Vinterjakke

Du må nesten prøve. Men av vinterparkaser jeg har prøvd er nok UBR den minst egnede for de som ikke er helt atletiske...

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Kunne gjerne tenkt meg norskprodusert jakke.
Men når jeg sjekker litt,så er jo ingenting laget i norge.
Foruten Lund treskofabrikk og noen ullprodusenter.så er alt laget i utlandet! Finnes det noe i det heletatt som er laget inorge?

Kunne gjerne tenkt meg norskprodusert jakke.
Men når jeg sjekker litt,så er jo ingenting laget i norge.
Foruten Lund treskofabrikk og noen ullprodusenter.så er alt laget i utlandet! Finnes det noe i det heletatt som er laget inorge?
Er nok for dyrt å produsere i Norge generelt. Men enkelte produsenter som Canada Goose f.eks har sin produksjon i Canada. Mens mange andre tyr til Indonesia. Av to onder ville jeg valgt Indonesia foran Kina.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og UJU
Noen gode alternativer?

Kanskje prøve Arc'teryx Therme?
Jeg har ikke testet akkurat denne, men har prøvd et par andre "by-stil" Arc'teryx vinterparkaser. De var liksom en hel størrelse større rundt livet enn en UBR i samme skulderbredde. Ellers har jeg god erfaring med Canada Goose, men mine er så gamle at de skulle være praktiske og ikke ettersittende.

Kjører jo kinabil,så har ikke noe imot kinesiske produkter.så lenge det ikke er statseid. Noe BYD ikke er. Verre med MG som kinesiske staten har eierinteresser i. Som igjen samarbeider tett med VW.
Kjøpe merker fra norge,gb og usa som har «made in china» på seg irriterer meg noe veldig.
Mulig canada goose kan være noe? Er ikke de veldig varme? Eller har de noe lettere også?
Kjøper gjerne canadisk. Har jo slekt over der :)

Redigert:
Kjører jo kinabil,så har ikke noe imot kinesiske produkter.så lenge det ikke er statseid sånn Noe BYD ikke er. Verre med MG som kinesiske staten har eierinteresser i. Som igjen samarbeider tett med VW.
Kjøpe merker fra norge,gb og usa som har «made in china» på seg irriterer meg noe veldig.
Mulig canada goose kan være noe? Er ikke de veldig varme? Eller har de noe lettere også?
Kjøper gjerne canadisk. Har jo slekt over der :)
Alt er statssubsidiert i Kina, det er hele poenget med Kina.

Men for å holde oss til jakker så er Canada Goose ekstremt varme ja, hvis man velger en varm modell. Men jeg regner med de har modeller som er litt mer moderate også.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Men den modellen er vel ikke unik for china?
Norske stat subsidierer jo norske bønder?
Derfor få i norge ikke har råd til annet enn Norvegia kjøpt på tilbud til 79kr kiloet?

Det er nok mulig å finne vinterjakker som er produsert i Europa og som ikke er laget i nylon bombet med PFC.
Jeg kjøpte en Roughstuff anorak en del år siden, og er veldig fornøyd.
Roughstuff jakkene er fortsatt laget i tyskland med tysk loden ull.
Nå har de nye modeller.

Le Glazik lager fortsatt jakkene sine i frankrike.

Faktisk en del selskaper lager fortsatt klær i frankrike.

Trenger man noe varmere, kan man gå for en Schott B-3 jakke: jeg tror jakkene er fortsatt laget mellom USA eller Europa.

Noble House hadde en del laget i tyskland, men nå får disse laget i Sør Amerika hvis jeg husker riktig.

Redigert:
Noen med erfaringer rundt Gloverall Duffle Coats? Ser de kommer i en myriade av varianter og utførelser, men «the monty» er vel kanskje klassikeren og dermed fasit?
Har en Gloverall Peacoat / losjakke. Ganske grov i stoffet, men veldig solid. Og laget i England da.

Men for å holde oss til jakker så er Canada Goose ekstremt varme ja, hvis man velger en varm modell. Men jeg regner med de har modeller som er litt mer moderate også.

Ja.
Da jeg solgte dem for 20+ siden hadde vi i rekkefølge:
Constable -> Expedition og Chilliwack -> Heli Arctic -> Snow Mantra

Snow Mantra var type 20 minusgrader eller dø av heteslag, mens Constable blir litt kald når det er 15 minus.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Men den modellen er vel ikke unik for china?
Norske stat subsidierer jo norske bønder?
Derfor få i norge ikke har råd til annet enn Norvegia kjøpt på tilbud til 79kr kiloet?
Den store forskjellen her er vel at Norge ikke er et totalitært regime. Og at vi i Norge har f.eks menneskerettigheter og ytringsfrihet samt at vi ikke prøver å forandre verdensordenen til en modell som hverken Mao, Stalin, Lenin eller tjukken i Nord-Korea har særlig suksess med.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og Raniets
:ROFLMAO: Så mye dritt å lese her. Nei, Kina er ikke noe mer Kommunist stat (bare partiet holdt på navnet), og Mao snur seg nok i graven sin.
Kan ikke folk holde seg på jakke-prat?

• Liker
Reaksjoner: Raniets