Von Doren Uræd

Nå har jeg vært på Tidssonen i noen år og jeg har også fulgt Klokkeriet fra sin spede begynnelse og frem til i dag. Spennende fora begge to. Von Doren og Øyvind har jeg også fulgt en god stund og jeg må si når jeg leser noen av innleggene her på Tidssonen, så blir jeg skuffet over mye usakelig snikk snakk om den nye modellen Uræd.
Dennis, du svarer utrolig godt og forstandig her
Ja, jeg er fan av Von Doren og synes de har mye bra.
Tenker også at antallet solgte Uræd på så kort tid, sier litt om at her har Øyvind og gutta truffet rimelig bra. All skryt til dem.
Ingen tvil om at mange merker konkurrerer og at det er beintøft å komme seg inn på et marked fullstappet av merker og entusiaster.
Men jeg ønsker bare all lykke til Øyvind og Von Doren. Super tøft å satse som dere gjør. Virkelig skryt til dere
 
Takk for et ryddig svar @Dennis Max.

Flott å høre at dere utvikler dere, og jeg er helt enig i at det begynner å bli en stund siden den uheldige forvekslingen av review og returklokke i 2018 :) Hverken klokken eller hendelsen er det første jeg tenker på når jeg leser om Von Doren, og kjenner meg egentlig ikke helt igjen i at denne skal være "ofte henvist til".

Helt enig i at det har vært en del håpløse innspill i tråden her, som med fordel kunne vært mer konstruktive. Jeg kan kun tale for meg selv, men la meg gi deg litt "kjøtt på beinet" ift. hvorfor Von Doren ikke helt har klart å overbevise (den personlige) klokkeentusiasten i meg.

Ift. Uræd så får jeg litt flashback til klokkeforvekslingen i 2018 når jeg ser bildemateriellet på Kickstarter:

cf98668868a8e88bea2f61eefc3d2736_original.jpg


8e622bd6868c2fbcc0f80ca3bddd0338_original.jpg


Kanskje er det for lenge siden jeg kikket på makrobilder av klokker i denne prisklassen, men min oppfatning er at dette ikke er på nivå med de mer etablerte merkene i 15.000-kronersklassen som dere ønsker konkurrere i. Mer enn designet (som jeg jo har sagt at jeg syns er fint), er min skepsis knyttet til kvalitetskontroll og kvalitet.

Den skepsisen ble heller ikke mindre av fjorårets(?) sjakkklokke, hvor dere vel presterte å trykke feil sekvens med trekk på urskiven – for en klokke hvor akkurat disse sjakktrekkene var klokkens høydepunkt. Og husker jeg ikke feil, så ble det heller ikke korrigert, men klokken fortsatte i salg?

Angående markedsføringen så er det fint å høre at dere har tatt lit grep der. Likevel så observerer jeg utspill som jeg personlig syns virker veldig useriøse. Her tror jeg oppsiden deres er atskillig mindre enn nedsiden: Folk som ikke er så bevandret i klokkeverdenen skjønner nok uansett ikke begrepene og hva dere mener, mens folk som mange her inne vil reagere på påstander som ikke holder vann:
screenshot-www.kickstarter.com-2020.02.13-19_41_28.jpg

Ja, jeg ser at dere har satt logoen deres på rotoren – men er ikke verkets finisj helt standard utover det?
STP3-13_3-300x300.jpg

Denne litt overivrige referansen til "finish" har jeg lagt merke til flere ganger, f.eks. på nettsiden deres:

screenshot-www.vondoren.no-2020.02.13-19_04_42.jpg

Her blir det rett og slett komisk når urverket dere snakker om, STP5-15, er bortimot så plaint man kan få det :) Hvilken "finish", hvilken "marking", hvilke "beautiful components through the breathtaking window"? ;)

Og ingen av mulige forklaringer på "trykkingen" av slike beskrivelser virker heller spesielt flatterende:
1. Det er et forsøk på å selge noe for noe annet enn det er, til en urkritisk/uvitende kundegruppe.
2. Det skyldes manglende kunnskap hos merket.

Jada, teit markedsføring er et utbredt fenomen. Men egentlig burde jo dette være en MULIGHET for dere mikromerker til å være litt mer forsiktige med de overdrevne påstandene, og heller selge klokker på ærlighet. Klokkeverdenen trenger flere Christopher Ward – ikke flere Filipo Loreti eller Bremont, for den saks skyld.

For meg så er identiteten til selskapet bak en klokke også en del av "pakken". Spesielt når det er snakk om rimelig ferske merker med begrenset track record, hvor man må vurdere om dette er klokker man har lyst til å satse på eller ei.

Igjen – jeg snakker kun på vegne av meg selv personlig, og skal ikke påberope meg å sitte på hverken fasit rundt Uræd eller hvordan det er fornuftig å vurdere klokker.
 
Redigert:
Nå er du på ballen @Jon Henrik!

Regner med at det å gå over klokkene med mikroskop, og bryte ned setning for setning i salgsmaterialet, er den nye standarden for omtaler på nettsidene her.
 
  • Liker
Reaksjoner: morto
Nå er du på ballen @Jon Henrik!

Regner med at det å gå over klokkene med mikroskop, og bryte ned setning for setning i salgsmaterialet, er den nye standarden for omtaler på nettsidene her.

Om man sprer rundt seg med superlativer må man tåle at folk ser nøye på det som nevnes.

Forøvrig, vær vennlig å ansett noen som kan engelsk litt over nivået man lærer på barneskolen, det hjelper nok en del på inntrykket for de utomskjærs.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Callahan
Nå er du på ballen @Jon Henrik!

Regner med at det å gå over klokkene med mikroskop, og bryte ned setning for setning i salgsmaterialet, er den nye standarden for omtaler på nettsidene her.
Hva forventer du på et entusiastforum, der de fleste har eiet diverse ur i samme prisklasse (og billigere/dyrere)? Tenker du at vi bare skal legge oss på rygg og juble fordi Asbjørn er norsk? Eller er det lov med et ordinært blikk på hva som leveres, pris og markedsføring?
Og, dette er jo et forum, der hele poenget er diskusjon, gjerne med litt humor. Dersom du kun vil ha ukritisk input er det jo bare å lese katalogen...

von Doren er jo langt fra eneste produsent som får både ris og ros... og godt er dét.
 
