Leses nå
Intervju med Watches and Pencils’ Teun van Heerebeek

Intervju med Watches and Pencils’ Teun van Heerebeek

Tidssonen tok en prat med mannen bak Watches and Pencils.

Dersom man følger litt med på det som rører seg i klokkemiljøet, har man kanskje kommet over illustrasjonene til Teun van Heerebeek. Under det passende navnet «Watches and Pencils» lager Teun humoristiske grafiske fremstillinger av småsære ting som opptar oss klokkeinteresserte. Teun er også bidragsyter hos det kjente klokkenettstedet Fratello Magazine (tidligere Fratello Watches).

Teun van Heerebeek. (Foto: Privat)

For de som ikke kjenner til deg – kan du fortelle litt om hvem du er og bakgrunnen din?

Jeg er født i en liten by nær Eindhoven, og vokste opp med mye kunst og nederlandsk design. Noen vil kanskje si at jeg var et kreativt barn, men det var ikke før i tiårsalderen jeg begynte å utvikle meg selv som illustratør. De seneste årene har jeg spesialisert meg på tegninger relatert til klokker, og med en humoristisk vri. Konseptet fikk navnet «Watches and Pencils».

Jeg setter stor pris på en god middag med noe godt i glasset, og er ellers en fyr som leser mye tegneserier, spiller retrospill og nyter god film. Gjerne anime, og spesielt noe fra Studio Ghibli. Sammen med klokkemiljøet, er det dette som er selve kilden til min inspirasjon.


ANNONSE


Submariner, Moon Watch og krone. (Foto: Watches and Pencils)

Hvordan fikk du øynene opp for klokker?

Interessen for klokker utviklet seg i hovedsak mens jeg studerte design. Det var da jeg brått begynte å legge merke til alle detaljene, som plasseringen av de ulike elementene på skiven, og fargepalettene. Jeg elsker alle gjenstander som er designet med omhu, og klokker er definitivt på min toppliste.

Urverk med «barrels» (fjærhus) – i ordrett betydning. (Bilde: Watches and Pencils)

Har du noen spesielle preferanser eller personlige favoritter innen klokker?

Bruksorienterte klokker hvor formen følger funksjonen, men hvor det estetiske fortsatt har en rolle. Jeg liker ikke rotete klokker med skiver fulle av ulike elementer, men har mer sansen for det minimalistiske. Som kunstner har jeg ikke akkurat noen stor personlig samling, men Omega Speedmaster Professional og Tudor Pelagos er blant favorittene mine. Disse er utvilsomt «verktøyklokker», men fortsatt klokker man kan bruke til nærmest enhver anleding. Jeg setter også stor pris på merkespesifikke signaturene, som Tudors snowflake-visere eller «dot-over-ninety»-bezelet på Speedmastere som for eksempel Ultraman.

Kan du fortelle litt om hvordan du begynte å tegne, og hva som fikk deg til å kombinere det med interessen din for klokker?

Moren min lærte meg å tegne med blyant. Både hun og bestemoren min har vært store inspirasjonskilder for min kreative reise så langt. Noe er nok medfødt, men en stor del av arbeidet mitt handler også om ren nysgjerrighet. En slags trang til å skape noe, og se effekten. Det motiverer meg til å fortsette å tegne.

Etter videregående var kunstakademiet det logiske valget for meg. Etter at jeg ble ferdig med en bachelorgrad i design, slet jeg litt med å finne nok fritid. På den ene siden ville jeg bruke tiden min på å lage illustrasjoner, mens på den andre siden ville jeg bruke tid på klokker og miljøet rundt dette. Til slutt stilte jeg meg spørsmålet om ikke de to interessene kunne kombineres. Svaret ble «Watches and Pencils»!

«2019». (Bilde: Watches and Pencils)

Hvordan kan våre lesere følge arbeidet ditt, og kanskje også kjøpe noe?

Av sosial medier bruker jeg mest Instagram, @watchesanpencils. Noen ganger legger jeg ut litt bilder som viser prosessen fra tidlige skisser, og frem til til det ferdige resultatet. Jeg har også en nettbutikk hvor jeg selger signerte prints, på watchesandpencils.com. Her finner du også litt mer info og kontaktinformasjon. I det senere årene har jeg jobbet med ulike klokkemerker, nettsteder og fans.

Work in progress. (Bilde: Watches and Pencils)

ANNONSE