Jeg har en innrømmelse å komme med:
Jeg har blitt litt lat.
Og det er i bunn og grunn hvorfor jeg har IWC Mark XX;
Har jo en XVI fra før, som er mer enn bra nok. Mistenker den skulle hatt en sjekk i forhold til vanntetthet og kanskje en service, men siden jeg er lat har det ikke skjedd. Så har den ikke blitt brukt så mye som den burde. Igjen - fordi jeg er lat og helst ikke vil ta av og på klokken hver dag ift. dusjing..
Som nevnt over ble fristelsen stor når Mark XX med blå skive og lenke dukket opp.
Og det er en fantastisk klokke for late folk. Den passer til det aller meste, så det er lite vits i å bytte klokke. Ja, en sub passer også til alt, uten om dress om man skal være pirkete. Men de senere årene er det etter min mening kjekt å ha noe annet enn Rolex på armen også; Om man tilfeldigvis havner i sjøslag og lugubre strøk, trenger man ikke bekymre seg like mye for ran med en IWC på armen. Og er man lei klokke-entusiast-nybegynnere (som jeg selv var en gang) som bare er opptatt av Rolex og verdistigning, så slipper man kanskje unna den praten også.
Så denne egner seg altså hakket bedre enn sub som allrounder vil jeg påstå, og den kler de fleste reimer mye bedre enn sub. Vil jeg bytte fra lenke til reim, så tar det nøyaktig 4 sekunder. Vil jeg justere lenken, så tar det 0,5 sekund uten å løsne låsen, som jeg må på de fleste andre som har mikrojustering. Og jeg bruker funksjonen mye mer enn på andre klokker. Ikke bare morgen/kveld, men gjennom hele dagen. Bare å dytte inn lenken om den er litt løs, og trykke på knappen på låsen om den er litt stram. Bokstavlig talt! Visste ikke at det var så enkelt før jeg prøvde. Det er jo en slags mothakefunksjon som gjør at man ikke trenger trykke på knappen for å gjøre den strammere. Bare å skyve lenken inn.. Apropos det, for å fjerne/legge til ledd har IWC også det mest geniale systemet for late. Man trykker ned en "knapp" på de ytterste leddene, og vipps kan kan man ta delene fra hverandre. Litt puslespill å sette sammen, men rimelig idiotsikkert likevel.
Siden jeg er litt lat, så har jeg dessverre ikke så mange wristshots, men har disse, tatt på en av høstens siste solskinnsdager.
Men jeg er sikker på at klokken overlever en storm også. Vi får se om jeg kommer så langt og tar et bilde eller to i helgen...