Forøvrig, vær vennlig å ansett noen som kan engelsk litt over nivået man lærer på barneskolen, det hjelper nok en del på inntrykket for de utomskjærs.
Fra beskrivelsen:
... the breathtaking window...
Tenkte kanskje ikke det var vinduet (sapphire caseback) som skulle ta pusten fra en men heller det bakenforliggende urverket?
 
  • Liker
Reaksjoner: laelito og Mr Davis
Nå er du på ballen @Jon Henrik!

Regner med at det å gå over klokkene med mikroskop, og bryte ned setning for setning i salgsmaterialet, er den nye standarden for omtaler på nettsidene her.

Jeg tolker det du skriver som ironi, og syns du fjaser litt nå. Dette er blant de offisielle bildene som er tilgjengelige fra merket selv – faktisk det eneste bildet hvor man ser urverket i betydelig grad.

Om du sikter til skriveriene på forsiden, så går vi aldri over klokkene vi tester med mikroskop, men luper brukes flittig. Det skriver vi ikke nødvendigvis noe om – for strengt tatt er det sjelden noe nevneverdig å rapportere. "Dessverre" er det nok ganske utbredt praksis av de klokkene vi får tilgang til, kontrolleres ekstra nøye. Men stort sett møter vi på disse klokkene i flere anledninger, og føler oss trygge nok på at den vurderingen vi gjør i tilstrekkelig grad reflekterer de produktene som går ut til konsument.

Lese salgsmaterialet nøye gjør må vi jo gjøre. Spesielt når det er merker vi ikke er så kjente med, og kalibere vi ikke har vært borte i før. Stort sett så er merkene flinke på bruke store ord om selvskryt om ting som ikke så lett kan sjekkes/motbevises. Om en Glashütte Original er "exquisitely finished" eller "meticulously finished", er det litt vanskelig å ha noen sterk mening om ;)

De etablerte er som regel veldig flinke til å krydre språket, men holder seg innenfor det forsvarbare. Det hender selvfølgelig at de prater tull – som Sarpaneva sin omtale av urverket i Moonment som "in-house" (maskinert ute) og Grand Seiko sin klønete omtale av klokkene sine som "håndlagde". Men de redder seg jo litt inn at det åpenbart er snakk om språklige utfordringer, og den kvaliteten som leveres funny nok lever opp til de forventninger den feilaktige omtalen hinter om :)
 
Hei alle sammen,

Gøy å se at det er så mye interesse rundt URÆD! Jeg vil gjerne bidra i meningsutvekslingen og stille meg til disposisjon dersom det er noen spørsmål eller uklarheter.

Jeg vil også understreke at markedsføring er et vidt begrep. Vi er helt avhengige av god markedsføring for at klokkeinteresserte skal høre om oss i den stadig voksende jungelen av klokkemerker. På den annen side lar vi IKKE markedsføringen påvirke produktutvikling, design, historie eller noe annet ved produktet vi leverer. Markedsføringen skal fremme produktet, produktet skal ikke tilpasses markedsføringen.

(...)

Angående stilartene synes jeg det er en interessant diskusjon. De tradisjonelle klokkestilene er knyttet opp mot bruksområder, men det er likevel ikke kontroversielt å hevde at de færreste med en Sea-Dweller har dykket til 1200m og at de færreste med en pilotklokke har flysertifikat. Hvis vi som bransje ønsker at armbåndsur skal være relevante de neste 50 årene, og ikke utkonkurreres av teknologiske alternativer må vi tørre å utfordre de konservative definisjonene. Dersom et merke som Von Doren skal innovere har vi et litt mindre spillerom enn store merker med in-house urverk. Noe av det vi KAN innovere på er klokkens ytre - selv om det innebærer at klokken ikke vil få den samme sjangertilhørigheten.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "link", og litt usikker på hva slags link du ville funnet akseptabel. Da jeg begynte å jobbe i Von Doren fikk jeg se de første skissene av klokken, og høre historien om Ole Brude. Jeg hadde aldri hørt om ham før, og jeg må si at jeg synes det er rart at jeg ikke har lært om Ole Brude på skolen. Brude var en av Øyvinds barndomshelter, og har bidratt til Øyvinds store lidenskap for seiling. (Funfact: Øyvind har bodd syv år i båt). Det var derfor helt naturlig å la seg inspirere av denne historien for oss.

Dersom man skulle valgt en historie som selger finnes det mye bedre alternativer. Det finnes til og med andre seilere/oppdagere/oppfinnere som jeg tror ville solgt bedre enn Ole Brude.

Det er derimot en tydelig link mellom historien og URÆDs design. Øyvind oppsummerte det godt i en tråd på Klokkeriet:

"Vi har prøvd å skape en klokke som trekker på «art-Nouveau» stilen, med «velodrom» mønster ytterst på skiven, en kasse som er avrundet lik datidens lomme- og armbåndsur, samt avstanden mellom de doble timindikatorene kl. 3, 6 og 9 og viserne som også trekker på Art Nouveau stilen, og som jeg mener gir et klassisk og tidløst preg. I tillegg er et omriss av URÆD gravert på baklokkets safirglass som også gir innsyn til et vakkert finisjert perlagedekorert urverk med blånerte skruer. Vi har valgt å produsere den i «Havfargene» blå og grønn samt lava, som en subtil påminnelse om bybrannen i Ålesund i 1904."

