Whisky-samling galleriet.

Bra presentasjon av en veldig flott samling ErikR!

Selv vil jeg ikke bruke ordet samling om flaskene mine. Jeg samler ikke på whiskey, de drikkes fortløpende, og har til en hver tid ikke mer en tre til fem flasker stående. En kompis av meg hadde på et tidspunkt godt over hundre flasker med whiskey, det aller meste skotsk malt. Han har nå klart å drikke seg ned til et tyvetalls flasker etter en erkjennelse av at whiskey er til for å drikkes ikke samles på. Man må nyte det mens man lever. Som den gode kameraten jeg er, har jeg selvsagt stilt opp på dugnad for å rydde unna;). Hundre flasker tar også mye plass.

Så et spørsmål, hvor lenge kan en åpnet flaske stå før den begynner å tape seg?
Har man åpnet mange dyre flasker og har et moderat forbruk må vel det være noe man tenker på. Har selv smakt whiskey som har stått for lenge og det er ikke godt. Virker som om produktet har gått fra brennevin til hetvin. "Englenes andel" nok en gang.

Godt poeng! Alleflasker drikkes, ingen safe-queens.

Angående åpnede flasker, min teori:
på samme måte som en halvfull colaflaske vil bli "dauere" mye raskere vil alkohol fordampe på samme måte jo mer luft tilgjengelig mellom væsken og korken.
Over tid vil metningen av alkohol i luften stagnere (gitt at korken er tett). Med en gang du åpner korken vil ny metningsprosess i tilgjengelig luft iverksettes.
Så med andre ord, ja, alkohol vil fordampe etterhvert, men ikke mye.
 
At spriten blir påvirket i større eller mindre grad av lufta i flaska er nok en kjent sak (oksydering), men hvor mye og hvor lenge før en merker det?
Ikke noe eksakt svar, men her er min oppfatning (delvis erfaring og mest lest/blitt fortalt);
Ei åpen flaske tåler fint flere år så lenge det er mer whisky enn luft i flaska. Når flaska nærmer seg 1/3 igjen, bør innholdet konsumeres iløpet av måneder - og enda raskere jo mindre igjen.

Men det jeg bruker å gjøre, er med 1/3-1/4 igjen i flaska, heller jeg innholdet over på 20cl flasker (som en f.eks får på polet). Fyller de helt opp, og setter en liten tapebit rundt korken. Noterer type og dato på en lapp. Da skal den i praksis igjen kunne tåle årevis med lagring, om ønskelig. Småflaskene settes i hylla, og hentes gjerne frem for en prøvesmaking/sammenligning.
Snakker vi 'hverdagswhisky' som HP 12 og Ardbeg 10, så blir innholdet ikke så lenge på småflaskene heller, men litt mer spesielle ting, eller whisky jeg ikke kjøper på nytt med det første - er det veldig ok å ha stående en sample av.

7922436828_1c80c61942_z.jpg
 
Redigert:
gjsY5.jpg

Broder'n har en anstendig samlig brun drikk,
kan bli en bra kveld

Mackmyra står litt høyere i kurs her til lands enn i Noreg - digger navnet: "Brukswhisky"
 
gjsY5.jpg

Broder'n har en anstendig samlig brun drikk,
kan bli en bra kveld

Mackmyra står litt høyere i kurs her til lands enn i Noreg - digger navnet: "Brukswhisky"

Kvelden ser definitivt ut til å være reddet, ei spenstig samling. Litt misunnelig, tynt i barskapet akkurat nå. :)
 
At spriten blir påvirket i større eller mindre grad av lufta i flaska er nok en kjent sak (oksydering), men hvor mye og hvor lenge før en merker det?
Ikke noe eksakt svar, men her er min oppfatning (delvis erfaring og mest lest/blitt fortalt);
Ei åpen flaske tåler fint flere år så lenge det er mer whisky enn luft i flaska. Når flaska nærmer seg 1/3 igjen, bør innholdet konsumeres iløpet av måneder - og enda raskere jo mindre igjen.

