Spår døden for sveitsisk klokkeindustri

Det er lenge til 1. april... Haha. Dette tror jeg ikke noe på.

En grunn til nedgangen i eksporterte ur kan kanskje være en aggressiv prisøkning, samt delvis finans-/arbeidskrise i flere land?
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante og Grendel
Bare å bla seg tilbake til når epleklokken først ble lansert så ble vel denne diskusjonen tatt allerede da. Det selges sikkert flere Ford Fiesta enn Ferrari, men det betyr ikke at folk slutter å kjøpe sistnevnte av den grunn, eller at de går konk med det første. En med Patek på håndleddet bytter den neppe ut med epleklokken, kanskje han kjøper en av de også, men noen erstatning er det nok ikke.
Jeg stoler heller ikke på salgstall direkte fra produsenten. Spesielt ikke fra Apple som har en forretningsstrategi som er forkastelig og som vanlig vis ikke leverer ut salgstall. Det gjør det vanskelig å etterprøve om salgstallene er reelle, hvorvidt salget går opp eller ned etc.
 
Nei, tror ikke det... ;)

Men, se eks innlegg i siste WatchTime av tidligere redaktør, der han sier noe om nyere generasjoners forhold til armbåndsur. Synes den var ganske passende for hvordan "yngre" forholder seg i dag, og at bransjen har en jobb å gjøre her.
 
Men er ikke poenget at klokkeindustrien idag omfatter alle de low end merkene som ER truet. Selv om high end merkene ikke konkurrerer med eller er truet av epleklokka så er klokkeindustrien mye mer enn luxus og kunsthåndverk. Selv om Rolex fetisjistene her inne ikke bryr seg om skjebnen til Certina, Tissot , Swatch og dens like:
'Glitzy houses like MB&F and more staid, traditional places like F.P. Journe – companies who make beautiful watches for the sake of their beauty and complexity – may make it out of this maelstrom but only in the same way vinyl producers have found a small niche with music lovers.'
 
Jeg tror alle produsenter opp til og inkludert Rolex bør være skikkelig redde. Patrick, Jlc, Lange og den gjengen der er allerede en nisje, men "billige" luksusmerker tror jeg kommer til å slite stygt innen kort tid. Apple og andre smartklokkeprodusenter kan helt fint ta dem på feel og kvalitet i maskinvare, mens klokkehusene er totalt sjanseløse mot elektrogigantene på software.
 
For å utdype min korte replikk over:
Kvartsklokker utgjør rundt 98 prosent av alle klokker som lages årlig. Slik sett vant kvartsklokken kampen med de mekaniske. De tradisjonelle sveitsiske merkene la om strategien, fra bruksgjenstander til mannesmykker. Selv sonens elskede sub er i dag et smykke mer enn en bruksgjenstand. På den måten, gjennom å spille på vårt behov for å markere velstand og suksess, og å skille oss ut fra mengden, vil nok luksusklokkene overleve også smartklokken. De dekker andre behov. Rimelige mekaniske klokker kan nok være mer truet.
 
Det er vel mobiltelefonen og ikke epleklokka som er den store konkurrenten til armbåndsurene. De fleste av de som kjøper smartklokke (som eneste ur) i dag tror jeg er folk som ikke ville kjøpt seg et sveitsisk ur uansett. Det at unge mer eller mindre slutter å bruke armbåndsur er selvfølgelig en utfordring for industrien, men de mer eksklusive urene er vel som smykker. Folk blir ikke mindre forfengelige så dyrere ur vil nok fortsatt selge:)
 
Tror dette avhenger av hvordan smartklokkene utvikler seg, og hvor avhengig man blir av de nye funksjonene. Dersom smartklokkenes funksjoner fortsetter som nå - lik en smarttelefon - tror jeg ikke de vil være noen trussel for sveitsiske luksusmerker. Om klokkene derimot får avanserte helsefunksjoner osv. tror jeg saken vil være en annen. Da tror jeg folk flest blir så "avhengig" av klokkene at kun et fåtall vil fortsette med mekaniske ur. Dette gjelder spesielt om det blir så sjeldent å bruke tradisjonelle klokker at man oppfattes som en særing..