Vurdering av min Rolex Sub 5513, 1966

Medlem
27. des. 2013
Innlegg
111
Sted
Haugesund
Aftens...

Jeg selger min Rolex Submariner 5513 fra 1966.
Klokken er kjøpt av Jonny Larsen, Briljantwatches for 3-4 mnd siden.

Har vært mye frem og tilbake på facebook gruppen Klokkeriet der folk mener det ene og det andre.
Da spør jeg ekspertene :)

Først og fremst, kan noen hjepe meg å identifisere klokken, er det deler fra 1966, replacement deler osv?
Evt hvor kan jeg få en bekreftelse.

Det jeg har fått kommentar på en dial, bezel insert og krone.

Info:
Dial = metersfirst `gilt`
Krone = Trip lock
Lenke = ikke en 5513 lenke, litt usikker på hvilke modell, men denne er av nyere dato.
Ref = 5513, 1410668

Ellers vet jeg ikke for mye om den men slenger med noen bilder og håper på masse tilbakemeldinger.
Ber om at det ikke blir for mye antagelser og meninger, det jeg trenger er tilbakemeldinger fra de av dere som faktisk vet hva dere snakker om :)

IMG_0011_zpsb1wllgo5.jpg


IMG_0012_zpsp8kpfr4u.jpg


IMG_0015_zpshqajtv6v.jpg


IMG_0013_zpsac7ck4wk.jpg


IMG_0016_zpsfqwgoqeh.jpeg


DSC_0076_zpsa1nznmm6.jpg


DSC_0078_zpsjvohpeb4.jpg


DSC_0077_zps0tfulh72.jpg
 
Årsaken til at du muligens får blandede feedbacks på denne, kan skyldes de relativt graverende og sjenerende feltene på urskiva; mellom 6-9 og 9-11.

Da urskiva er visuelt kanskje det viktigste, så gjør slike feil på den det ekstra vanskelig å prissette uret som helthet.
 
  • Liker
Reaksjoner: WristWatchThis
Du går litt hardt ut her, ved å svare på posten din så utpeker man jo seg selv til ekspert :p Så får begynne med å si at det er jeg ikke. Du spør etter deler som ikke satt på i -66 og som andre har påpekt
er det iallefall lenke, krone og insert. No big deal. Videre ser jeg en godt slitt kasse men ikke tynnslitt. Skive er vannskadet og det er det største problemet sett fra et samlerståsted. Det ser også ut som om den er vasket eller relumet. Jeg ville smelt på en serviceskive, trykktestet klokken og hatt en super beater.
 
  • Liker
Reaksjoner: WristWatchThis
Du går litt hardt ut her, ved å svare på posten din så utpeker man jo seg selv til ekspert :p Så får begynne med å si at det er jeg ikke. Du spør etter deler som ikke satt på i -66 og som andre har påpekt
er det iallefall lenke, krone og insert. No big deal. Videre ser jeg en godt slitt kasse men ikke tynnslitt. Skive er vannskadet og det er det største problemet sett fra et samlerståsted. Det ser også ut som om den er vasket eller relumet. Jeg ville smelt på en serviceskive, trykktestet klokken og hatt en super beater.

Takk for svar, joda ser den. Bare så mange spekulanter som jeg ikke er interessert å høra hva har å si

Jeg kommer nok ikke til å bytte noe på den da jeg er mest ute etter å selge
 
Årsaken til at du muligens får blandede feedbacks på denne, kan skyldes de relativt graverende og sjenerende feltene på urskiva; mellom 6-9 og 9-11.

Da urskiva er visuelt kanskje det viktigste, så gjør slike feil på den det ekstra vanskelig å prissette uret som helthet.

Ja, ser den.
Vet og det er mange (spesielt på Facebook) som snakker før de vet hva de snakker om Takk for svar
 
Riktig som nevnt over, bezelinsert er nyere serviceinsert, lenke og krona er nyere. Det som trekker ned er skaden på skiva, når man verdivurderer en vintage Rolex er det skiven som setter utgangspunktet for verdien, denne skiven er nok ikke vannskadet men ødelagt av en urmaker med uvøren bruk av tang.
Personlig hadde jeg latt den være og brukt den som en ekte beater, den er mere verd som bruksklokke. Hvis du er ute etter en konkret verdivurdering får du ikke dette av meg, jeg kan bare si at jeg aldri hadde kjøpt denne.
Mvh Tom
 
Er enig med Tom H. i at det er skiven som er alfa og omega. Jeg vil plusse på viserne, som her ser noe "hvite" ut -
service luminova? Ikke vet jeg. Nyere lenke er nesten en selvfølge, da orginalen ikke var av de mest holdbare, og går i
"oppløsning" i de aller fleste tilfeller.. Orginal krone etter 50 år er supersjeldent - ny krone er bare helt vanlig.
Bezelnnlegg kan kjøpes - for ikke alt for mange tusenlapper.. Jeg synes ikke at skiven er "ødelagt" - ingen vet
hva som er skjedd med den, tang eller vann, vet ikke - vi kan kalle det patina..