Men det jeg bruker å gjøre, er med 1/3-1/4 igjen i flaska, heller jeg innholdet over på 20cl flasker (som en f.eks får på polet). Fyller de helt opp, og setter en liten tapebit rundt korken. Noterer type og dato på en lapp. Da skal den i praksis igjen kunne tåle årevis med lagring, om ønskelig. Småflaskene settes i hylla, og hentes gjerne frem for en prøvesmaking/sammenligning.
Snakker vi 'hverdagswhisky' som HP 12 og Ardbeg 10, så blir innholdet ikke så lenge på småflaskene heller, men litt mer spesielle ting, eller whisky jeg ikke kjøper på nytt med det første - er det veldig ok å ha stående en sample av.

7922436828_1c80c61942_z.jpg


Ardbeg hverdagswhisky? Det må jeg si, du legger lista høyt! :p:cool:
 
Fantastisk tråd, som gjør at jeg skal komplettere samlingen min. Det hadde vært artig med en "whisky og klokkekveld", men det er vel neppe stor nok interesse for det her i Osloområdet?
 
Fantastisk tråd, som gjør at jeg skal komplettere samlingen min. Det hadde vært artig med en "whisky og klokkekveld", men det er vel neppe stor nok interesse for det her i Osloområdet?

Jeg henger meg gjerne på en slik kveld... Har ikke allverdens stor whiskysamling, men en 5-6 forskjellige klarer jeg sikkert å raske med meg... :)
 
Falt for denne når jeg var innom taxfreen på Gardermoen på søndag. Siden jeg foreløpig liker best highland, så ble det en til fra samme distrikt.

IMAG0436_1.jpg
 
Denne ble med meg hjem fra World of Whiskies på Gatwick denne julen. Planla egentlig en vanlig 10-åring, men da herremannen i butikken disket opp med smaksprøver klokken halv syv om morgenen ble det fort noe mer spennende. Anbefales, og er visst bare å få tak i på flyplasser rundt omkring.
6e0cef64f82aa9d90817e51baf9c3cba_zps5fb702e9.jpg
 
Norges første Whisky og i tillegg lokalprodusert gjorde valget lett i dag. Men åpnes ikke før helga, rapport følger(forhåpentligvis...).

image_zps028ed787.jpg
 
Smatt en tur innom polet i dag for å kjøpe et par trøsteflasker med Whisky, hadde mye i armene og måtte sette fra meg den ene flasken før jeg plukket opp nummer to. Hvilket resulterte i at jeg nå oppdaget at jeg har kjøpt feil flaske, skulle egentlig ha en Highland Park 12, endte opp med en "The Famous Grouse 12 Blend". Hverken smakt Highlanden eller Famousen så blir gråter ikke over at man ikke får byttet sprit på polet. Kjøpte også en flaske med "The Glenlivet 12", her skulle jeg også egentlig ha en 18, men den hadde de dessverre ikke. Gleder meg til å bli bedre kjent i denne, for meg ganske nye verden.

99BF0A77-DA67-4E88-9156-EB72F9D820AA-22294-00000A6CC7D222D6.jpg
 
Smatt en tur innom polet i dag for å kjøpe et par trøsteflasker med Whisky, hadde mye i armene og måtte sette fra meg den ene flasken før jeg plukket opp nummer to. Hvilket resulterte i at jeg nå oppdaget at jeg har kjøpt feil flaske, skulle egentlig ha en Highland Park 12, endte opp med en "The Famous Grouse 12 Blend". Hverken smakt Highlanden eller Famousen så blir gråter ikke over at man ikke får byttet sprit på polet. Kjøpte også en flaske med "The Glenlivet 12", her skulle jeg også egentlig ha en 18, men den hadde de dessverre ikke. Gleder meg til å bli bedre kjent i denne, for meg ganske nye verden.

99BF0A77-DA67-4E88-9156-EB72F9D820AA-22294-00000A6CC7D222D6.jpg

det var en særdeles vid samling! Med dette utvalget vil jeg anta at du greier å finne din retning i whiskyverdenen. Den caol Ila er meget bra i mine øyne. Mye særpreg! Famous Grouse er nok en del mildere. Så har du bourbon i tillegg. Anbefaler at du tar en whiskysmaking der du setter glass med de ulike whiskyene ved siden av hverandre og kjenner på forskjellene!