Leses nå
Tett på IWC Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar Spitfire

Tett på IWC Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar Spitfire

Tøft ur. Nå gjort enda tøffere.

IWCs Big Pilot’s Watch er blant legendene i kategorien for bøse ur. Attpåtil er den en av få hvis historie faktisk kan begrunne størrelsen – og derfor ikke blåst opp kun for estetikkens skyld. Nå utvides den historiske kolleksjonen med et nytt kassemateriale: Bronse.

Du tenker kanskje at dette bare er enda et ur som tar del i bronsetrenden? Vel, det er den – teknisk sett. Men, denne gangen kommer uret fra IWC og da innebærer det vanligvis noe vi kan glede oss over. Jeg kan allerede nå avsløre at dette er en magisk klump på håndleddet.

IWC Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar Spitfire.

Bronseversjonen av Big Pilot med evighetskalender tilkommer den nye Spitfire-serien. Her ble det under årets SIHH lansert en rekke nye referanser i samme materiale. Felles for alle er en grønn – tilnærmet matt – skive. Utover skiven og kassematerialet er det lite som skiller den ut. Dog varer den tanken kun til øyeblikket du stropper den ikoniske remmen rundt armen. La det ikke være noen tvil: Dette er et stor ur med sine 46 mm, men det er en viss komfort i å kjenne tyngden. Tilstedeværelsen på håndleddet er nesten uslåelig for en slik tradisjonell kasseform. Den grønne skiven matcher bronsens matte gullfarge meget godt, noe som gjør at det hele harmonerer – uten å virke alt for flashy. Selv om skiven leverer nokså mange funksjoner, er det ingen umiddelbare problemer med lesbarhet. Dette er nok mye takket være størrelsen, som gir skiven mer “pusterom”.

Ei heller blir uret alt for stort. Undertegnedes håndledd (som du ser på bildene) er ikke mer enn middels store og bærer til daglig en 47 mm Panerai uten problemer.


ANNONSE


46,2 mm kan bæres helt uten problemer.

Det var ikke mye ved Big Pilot jeg oppfattet som negativt de minuttene jeg hadde den på håndleddet under SIHH. I mine øyne var det derimot én ting stod ut designmessig: Markørene plassert ved 3,6 og 9. Av en eller annen grunn har noen i IWCs designavdeling bestemt at disse skal ha en gyldenbrun luminova i stedet for hvit (slik de andre har). Dette er gjennomgående for mange av de andre nyhetene i Spitfire-serien. I mitt hode skurrer denne mismatchen litt. Samtidig er dette naturlig nok en smakssak.

Byggekvaliteten er det derimot ingen ting å si på. Kasse og skive er forseggjort, og manipulering av kronen fungerer silkemykt. Sistnevnte er ikke selvsagt for et såpass komplisert urverk. På innsiden av denne lille (store) magikeren tikker IWCs egenproduserte kaliber 52615, konfigurert slik du finner den i de andre store pilotene med evighetskalender. Hvis du derimot er på utkikk etter en tradisjonell evighetskalender, er det kanskje ikke denne nyheten fra IWC du bør ha på ønskelisten. Da er det nok heller bedre å se mot den mer elegante Portugieser-kolleksjonen.

IWC kaliber 52615 er kanskje ikke klassisk vakker, men tøft er det.

Vanligvis er det ikke billig å bevege seg gjennom toppsjiktet til IWC, og Big Pilot i bronse er intet unntak – selv om den er den billigste blant merkets 20 referanser utstyrt med denne komplikasjonen. Modellen har et begrenset opplag på 250 eksemplarer og prisen er 31.600 euro (inkludert nederlandsk moms). Dette er ikke «heve-øyenbrynene-og-rynke-på-nesen-dyrt» for en selvopptrekkende evighetskalender som det attpåtil produseres få av.

Hadde jeg vært i markedet for en Big Pilot (noe jeg gjerne skulle ønsket) ville jeg sett mot denne bronse-versjonen da den tilbyr noe gansket annet enn de andre referansene, samtidig som det gjøres uten å prise modellen latterlig høyt.

Bronse, grønn tallskive og evighetskalender er en miks som fungerer.
  • Modell: IWC Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar Spitfire – IW503601.
  • Det ytre: Kasse i bronse– 46,2 mm diameter, 15,3 mm tykkelse – safirglass foran og bak – grønn tallskive.
  • Det indre: IWC kaliber 52615, egenprodusert – selvopptrekkende – evighetskalender med indikatorer for dato, dag, måned, år og månefase, samt kraftreserve – 168 timers gangreserve – 28.800 vph – Pellaton-opptrekksmekanisme.
  • Pris: 31.600 euro – 250 eksemplarer.

ANNONSE