Når alt dette er sagt - du annonserer denne for 50´. Det synes jeg er svært gunstig for en vintage 5513..
Scenario: Selg lenke/endeledd for 7.500,- som er en gjengs pris - da har vi en + - 66 mod. 5513
på feks Nato til 42.500,-
Slå den! :)
 
Redigert:
50K er ikke i nærheten av gunstig med en slik urskive. IM(H)O.

Ville du kjøpt OG beholdt den @Kjors for - la oss si - 50K?
 
Vel, nei - er nok alt for pirkete og detalj fiksert:)
Men synes uansett ikke prisen er på jordet - når en tenker litt matte, og VRM...
 
Redigert:
Nå er antakelig denne klokken avhendt for lengst så benytter meg av tråden til å få hjelp. Ser flere avertert her på TS i det siste, fra noen-og-førti til langt over hundre.

- er det så enkelt som jo eldre desto dyrere?
- hva ansees som akseptert at er byttet av deler gjennom tidene, og kan man ved sjekk hos urmaker få bekreftet hva som er gjort/byttet og ca når?

Dersom jeg kommer over et greit eksemplar fra tidlig 80-tall så vil dette for meg være et ur som skal brukes, om ikke som daglig beater i hvertfall jevnlig. Hva kan forventes av nøyaktighet og gangreserve?
 
.. Og om noen vil komme med en påstand:hva bør prisen være for en 83-modell med boks og papirer?
 
83 vil være matt skive som vil være svært sjelden med B&P. Forutsetter urørt original, da vil jeg tro 100 pluss ja:)
 
@twt

Enig med @2JHead - en komplett original maxi dial 5513 i god tilstand vil nok gå for over 100k. Men som med de fleste andre vintage Rolex finnes det flere varianter
av skivene. Noen er mer ettertraktet enn andre. Se link for nærmere informasjon:

http://www.5513mattedial.com/MaxiDials.html

Det er allerede påpekt ettertrykkelig - tilstand er helt avgjørende hva angår vintage Rolex. Dette trumfer boks og papirer spør du meg.

Lykke til med jakten!
 
Vintage Frankex is a dangerous game. Men skiven er nok downback her. Lurer på hva Larsen solgte den for.
 
Vil ikke vurdering av tilstand ha en form for subjektiv oppfatning med mindre man har sett et tilstrekkelig antall eksemplarer av det samme uret?

I vurdering av tilstand, hva vil utskiftede deler ha av betydning?
 
Vil ikke vurdering av tilstand ha en form for subjektiv oppfatning med mindre man har sett et tilstrekkelig antall eksemplarer av det samme uret?

I vurdering av tilstand, hva vil utskiftede deler ha av betydning?
Dette kommer an på når de er skiftet, og hvilke deler det er snakk om. Mange har byttet kronen fra twinlock til triplock, og mitt inntrykk er at dette ikke er så veldig kontroversielt.

Dersom skiven har vært byttet få år etter kjøpsdato vil dette ikke være noe problem ettersom skiven er fra rette periode. Har skiven blitt byttet i senere tid kan man ha fått en skive med luminova i stedet for tritium, og gjerne med blank skive og hvitgullmarkører, fremfor matt skive. Store fargeforskjeller på skive og visere er noe man også vil unngå.

Er ikke mange år siden 5513 med hvitgullmarkører fra slutten av 80-tallet gikk for "gi bort" priser her på forumet.

Over 100 med boks og papirer burde man klare, om ikke her i Norge, så iallefall i utlandet. Prisene folk er villig til å betale for vintage her i landet er nok litt mer edruelig enn i utlandet.
 
Hodinkee har skrevet en fin artikkel om hva en bør se etter ved kjøp av vintage Rolex, sjekk ut denne:

https://www.hodinkee.com/articles/9...-always-look-at-before-buying-a-vintage-rolex

Når det gjelder 5513 med hvitgullmarkører kom disse omtrent i 84 og er en helt annen greie samler- og verdimessig kontra maxi dialene som ble produsert omtrent 76-83.

Når det gjelder utskiftede deler oppsummerer @Lien bra ovenfor. Man ønsker selvfølgelig at eksemplarene er så urørte som mulig, men dette er jo selvfølgelig mer og mer uvanlig på ur som er 30-40 år gamle. Personlig er skive og kasse helt avgjørende for min del. Å vurdere sistnevnte er ikke enkelt og krever erfaring. Ikke alltid det er tiltrekkelig å se bilder heller. Generelt ville jeg anbefalt å gjøre mye research ved kjøp av vintage Rolex. Anbefaler Rolexforums.com - her finner du diskusjoner om absolutt alt en kan tenke seg.

Når du finner et aktuelt eksemplar kan du legge det ut enten på Rolexforums eller her på sonen. Mange som synes det er spennende å vurdere tilstanden til urene og som regel kommer det alltids diskusjoner man lærer noe nytt ved :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: havarduf