Og angående generisk Kina-klokke: Alt unntatt urverket, (som er sveitsisk, basert på ETA 2824-2 med lenger gangreserve og én ekstra juvel blir produsert av Swiss Technology Productions, som igjen eies av Fossil Group.) er designet av Von Doren i Norge. Men om du mener dette er en generisk Kina-klokke vil jeg gjerne høre argumentene. Alle har rett til sin egen mening, men akkurat den påstanden er rett og slett feil. Du sier at de som ikke bryr seg om innmaten skal få motstand på et entusiastfora som dette, samtidig som du sier at dette er en Kina-klokke. Gitt at du er en entusiast ser jeg to mulige grunner til den uttalelsen:
1. Du vet ikke hvordan URÆD er bygget. Det skal ikke mye research til for å se at denne klokken ikke er generisk, og ei heller fra Kina.
2. Du svartmaler URÆD med overlegg, vel vitende om at denne klokken er uten stock parts, designet av Von Doren og laget i Sveits.

(...)

Jeg begynner å mistenke at du ikke har gjort noe særlig research på URÆD? Jeg vil gjerne høre likhetstrekkene mellom URÆD og Daniel Wellington. Etter mitt skjønn er den eneste likheten at begge viser tiden.
Likevel er jeg usikker på om jeg klarer å vinne deg over når argumentet ditt for at klokken har lav kvalitet er at den selger bra.

Takk for bra svar :)

Først: Jeg liker ikke utseendet på klokkene dere lager. Men jeg liker heller ikke Richard Mille eller moderne Rolex av samme subjektive grunn, så det skal man ikke legge vekt på - det er bare min mening og jeg skal prøve å se bort fra den heretter :)

Når det gjelder resten er jeg åpen for at jeg tar feil, men hele følelsen jeg sitter igjen med etter å ha fulgt med på hva som har kommet fra dere er "opportunisme", ikke "lidenskap for klokker". Selv om delene er spesiallaget (i stand corrected!) er mitt inntrykk av hele merket at målet er å innkassere på en voksende klokkeinteresse ved å ta på seg litt for store bukser og spinne en historie og en følelse rundt merket som ikke egentlig kan dekkes inn med noe, og der selve produktet ikke egentlig er så veldig viktig. Som sagt, det er bare inntrykket jeg sitter igjen med, og trenger ikke være sant for andre enn meg. Jeg er selvsagt klar over at markedsføring og image er superviktig i hele bransjen, og at folk ikke _egentlig_ dykker med Subene sine, men det er allikevel en forskjell der - nemlig at de etablerte har tjent opp ryktet sitt over tid. Det er der sammenlikningen med DW kommer inn - de har også en "historie" som er drømt opp som markedstilnærming, jeg får akkurat samme vibber av deres historie om livbåten som av DW sin om han gamle fyren som de møtte ett eller annet sted. For meg føles det rett og slett påtatt.

Når det er sagt, lykke til!

PS. " På den annen side lar vi IKKE markedsføringen påvirke produktutvikling, design, historie eller noe annet ved produktet vi leverer. Markedsføringen skal fremme produktet, produktet skal ikke tilpasses markedsføringen." Jeg er produktutvikler, dere må la markedsføringen påvirke produktet! Enten bare snakker du oss etter munnen her, eller så lever dere farlig :)
 
Nå er du på ballen @Jon Henrik!

Regner med at det å gå over klokkene med mikroskop, og bryte ned setning for setning i salgsmaterialet, er den nye standarden for omtaler på nettsidene her.

Er ikke det omtrent poenget med hele denne siden?!

@Jon Henrik sier mye av det jeg prøvde å si i forrige innlegg på en bedre måte enn meg. Firma, produkt og presentasjon må henge fulstendig sammen. Det er én ting. Det er helt fair å lage dyre klokker med ikke-bearbeidet urverk og halvhjertet finish, men da bør man ikke skryte av finish og bearbeidelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og Jon Henrik
Takk for et ryddig svar @Dennis Max.

Flott å høre at dere utvikler dere, og jeg er helt enig i at det begynner å bli en stund siden den uheldige forvekslingen av review og returklokke i 2018 :) Hverken klokken eller hendelsen er det første jeg tenker på når jeg leser om Von Doren, og kjenner meg egentlig ikke helt igjen i at denne skal være "ofte henvist til".

Helt enig i at det har vært en del håpløse innspill i tråden her, som med fordel kunne vært mer konstruktive. Jeg kan kun tale for meg selv, men la meg gi deg litt "kjøtt på beinet" ift. hvorfor Von Doren ikke helt har klart å overbevise (den personlige) klokkeentusiasten i meg.

Ift. Uræd så får jeg litt flashback til klokkeforvekslingen i 2018 når jeg ser bildemateriellet på Kickstarter:

Vis vedlegg 181862

Vis vedlegg 181863

Kanskje er det for lenge siden jeg kikket på makrobilder av klokker i denne prisklassen, men min oppfatning er at dette ikke er på nivå med de mer etablerte merkene i 15.000-kronersklassen som dere ønsker konkurrere i. Mer enn designet (som jeg jo har sagt at jeg syns er fint), er min skepsis knyttet til kvalitetskontroll og kvalitet.

Den skepsisen ble heller ikke mindre av fjorårets(?) sjakkklokke, hvor dere vel presterte å trykke feil sekvens med trekk på urskiven – for en klokke hvor akkurat disse sjakktrekkene var klokkens høydepunkt. Og husker jeg ikke feil, så ble det heller ikke korrigert, men klokken fortsatte i salg?

Angående markedsføringen så er det fint å høre at dere har tatt lit grep der. Likevel så observerer jeg utspill som jeg personlig syns virker veldig useriøse. Her tror jeg oppsiden deres er atskillig mindre enn nedsiden: Folk som ikke er så bevandret i klokkeverdenen skjønner nok uansett ikke begrepene og hva dere mener, mens folk som mange her inne vil reagere på påstander som ikke holder vann:
Vis vedlegg 181872
Ja, jeg ser at dere har satt logoen deres på rotoren – men er ikke verkets finisj helt standard utover det?
Vis vedlegg 181873
Denne litt overivrige referansen til "finish" har jeg lagt merke til flere ganger, f.eks. på nettsiden deres:

Vis vedlegg 181874
Her blir det rett og slett komisk når urverket dere snakker om, STP5-15, er bortimot så plaint man kan få det :) Hvilken "finish", hvilken "marking", hvilke "beautiful components through the breathtaking window"? ;)

Og ingen av mulige forklaringer på "trykkingen" av slike beskrivelser virker heller spesielt flatterende:
1. Det er et forsøk på å selge noe for noe annet enn det er, til en urkritisk/uvitende kundegruppe.
2. Det skyldes manglende kunnskap hos merket.

Jada, teit markedsføring er et utbredt fenomen. Men egentlig burde jo dette være en MULIGHET for dere mikromerker til å være litt mer forsiktige med de overdrevne påstandene, og heller selge klokker på ærlighet. Klokkeverdenen trenger flere Christopher Ward – ikke flere Filipo Loreti eller Bremont, for den saks skyld.

For meg så er identiteten til selskapet bak en klokke også en del av "pakken". Spesielt når det er snakk om rimelig ferske merker med begrenset track record, hvor man må vurdere om dette er klokker man har lyst til å satse på eller ei.

Igjen – jeg snakker kun på vegne av meg selv personlig, og skal ikke påberope meg å sitte på hverken fasit rundt Uræd eller hvordan det er fornuftig å vurdere klokker.

Her var det mye å svare på, men jeg skal prøve etter beste evne.
Angående makro-bildene av URÆD, så vil jeg poengtere at dette er de første prototypene som ble laget i forbindelse med Kickstarter-kampanjen.

Skaden på skiven:
Skadene du markerer på den blå skiven var det jeg som forårsaket, så der legger jeg meg helt flat og utreder gjerne: For at vi skulle rekke å få bilder som er tilnærmet lik det endelige produktet måtte vi prioritere de synlige delene. I prototypen er ikke urverket og skiven ordentlig festet, og skiven ligger derfor ikke helt flatt. Jeg skulle stille klokken da vi først mottok den, og siden viserne ikke lå parallelt med skiven skrapte jeg opp området rundt. Det var knapt synlig i virkeligheten, men svært synlig på makrobildene.

Da vi så det måtte vi ta en vurdering på om vi skulle redigere bort skaden, eller om vi skulle la det være. Vi valgte åpenbart å la det være.

Angående urverket:

Dette urverket mottok vi for flere måneder siden i forbindelse med utviklingen av kassen. Det har blitt satt inn og tatt ut igjen flere ganger , blitt sendt til fotograf og filmstudio. Med andre ord har dette urverket vært mer utenfor beskyttelsesboksen enn inni. Urverket var aldri ment å bli permanent installert i en klokke, og dersom det var sånn ville det selvfølgelig ikke gått gjennom kvalitetskontrollen.

Men dette var god og konstruktiv feedback. Selv om vi vet at dette urverket kun skal brukes til ovennevnte ting er det ikke kommunisert fra vår side. Fremover, og da spesielt når det gjelder bildene som skal brukes ifbm. retailsalg av URÆD, kommer vi til å passe godt på at bildene representerer det ferdige produktet så nøyaktig som mulig.

Dersom dette hadde vært produktbilder for en klokke som er i ordinært salg mener jeg, som deg, at dette er under par. Men all den tid dette er en Kickstarter-kampanje hvor man viser prototyper av produkter som enda ikke er produsert, mener jeg at bildene illustrerer godt hva slags produkt det er man bestiller. Totalt sett synes jeg fremgangsmåten med å gå over bildene nøye er god, og jeg håper du vil gjøre det samme med bildene og teksten som ligger tilgjengelig når URÆD kommer ut i salg.

Angående urverk:
Her bommer du. Jeg anser deg som en svært kompetent klokkekjenner, og må derfor si jeg ble litt usikker på om dette er en glipp eller bevisst.

Urverket du la ut er et bilde av STP 3-13. Det er ikke dette urverket vi bruker i URÆD. URÆD har day/date, mens 3-13 kun har date. Det du derimot er inne på er at 3-13 har en annen finish enn de fleste andre STP-verkene. Jeg legger ved bilder av standardversjonene av STP 3-13 (som du la ut bilde av), og STP 4-13 som er brukt i URÆD. Jeg lar bildene stå ukommenterte, så får det være opp til enhver om man synes de er identiske.

3-13 4-13
STP 3-13 (Chronometer Date).jpg
STP 4-13.jpg


Angående beskrivelsen av Grandmaster Caïssa:
Siden du nå begynner å bryte ned en beskrivelse av den aller første mekaniske klokken Von Doren lagde, går jeg utifra at vi ikke lenger diskuterer URÆD som produkt, men Von Doren som merke. Jeg vil nødig gjenta med selv mer enn nødvendig, men føler jeg redegjorde godt for Von Dorens utvikling siden din review i 2018. Du er enig i at det begynner å bli en stund siden, men velger likevel å gå enda et hakk bak i arkivet.

Isolert sett er jeg enig i at den teksten kunne vært skrevet annerledes, og jeg skal se på mulighetene for å skrive den om.
Grunnen til at den beskrivelsen ikke har vært endret er enkel: Grandmaster Caïssa ble laget i 25 utgaver. Ti av dem ble gitt til deltagerne i Norway Chess 2017, og de øvrige 15 ble umiddelbart solgt under arrangementet.

Jeg understreker igjen at jeg er enig i at den teksten kunne vært skrevet annerledes, men at det er brukt store ord for å selge til en uvitende målgruppe stemmer ikke. Rett og slett fordi ingen som kjøpte Grandmaster Caïssa har lest den teksten, da den ble skrevet etterpå. Men dette var likevel konstruktivt, og å endre disse tekstuelle beskrivelsene er nå på min to do-list - jeg kommer til å gå gjennom alt tekstmateriale på alle våre klokker.

Om man sprer rundt seg med superlativer må man tåle at folk ser nøye på det som nevnes.

Forøvrig, vær vennlig å ansett noen som kan engelsk litt over nivået man lærer på barneskolen, det hjelper nok en del på inntrykket for de utomskjærs.

Såvidt jeg skjønner refererer du også til beskrivelsen av Grandmaster Caïssa fra 2017. Etter det ble jeg ansatt, og jeg hadde engelsk på både ungdomsskolen og videregående :) Likevel, om du finner noe barneskole-engelsk i tekster på våre hjemmesider eller i vårt salgsmateriale tar jeg det gledelig imot. For som deg er jeg enig i at språk er veldig viktig.

Hva forventer du på et entusiastforum, der de fleste har eiet diverse ur i samme prisklasse (og billigere/dyrere)? Tenker du at vi bare skal legge oss på rygg og juble fordi Asbjørn er norsk? Eller er det lov med et ordinært blikk på hva som leveres, pris og markedsføring?
Og, dette er jo et forum, der hele poenget er diskusjon, gjerne med litt humor. Dersom du kun vil ha ukritisk input er det jo bare å lese katalogen...

von Doren er jo langt fra eneste produsent som får både ris og ros... og godt er dét.

Jeg er enig med deg i dette - både når det gjelder klokker og alt annet. (Konstruktiv) kritikk er essensielt for at produktene som leveres skal bli bedre, og i en verden hvor bedrifter får mer og mer makt over forbrukere er det viktig at de kritiske stemmene også høres. Vi forventer ikke å bli behandlet bedre enn utenlandske merker, men heller ikke dårligere. Og såvidt jeg kan se er vi det første merket hvor markeds- og bildemateriellet har blitt dissekert på denne måten.


Takk for bra svar :)

Først: Jeg liker ikke utseendet på klokkene dere lager. Men jeg liker heller ikke Richard Mille eller moderne Rolex av samme subjektive grunn, så det skal man ikke legge vekt på - det er bare min mening og jeg skal prøve å se bort fra den heretter :)

Når det gjelder resten er jeg åpen for at jeg tar feil, men hele følelsen jeg sitter igjen med etter å ha fulgt med på hva som har kommet fra dere er "opportunisme", ikke "lidenskap for klokker". Selv om delene er spesiallaget (i stand corrected!) er mitt inntrykk av hele merket at målet er å innkassere på en voksende klokkeinteresse ved å ta på seg litt for store bukser og spinne en historie og en følelse rundt merket som ikke egentlig kan dekkes inn med noe, og der selve produktet ikke egentlig er så veldig viktig. Som sagt, det er bare inntrykket jeg sitter igjen med, og trenger ikke være sant for andre enn meg. Jeg er selvsagt klar over at markedsføring og image er superviktig i hele bransjen, og at folk ikke _egentlig_ dykker med Subene sine, men det er allikevel en forskjell der - nemlig at de etablerte har tjent opp ryktet sitt over tid. Det er der sammenlikningen med DW kommer inn - de har også en "historie" som er drømt opp som markedstilnærming, jeg får akkurat samme vibber av deres historie om livbåten som av DW sin om han gamle fyren som de møtte ett eller annet sted. For meg føles det rett og slett påtatt.

Når det er sagt, lykke til!

PS. " På den annen side lar vi IKKE markedsføringen påvirke produktutvikling, design, historie eller noe annet ved produktet vi leverer. Markedsføringen skal fremme produktet, produktet skal ikke tilpasses markedsføringen." Jeg er produktutvikler, dere må la markedsføringen påvirke produktet! Enten bare snakker du oss etter munnen her, eller så lever dere farlig :)

At du ikke liker utseende på klokkene er selvfølgelig helt i orden. Det jeg har utfordringer med er sammenligningene du drar. Jeg kan ikke se noen korrelasjon mellom uttalelsene dine om at URÆD er en generisk "Kina-klokke" som kun er "en dyrere Daniel Wellington" og at du ikke liker URÆD. Jeg spurte spesifikt om hva du mener er likhetstrekkene, og da nevner du INGEN likhetstrekk mellom produktene, kun markedsføringen. Du svarer at du "Ikke liker dem, men du liker heller ikke RM eller moderne Rolex av samme subjektive grunn".

Så jeg spør enda mer konkret: Er fellestrekkene mellom DW, generiske Kina-klokker og URÆD at du ikke liker dem? Og hvis så er tilfelle - er RM og Rolex generiske Kina-klokker i dine øyne?

Videre synes jeg du gir en god beskrivelse av hvordan du opplever Von Doren. Dette tar jeg med meg videre, for dette er godt og konstruktivt. På den annen side var det svært tydelig at du ikke hadde gjort noe research på URÆD utover historien, og da kan jeg godt forstå at inntrykket du har fått er som du beskriver. Du kjenner tydeligvis til historien men ikke produktet, og jeg har forståelse for at du opplever det som at vi har fokusert på historien og markedsføringen. Om du er forutinntatt, eller om det skyldes at vi har underkommunisert vet jeg ikke, men jeg tar det uansett med meg videre.

At du oppfatter oss som opportunister er synd, og det er umulig for meg å argumentere mot dine følelser og opplevelse. Vi har gått med underskudd hvert år siden oppstarten. Det var forventet, da vi vet at det tar tid å bygge opp et solid merke. Dersom vi var opportunister ville vi valgt en helt annen forretningsmodell.

I dag lager vi våre egne nettsider, vi bruker fotografer fra vårt community, vi lager vår egen markedsføring og alt materiell selv, og Øyvind er selvsagt involvert i produksjonen av alle filmene våre. Vi gjør det ikke på denne måten fordi det ikke finnes noen som er flinkere enn oss, men fordi vi velger å bruke bedriftens ressurser på produktene. Det som vel kjennetegner en opportunist er at de har motsatt fremgangsmåte.


Ang PS:
Kan jeg spørre om hva slags produkter du designer, eller hva slags kategori produktene du designer tilhører? For her er vi tydelig uenige, og dette faget diskuterer jeg mer enn gjerne. Dersom man ønsker å selge mest mulig av et produkt må man naturligvis inkorporere markedsføring og markedets ønsker i produktutviklingen. Dersom man skal utvikle en forbruksvare er jeg enig i at man må lage et produkt som dekker markedets ønsker og behov.

Derimot; Hvis man skal designe et produkt med et kunstnerisk uttrykk er jeg diametralt uenig med deg. Markedsføring må, etter min mening, aldri gå på bekostning av kunstnerisk integritet i den kategorien. Gode eksempler synes jeg man finner i filmproduksjon. Filmene som i dag drar inn mest penger er nyutgivelser og filmer som "alle kan like", og som (såvidt jeg kan forstå) er laget med nettopp den hensikten at alle skal kunne se den, og dermed tjener utgiverne enorme summer.

Samtidig er filmene som huskes gjennom historien av en annen art; Det er filmer hvor skaperen har hatt en indre motivasjon, kunstnerisk integritet og noe de brenner for å formidle. Vi har hatt samme tilnærming til utviklingen av URÆD, så vil tiden vise om vi har lykkes eller ikke.

Jeg har vanskelig for å finne eksempler der forbrukerne har nytt godt av at markedsføringsstrategien har fått påvirke produktutviklingen.
 
Såvidt jeg skjønner refererer du også til beskrivelsen av Grandmaster Caïssa fra 2017. Etter det ble jeg ansatt, og jeg hadde engelsk på både ungdomsskolen og videregående :) Likevel, om du finner noe barneskole-engelsk i tekster på våre hjemmesider eller i vårt salgsmateriale tar jeg det gledelig imot. For som deg er jeg enig i at språk er veldig viktig.

Nei, jeg referer til det som er skrevet om Uræd. Uten å gå så voldsomt i dybden så er det skrevet på et utpreget norsk vis, noe som fungerer svært dårlig på engelsk. Setningsstruktur, ordvalg og lite variert språk tyder på begrensede kunnskaper og magert ordforråd. Dette er selvsagt flisespikkeri, men markedsføringen er en del av helhetsinntrykket og derfor også viktig.

Ellers må jeg bare si igjen at klokken ser grei nok ut den, og selv om jeg vet godt at å utvikle og produsere noe slikt koster, så vil den med den forespeilede prisen havne i et segment der det er knallhard konkurranse fra veletablerte aktører som leverer en finish som er vanskelig å matche. Det er dog godt at folk prøver seg.
 
Til de som siterte meg tidligere her:
Når en norsk aktør har klart det umulige å gjøre suksess innen dette området, så synes jeg det er direkte flaut å se flåsete sammenligninger til DW, Invicta og grandis. Jeg synes slike holdninger vitner om en ukultur. Og jeg forstår jo hvor denne kommer fra, når forumets leder skanner makrobilder og tekst som en datamaskin på søken etter feil.

Er det så vanskelig å gi en tommel opp og klapp på skuldra?
 
Her var det mye å svare på, men jeg skal prøve etter beste evne.
Angående makro-bildene av URÆD, så vil jeg poengtere at dette er de første prototypene som ble laget i forbindelse med Kickstarter-kampanjen.

Skaden på skiven:
Skadene du markerer på den blå skiven var det jeg som forårsaket, så der legger jeg meg helt flat og utreder gjerne: For at vi skulle rekke å få bilder som er tilnærmet lik det endelige produktet måtte vi prioritere de synlige delene. I prototypen er ikke urverket og skiven ordentlig festet, og skiven ligger derfor ikke helt flatt. Jeg skulle stille klokken da vi først mottok den, og siden viserne ikke lå parallelt med skiven skrapte jeg opp området rundt. Det var knapt synlig i virkeligheten, men svært synlig på makrobildene.

Da vi så det måtte vi ta en vurdering på om vi skulle redigere bort skaden, eller om vi skulle la det være. Vi valgte åpenbart å la det være.

Angående urverket:

Dette urverket mottok vi for flere måneder siden i forbindelse med utviklingen av kassen. Det har blitt satt inn og tatt ut igjen flere ganger , blitt sendt til fotograf og filmstudio. Med andre ord har dette urverket vært mer utenfor beskyttelsesboksen enn inni. Urverket var aldri ment å bli permanent installert i en klokke, og dersom det var sånn ville det selvfølgelig ikke gått gjennom kvalitetskontrollen.

Men dette var god og konstruktiv feedback. Selv om vi vet at dette urverket kun skal brukes til ovennevnte ting er det ikke kommunisert fra vår side. Fremover, og da spesielt når det gjelder bildene som skal brukes ifbm. retailsalg av URÆD, kommer vi til å passe godt på at bildene representerer det ferdige produktet så nøyaktig som mulig.

Dersom dette hadde vært produktbilder for en klokke som er i ordinært salg mener jeg, som deg, at dette er under par. Men all den tid dette er en Kickstarter-kampanje hvor man viser prototyper av produkter som enda ikke er produsert, mener jeg at bildene illustrerer godt hva slags produkt det er man bestiller. Totalt sett synes jeg fremgangsmåten med å gå over bildene nøye er god, og jeg håper du vil gjøre det samme med bildene og teksten som ligger tilgjengelig når URÆD kommer ut i salg.

Angående urverk:
Her bommer du. Jeg anser deg som en svært kompetent klokkekjenner, og må derfor si jeg ble litt usikker på om dette er en glipp eller bevisst.

Urverket du la ut er et bilde av STP 3-13. Det er ikke dette urverket vi bruker i URÆD. URÆD har day/date, mens 3-13 kun har date. Det du derimot er inne på er at 3-13 har en annen finish enn de fleste andre STP-verkene. Jeg legger ved bilder av standardversjonene av STP 3-13 (som du la ut bilde av), og STP 4-13 som er brukt i URÆD. Jeg lar bildene stå ukommenterte, så får det være opp til enhver om man synes de er identiske.

3-13 4-13
Vis vedlegg 182113Vis vedlegg 182114

Angående beskrivelsen av Grandmaster Caïssa:
Siden du nå begynner å bryte ned en beskrivelse av den aller første mekaniske klokken Von Doren lagde, går jeg utifra at vi ikke lenger diskuterer URÆD som produkt, men Von Doren som merke. Jeg vil nødig gjenta med selv mer enn nødvendig, men føler jeg redegjorde godt for Von Dorens utvikling siden din review i 2018. Du er enig i at det begynner å bli en stund siden, men velger likevel å gå enda et hakk bak i arkivet.

Isolert sett er jeg enig i at den teksten kunne vært skrevet annerledes, og jeg skal se på mulighetene for å skrive den om.
Grunnen til at den beskrivelsen ikke har vært endret er enkel: Grandmaster Caïssa ble laget i 25 utgaver. Ti av dem ble gitt til deltagerne i Norway Chess 2017, og de øvrige 15 ble umiddelbart solgt under arrangementet.

Jeg understreker igjen at jeg er enig i at den teksten kunne vært skrevet annerledes, men at det er brukt store ord for å selge til en uvitende målgruppe stemmer ikke. Rett og slett fordi ingen som kjøpte Grandmaster Caïssa har lest den teksten, da den ble skrevet etterpå. Men dette var likevel konstruktivt, og å endre disse tekstuelle beskrivelsene er nå på min to do-list - jeg kommer til å gå gjennom alt tekstmateriale på alle våre klokker.

Urverk/skade
Helt fair at det er prototype. Men jeg syns personlig at det ikke reflekterer så godt på dere at det er slik dere velger å presentere klokken slik. Selv touch-up i Photoshop ville jo vært legitimt, dersom bildene ikke gjenspeiler det ferdige produktet :)

Urverk
Ser at jeg kom til skade for å poste feil bilde (det dukket opp da jeg søkte på STP 4-13). Men ser du litt nøye etter, så er disse urverkene svært nære slektninger basert på samme grunndesign. Så innspillet er definitivt fortsatt gyldig – her er det gravert en logo på rotoren (helt vanlig praksis), og blå skruer som tilvalg. Det skapes forventninger som ikke innfris, og som vil tolkes som useriøst blant de som har litt peiling på klokker.

Caissa:
Innrømmer gjerne å ikke ha oversikt over tidslinjene til modellene deres og når hva ble publisert. Men strengt tatt så er jo det ganske irrelevant, for ligger det ute på nettsidene deres uten dato, så må man jo bare anta dette er info dere står inne for?

Jeg kjenner ikke deg Max, men det virker jo som om du har en viss forståelse for de "feilene" som er gjort i årene som har gått. Og at dere tar tak i dette, er jo positivt.

Hverken jeg eller noen her inne mener nok at klokkene deres isolert sett er ræva, men for en del av oss handler det heller om (for oss) vesentlige nyanser som bidrar til at Von Doren ikke fremstår som spesielt attraktivt.

Igjen kan jeg bare tale for meg selv, men for min del er det kanskje så enkelt som at jeg syns den endelige prisen er for høy i forhold til det inntrykket jeg har av hva men får, og at jeg ikke er komfortabel med måten dere opptrer/kommuniserer på.

For alt jeg vet gjør dere alt rett for den delen av markedet som er "deres" – men JEG skjønner ikke greia, og kanskje er det også ingenting unaturlig å møte skepsis og mer motstand i andre deler av markedet som ikke egentlig er deres kunder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Til de som siterte meg tidligere her:
Når en norsk aktør har klart det umulige å gjøre suksess innen dette området, så synes jeg det er direkte flaut å se flåsete sammenligninger til DW, Invicta og grandis. Jeg synes slike holdninger vitner om en ukultur. Og jeg forstår jo hvor denne kommer fra, når forumets leder skanner makrobilder og tekst som en datamaskin på søken etter feil.

Er det så vanskelig å gi en tommel opp og klapp på skuldra?

Tommel opp og klapp på skuldra bare fordi noe er norsk?

En oppskrift på håpløs middelmådighet og ukultur av verste sort.
 
Her har vi en rød sokk i en hvit vask:oops:
Syns URÆD klokka ser fin ut jeg!
Er vel letter og komme med negative innspill og pirk kontra f.eks gode råd og en liten dose positivitet.

Det er da også masse positivitet rundt Von Doren / Uræd i denne tråden? :) Og godt er det at vi har ulike oppfatninger og preferanser – ellers ville både verden og Tidssonen vært et veldig kjedelig sted.

Innspill (det være seg positive eller negative) og "pirk" er vel ganske kompatibelt med denne nerdete hobbyen og diskusjonsfora generelt. Grenseløs beundring og uendelige tomler opp finner man på ganske mange andre sosiale nett-plattformer :)

Vi må tåle uenighet, litt temperatur i diskusjonene, og sterke meningsforskjeller – men forsøke etter beste evne å holde useriøse innspill og negative personkarakteristikker på et minimum. Ei heller generalisere enkeltpersons utspill til at det er representativt for brukermassen som helhet :)

Hilsen en som har null problemer med Daniel Wellington, og varme følelser for Grandiosa :)
 
...
Er det så vanskelig å gi en tommel opp og klapp på skuldra?

Det blir i så fall tommel opp og trekke på skuldra, men det er å ikke ta Von Doren på alvor. At klokker diskuteres på et klokkeforum er slik det skal være. Man kan være enige eller uenig om hva som er bra, men diskusjon er bra. Å henge seg opp i måten ting sies på er lite konstruktivt.

Det er mange klokker har fått påpekt dårlig finish og/eller design på TS (Feks A. Langes Odysseus og AP`s Code 11.59) det er ikke noe som er spesielt for VD. At man ser ekstra nøye på en klokke fra Norge er ikke så rart, spesielt ikke en som går høyt ut i omtale av seg selv. Det syntes jeg Von Doren skal være glade for, de får jo mye tilbakemeldinger som kan brukes i videre arbeid. Og denne tråden leses nok av veldig få av de potensielle kundene..

Selv synes jeg URÆDD ser fin ut, bortsett fra urverket som ikke er noe spesielt. Men det blir spennende å se den ferdige klokka.
 
Til de som siterte meg tidligere her:
Når en norsk aktør har klart det umulige å gjøre suksess innen dette området, så synes jeg det er direkte flaut å se flåsete sammenligninger til DW, Invicta og grandis. Jeg synes slike holdninger vitner om en ukultur. Og jeg forstår jo hvor denne kommer fra, når forumets leder skanner makrobilder og tekst som en datamaskin på søken etter feil.

