Hei,
Jeg kom over et vintage Horologerie Journal blad i engelsk versjon fra 1949. Interessante artikler fra 25 års jubileumet til Swiss Society of Chronometry med historisk tilbakeblikk, observatorie konkurranser, tanker for en internasjonal Chronometrical Union og teknologi (masse lesestoff for nerde samleren
Artigste er vel kanskje de 70 helsides klokke annonsene som viser mangfoldet i kvalitetsmerker på den tiden. De fleste i s/h men også flere i farger med en utrolig flott utbrettbar Omega annonse trykket på tykt papir. Tidligere i denne tråden har jeg nevnt at Omega klarte å få godkjent 100.000 chronometere med løpende serienummer i perioden 1964-66. Omega reklamen her viser at allerede i 1949 hadde de god kontroll med 1000 godkjente chronometere i løpende serie ( "for the first time in horological history..." )
Ellers er det typisk at produsentene skryter av teknologiske vinninger, og merker som Omega, Vacheron, Patek, Zenith, Cortebert og Rolex viser til sine priser i Observatorie konkurransene.
Omega med påkostet reklameplass
Eksempel på i dag ukjente merker.
Cortebert annonse med min Cortebert Chronometer fra samme tidsrom.
Rolex er selvsagt med