Whisky-samling galleriet.

Er relativt "uerfaren" på whiskey. Det går mest i rom for min del, der har jag en 30-40 flasker i hyllen.

Dom siste jag har kjøpt er:

Glengoyne 17
Balvenie doublewood
Ardbeg 10

Glengoyne er helt nydelig! Er ganske svak for doublewooden og. Ardbegen var helt ok, litt for hissig for min smak. Prøvde en som var lagret litt lenger (kommer ikke ihåg "modellen") hos en kamrat og den var mye bedre)

207755_10151382988006153_914910688_n.jpg
 
Redigert:
Er relativt "uerfaren" på whiskey. Det går mest i rom for min del, der har jag en 30-40 flasker i hyllen.

Dom siste jag har kjøpt er:

Glengoyne 17
Balvenie doublewood
Ardbeg 10

Glengoyne er helt nydelig! Er ganske svak for doublewooden og. Ardbegen var helt ok, litt for hissig for min smak. Prøvde en som var lagret litt lenger (kommer ikke ihåg "modellen") hos en kamrat og den var mye bedre)

Vedig bra alle de tre - Den Ardbeg'en du testa hos en kompis var sannsynligvis Uigeadail - som har et sherrypreg som (i litt utvannet tilstand) gjør den mer "likeable" enn Ten. Ansett for å være noe av det ypperste en kan ha i glasset

Ardbeg Uigeadail – Pure Awesome » The Weekly Dram
 
Vedig bra alle de tre - Den Ardbeg'en du testa hos en kompis var sannsynligvis Uigeadail - som har et sherrypreg som (i litt utvannet tilstand) gjør den mer "likeable" enn Ten. Ansett for å være noe av det ypperste en kan ha i glasset

Ardbeg Uigeadail – Pure Awesome » The Weekly Dram

Var Ardbeg Corryvreckan kamraten min hade. Men kjøpte bland annet Uigeadail på vei hjem fra Asia og ja den var veldigt fin!
 
Hei!

Jeg har ingen stor klokkesamling, men whiskysamlingen er jeg nokså fornøyd med. Derfor tenkte jeg å dele det jeg har i hylla pr. i dag. Interessen for Single Malt, og Islay spesielt er stor så mesteparten kommer derfra.

15275084707_18155dcf41_o.jpg

Ardbeg Uigeadail (Islay) - Laphroaig Quarter Cask (Islay) - Ardbeg TEN (Islay)
Lagavulin 16 (Islay) - Bunnahabhain Darach Ur (Islay) - Jura 1996 Boutique Barrel (Islay)

15274896579_d6e150ebff_o.jpg

Springbank Vintage 2000 (Campbeltown) - Springbank 15 (Campbeltown) - Famous Grouse Celebration Blend - Aberlour 12 (Highland)
The Arran 10(Island) - DRITTWHISKY - Glenfiddich 15(Speyside) - OBAN 14 (Islay)

Whiskyen nytes selvfølgelig av originale Glencairn krystallglass med vann og dråpeteller til!
 
DET er en idiotisk god whisky! Angrer som en hund på at den ble konsumert hastig og lystig :(
Hvor fikk du tak i din, og finnes det flere?? Skulle gitt mye for ei flaske til av den :)
Fin samling ellers, mye lik min smak :mrgreen:

Dette er vel faktisk den eneste Jon Bertelsen whiskyen det går an å drikke. De har fått produsert mye dårlig whisky med "Drittwhiskyen" som det fremste eksemplet. I følge kvitteringen kjøpte jeg min flaske på Larvik vinmonopol i 2012. Jeg vil vel tro at alle 322 flaskene er solgt, men det er jo bare å ta en telefon og høre om noen har den inne fortsatt
 
Redigert:
Taper brennevin seg over tid?

Jeg har en passe stor whisky-samling, og en noe større cognac-samling. For meg kreves det litt ro rundt meg når jeg skal smake på godt brennevin, og som småbarnsfar er det ikke så mye å få av den sorten ennå.

