Vurdering av min Rolex Sub 5513, 1966

@twt

Enig med @2JHead - en komplett original maxi dial 5513 i god tilstand vil nok gå for over 100k. Men som med de fleste andre vintage Rolex finnes det flere varianter
av skivene. Noen er mer ettertraktet enn andre. Se link for nærmere informasjon:

http://www.5513mattedial.com/MaxiDials.html

Det er allerede påpekt ettertrykkelig - tilstand er helt avgjørende hva angår vintage Rolex. Dette trumfer boks og papirer spør du meg.

Lykke til med jakten!

Vintage Frankex is a dangerous game. Men skiven er nok downback her. Lurer på hva Larsen solgte den for.

Vil ikke vurdering av tilstand ha en form for subjektiv oppfatning med mindre man har sett et tilstrekkelig antall eksemplarer av det samme uret?

I vurdering av tilstand, hva vil utskiftede deler ha av betydning?

Vil ikke vurdering av tilstand ha en form for subjektiv oppfatning med mindre man har sett et tilstrekkelig antall eksemplarer av det samme uret?

I vurdering av tilstand, hva vil utskiftede deler ha av betydning?
Dette kommer an på når de er skiftet, og hvilke deler det er snakk om. Mange har byttet kronen fra twinlock til triplock, og mitt inntrykk er at dette ikke er så veldig kontroversielt.

Dersom skiven har vært byttet få år etter kjøpsdato vil dette ikke være noe problem ettersom skiven er fra rette periode. Har skiven blitt byttet i senere tid kan man ha fått en skive med luminova i stedet for tritium, og gjerne med blank skive og hvitgullmarkører, fremfor matt skive. Store fargeforskjeller på skive og visere er noe man også vil unngå.

Er ikke mange år siden 5513 med hvitgullmarkører fra slutten av 80-tallet gikk for "gi bort" priser her på forumet.

Over 100 med boks og papirer burde man klare, om ikke her i Norge, så iallefall i utlandet. Prisene folk er villig til å betale for vintage her i landet er nok litt mer edruelig enn i utlandet.

Hodinkee har skrevet en fin artikkel om hva en bør se etter ved kjøp av vintage Rolex, sjekk ut denne:

https://www.hodinkee.com/articles/9...-always-look-at-before-buying-a-vintage-rolex

Når det gjelder 5513 med hvitgullmarkører kom disse omtrent i 84 og er en helt annen greie samler- og verdimessig kontra maxi dialene som ble produsert omtrent 76-83.

Når det gjelder utskiftede deler oppsummerer @Lien bra ovenfor. Man ønsker selvfølgelig at eksemplarene er så urørte som mulig, men dette er jo selvfølgelig mer og mer uvanlig på ur som er 30-40 år gamle. Personlig er skive og kasse helt avgjørende for min del. Å vurdere sistnevnte er ikke enkelt og krever erfaring. Ikke alltid det er tiltrekkelig å se bilder heller. Generelt ville jeg anbefalt å gjøre mye research ved kjøp av vintage Rolex. Anbefaler Rolexforums.com - her finner du diskusjoner om absolutt alt en kan tenke seg.

Når du finner et aktuelt eksemplar kan du legge det ut enten på Rolexforums eller her på sonen. Mange som synes det er spennende å vurdere tilstanden til urene og som regel kommer det alltids diskusjoner man lærer noe nytt ved :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: havarduf