Er det så vanskelig å gi en tommel opp og klapp på skuldra?
Kan ikke bli mere enig med deg en dette
 
  • Liker
Reaksjoner: Bullitt og HR_
Takk for et ryddig svar @Dennis Max.

Flott å høre at dere utvikler dere, og jeg er helt enig i at det begynner å bli en stund siden den uheldige forvekslingen av review og returklokke i 2018 :) Hverken klokken eller hendelsen er det første jeg tenker på når jeg leser om Von Doren, og kjenner meg egentlig ikke helt igjen i at denne skal være "ofte henvist til".

Helt enig i at det har vært en del håpløse innspill i tråden her, som med fordel kunne vært mer konstruktive. Jeg kan kun tale for meg selv, men la meg gi deg litt "kjøtt på beinet" ift. hvorfor Von Doren ikke helt har klart å overbevise (den personlige) klokkeentusiasten i meg.

Ift. Uræd så får jeg litt flashback til klokkeforvekslingen i 2018 når jeg ser bildemateriellet på Kickstarter:

Vis vedlegg 181862

Vis vedlegg 181863

Kanskje er det for lenge siden jeg kikket på makrobilder av klokker i denne prisklassen, men min oppfatning er at dette ikke er på nivå med de mer etablerte merkene i 15.000-kronersklassen som dere ønsker konkurrere i. Mer enn designet (som jeg jo har sagt at jeg syns er fint), er min skepsis knyttet til kvalitetskontroll og kvalitet.

Den skepsisen ble heller ikke mindre av fjorårets(?) sjakkklokke, hvor dere vel presterte å trykke feil sekvens med trekk på urskiven – for en klokke hvor akkurat disse sjakktrekkene var klokkens høydepunkt. Og husker jeg ikke feil, så ble det heller ikke korrigert, men klokken fortsatte i salg?

Angående markedsføringen så er det fint å høre at dere har tatt lit grep der. Likevel så observerer jeg utspill som jeg personlig syns virker veldig useriøse. Her tror jeg oppsiden deres er atskillig mindre enn nedsiden: Folk som ikke er så bevandret i klokkeverdenen skjønner nok uansett ikke begrepene og hva dere mener, mens folk som mange her inne vil reagere på påstander som ikke holder vann:
Vis vedlegg 181872
Ja, jeg ser at dere har satt logoen deres på rotoren – men er ikke verkets finisj helt standard utover det?
Vis vedlegg 181873
Denne litt overivrige referansen til "finish" har jeg lagt merke til flere ganger, f.eks. på nettsiden deres:

Vis vedlegg 181874
Her blir det rett og slett komisk når urverket dere snakker om, STP5-15, er bortimot så plaint man kan få det :) Hvilken "finish", hvilken "marking", hvilke "beautiful components through the breathtaking window"? ;)

Og ingen av mulige forklaringer på "trykkingen" av slike beskrivelser virker heller spesielt flatterende:
1. Det er et forsøk på å selge noe for noe annet enn det er, til en urkritisk/uvitende kundegruppe.
2. Det skyldes manglende kunnskap hos merket.

Jada, teit markedsføring er et utbredt fenomen. Men egentlig burde jo dette være en MULIGHET for dere mikromerker til å være litt mer forsiktige med de overdrevne påstandene, og heller selge klokker på ærlighet. Klokkeverdenen trenger flere Christopher Ward – ikke flere Filipo Loreti eller Bremont, for den saks skyld.

For meg så er identiteten til selskapet bak en klokke også en del av "pakken". Spesielt når det er snakk om rimelig ferske merker med begrenset track record, hvor man må vurdere om dette er klokker man har lyst til å satse på eller ei.

Igjen – jeg snakker kun på vegne av meg selv personlig, og skal ikke påberope meg å sitte på hverken fasit rundt Uræd eller hvordan det er fornuftig å vurdere klokker.

Dette blir "stang ut" @Jon Henrik. Ser ikke noe poeng i at vi skal dømme Von Doren noe hardere enn kvalitetskravene til Swatch Group, altså på 30cm avstand, uten lupe, i lampelys, men ikke dirkete under lampen. Her drar du frem et makrobilde fra en produsent som ikke har egen photoshopavdeling.

Om dere som omtaler klokker kunne forholdt dere til en bestemt standard, kunne også vi som leser gjort oss et meningsgrunnlag om øyet som ser. ;)
 
Dette blir "stang ut" @Jon Henrik. Ser ikke noe poeng i at vi skal dømme Von Doren noe hardere enn kvalitetskravene til Swatch Group, altså på 30cm avstand, uten lupe, i lampelys, men ikke dirkete under lampen. Her drar du frem et makrobilde fra en produsent som ikke har egen photoshopavdeling.

Om dere som omtaler klokker kunne forholdt dere til en bestemt standard, kunne også vi som leser gjort oss et meningsgrunnlag om øyet som ser. ;)

Skjønner at du ikke er noe videre begeistret for Swatch Group ;) Selv dine nevnte 30 cm avstand i lampelys, åpner jo for et veldig stort spenn: Hvor trente er øynene som ser, hva ses det etter og hvor forurenset miljøet hvor produksjonen foregår er. Jeg er ganske sikker på at mine øyne er betydelig dårligere enn de som jobber med QC profesjonelt. Så kanskje lupen får meg opp til samme nivå ;)

Tanken på å la produsenten inspirere/diktere hvordan vi som entusiaster/kunder skal vurdere klokker, virker jo virker jo også litt feil :)

Ift. omtaler så gjøres jo vurderingene på bakgrunn av våre observasjoner og oppfatning av aktuell prisklasse/kategori. Men det er selvsagt mulig du og andre har annen erfaring. Derfor er jo heller ikke omtaler noen fasit – men forhåpentlig underholdende innspill, som kanskje også nyttig for de som leser dersom de identifiserer seg med skribentens oppfattelse :)

Men du har sikkert rett i at jo mer vi som skriver kan enes om en slags underliggende standard (også i bruk av begreper), så hadde det gitt mer verdi til de som leser. Åpen for konstruktive innspill neste gang vi ser hverandre :)
 
  • Liker
Reaksjoner: laelito og Mr Davis