Spørsmålet er da, jeg har hørt at akkurat som vin generelt, så oksiderer også brennevin. Ikke like raskt selvfølgelig, og ikke like markert. Brennevin blir ikke til edikk, men jeg har hatt en halvflaske med armagnac som nesten skilte seg over årenes løp, og ble udelikat og udrikkelig. Har dere opplevd at åpende flasker har tapt seg over tid?
 
De holder seg vel som regel ganske bra til du runder halvtom. Deretter er det som regel mest lønnsomt rent smaksmessig å invitere til fest med pjolter som velkomstdrikk.
 
De holder seg vel som regel ganske bra til du runder halvtom. Deretter er det som regel mest lønnsomt rent smaksmessig å invitere til fest med pjolter som velkomstdrikk.

Har noen av dere erfaringer med denne typen produkter? Funker de?

http://www.winearomas.com/preserver_index.html

Jeg kunne definitivt tenke meg noen flasker der dette ville være svært hendig å ha - hvis konseptet virker da. I informsjonen på den vedlagte nettsiden presiseres det at korken må være i orden. At det ikke endrer smaken på produktet som skal preserveres bør være en forutsetning!
 
Det er vel bare å holde seg langt unna korken på Port Ellen, eller hva Spacecowboy?
En voldsom hype rundt dette nedlagte destilleriet for tiden sender prisene til himmels. Det samme gjelder jo for Brora, og Rosebank også begynner å ta av. Så det kom inn en 35 år gammel Port Ellen og en like gammel Brora-tapning på novemberslippet nå, begge med prislapp på nesten titusen. Spekulantene har vel tatt over.
 
Det er vel bare å holde seg langt unna korken på Port Ellen, eller hva Spacecowboy?
En voldsom hype rundt dette nedlagte destilleriet for tiden sender prisene til himmels. Det samme gjelder jo for Brora, og Rosebank også begynner å ta av. Så det kom inn en 35 år gammel Port Ellen og en like gammel Brora-tapning på novemberslippet nå, begge med prislapp på nesten titusen. Spekulantene har vel tatt over.

Er det sant? Jeg var ikke klar over prisbildet... Denne kjøpte jeg i 2005 tror jeg det var. Husker ikke helt, tror jeg betalte GBP 75 for den. Jesus... Ser at prisen nå ligger rundt GBP 450 for Signatory Vintage Port Ellen 1979. Nei, som du sier, jeg tror jeg lar korken være på denne. Favoritten er jo en klassisk 16 år gammel Lagavulin. Går aldri lei av den. Også en Ardbeg av og til.... Vent, Bruichladdich, men det må være 15 år. Tallisker er jo også godt...

Nei, jeg trenger definitivt ikke knekke en Port Ellen. :)
 
Redigert:
Har ingen direkte samling hjemme, kjøper som oftest en flaske av gangen før forrige flaska har rukket å bli tom. :mrgreen:

Her er en Dewar`s Signature




 
Blant entusiaster er trikset å kjøpe 2 flasker. En til lagring og en til drikking.
sikkert ikke en dum ide, men jeg har aldri fått dette til. Da er jeg en type som heller kjøper 2 forskjellige. Og drikker begge.

skille.

Port Ellen er som vintage rolex. ettertraktet og dyr prisklasse. Er de bedre ur enn konkurrentene? Ikke nødvendigvis. Man kjøper ikke Port Ellen for å drikke de. Men for å spekulere. ..syns nå jeg da.
 
Whisky er laget for å drikkes, ikke for å støve ned i en hylle. Bare å åpne @SpaceCowboy

Selvsagt. Men denne er ikke så viktig som alt det andre jeg drikker (og har drukket). Så denne kan godt få stå, og gjerne omsettes om litt tid. Tviler på om den når opp til hhv. mine to høydepunkt så langt: Ardbeg 1964 og Bruichladdich 1966. Det mest interessante med Ardbeg-øvelsen var når vi gikk over til en standard 12 år gammel Glenlivet etterpå... :)

Å ja: Jeg har forresten drukket flere Port Ellen fra 70-tallet, så opplevelsen har jeg allerede hatt.
 
Redigert av en moderator: