning på brukte mekaniske ur. Blir spennende å se. Uansett - hvis du går rundt og vurderer det, så kjøp en ny Rolex nå - de blir i allefall ikke noe billigere!
 
Den sveitsiske klokkescenen har overlevd mange kriser gjennom mange hundre år. Har ikke sett på linken, men jeg antar at vi snakker om digitalt/elektronisk forbruksmatriell. Ville heller kjøpt aksjer i Swatch group enn Apple for å si det sånn, i et langsiktig perspektiv. ;)
 
Livet mitt er nok av dingser jeg må lade - om jeg ikke skal måtte lade ei klokke også.

Ja og noen ting til:

- "You need to update your software to version x.y to make this payment"
- "This is maybe a phishing attempt"
- "Charge battery. Less than 10% remaining power"
- "GPS signal not found"
- "Can't connect to your mobile using BT"
- :
- :
- and the shitlist goes on forever...

Og enda en ting: Man må kjøpe nye klokker hele tiden, da hardware i dem utdateres og møter ikke fremtidig softwarekrav.

* thumbs-down *
 
LOL

Her prøver vi å forsvare mekaniske ur med rasjonalle argumenter. Har selv gått den fella. Funker ikke. Det eneste argumentet som fungerer er "jeg hadde lyst på den"

Hvorfor Applewatch kan være en farlig konkurrent:
Fordi det er en bedre, smartere og trendy klokke.

Hvorfor Applewatch aldri kommer til å utkonkurrere Rolex:
Fordi folk har mer lyst på en Rolex.
 
For oss her inne er dette opplagt. Men det er ikke oss klokkeprodusentene lever av, det er de store massene som bare vil ha en luksusklokke.

Når det å ha en luksusklokke plutselig vil si å si fra seg masse muligheter i hverdagen tror jeg mange av dem vil finne andre statussymboler å satse på. Ikke alle, men mange nok til at en klokkeindustri som allerede har sett et 20% fall i salget siden i fjor vil oppleve det som en stor krise.

Det hjelper selvsagt ikke at de har melket markedet for alt det er verdt de siste årene. Da jeg kjøpte min første Jaeger i 2010 kosta den 42.000. I dag koster den 93.000. Med naturlig prisstigning hadde den kosta 47. Allikevel stuper altså omsetningen.

Jeg tror dessverre den sveitsiske klokkeindustrien vil desimeres, og jeg tror den har gravd mye av graven selv. Gamle og ærverdige merker har blitt med kyniske luksuskonsern, og prisene har gått fullstendig over alle støvleskaft.
 
For oss her inne er dette opplagt. Men det er ikke oss klokkeprodusentene lever av, det er de store massene som bare vil ha en luksusklokke.

Når det å ha en luksusklokke plutselig vil si å si fra seg masse muligheter i hverdagen tror jeg mange av dem vil finne andre statussymboler å satse på. Ikke alle, men mange nok til at en klokkeindustri som allerede har sett et 20% fall i salget siden i fjor vil oppleve det som en stor krise.

Det hjelper selvsagt ikke at de har melket markedet for alt det er verdt de siste årene. Da jeg kjøpte min første Jaeger i 2010 kosta den 42.000. I dag koster den 93.000. Med naturlig prisstigning hadde den kosta 47. Allikevel stuper altså omsetningen.

Jeg tror dessverre den sveitsiske klokkeindustrien vil desimeres, og jeg tror den har gravd mye av graven selv. Gamle og ærverdige merker har blitt med kyniske luksuskonsern, og prisene har gått fullstendig over alle støvleskaft.
Det ser ut til at du kun regner med konsumprisindeksen, du må også huske valuta utviklingen;
Snitt for EUR i 2010 = 8,00 (i dag 9,3)
Snitt for CHF i 2010 = 5,8 (i dag 8,45)
Legger du dette til, så vil "normal" prisen i dag være Kr 64.470.- (basert på innkjøp i CHF), allikevel langt igjen til 93.000.-
 
Da jeg kjøpte min første Jaeger i 2010 kosta den 42.000. I dag koster den 93.000. Med naturlig prisstigning hadde den kosta 47. Allikevel stuper altså omsetningen.

Edit: Der kom @Gin meg i forkjøpet :)
Ber på forhånd om unnskyldning dersom du har korrigert for valuta og inflasjon, men hvis du ikke har gjort det, ser regnestykket litt annerledes ut :)

Vi (Norge) satser jo også på at vi har en årlig inflasjon på 2,5%, så det vil jo si at dersom du kjøpte klokken din for 42.000 i 2010 ville den i dagens kroner (kun justert for inflasjon) kostet 47 519. Videre må jo forholdet mellom CHF/NOK tas med i bildet. I 2010 var årsgjennomsnittet på 5,81 (jf. Norges Bank's nettsider). I 2015 var årsgjennomsnittet 8.38, altså over 44% stigning. Dette betyr at ved grov regning kan vi si at klokken idag ville kostet 68 427 dersom man justerer for inflasjon og valutaendring. Forsvarer ikke JLC sitt påslag på over 32% (differanse mellom 68 og 90), men da ser det i hvert fall litt mindre stygt ut ;)

Men var ikke meningen å highjacke tråden. Hva gjelder smartklokker, så håper jeg for guds skyld at Jaeger ikke leser aBlogToWatch, for de har nemlig laget sin tolkning av hvordan en "smart-Reverso" kan se ut....


Jaeger-LeCoultre-Reverso-Smartwatch-2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Consigliere
Med et skikkelig tynt automatisk urverk og noen år til med teknisk utvikling er jo faktisk en Reverso med én digital og én analog side et produkt som kunne fungert. Iallfall om elektronikken var utskiftbar.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
masse muligheter i hverdagen
Hva er disse mulighetene du snakker om her? Er det bare jeg som ikke ser nytten av en smartklokke?
Om jeg vil låse opp døren min, så har jeg nøkkel.
Om jeg trenger pulsklokke, så har jeg dette.
Om jeg vil vite blodtrykket, så går jeg til legen.
Jeg trenger ikke ennå en dings til å 'hjelpe' meg med masse fjas jeg ikke trenger hjelp til. Dette gjelder jo for meg, og jeg er sikkert blant et fåtall..
Dog jeg tror nok den sveitsiske klokkeindustrien kommer til å kjenne smartklokkens inntog, og salget gå ned. Men, de overlevde kvartskrisen, så de overlever dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo og Auto
Husk at smartklokkene nå tilsvarer smarttelefonene man fikk kjøpt i 2003. Kun for de spesielt interesserte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel