Vintage tråd!

VAU - det var et dårlig bilde - utsnittet er sikkert ikke bedre
Seiko og Certina og Rolex er også der - på forrige bilde

klokks2.jpg

Jeg ser du har tre klokker der med two-tone skive, dvs senter er lyst og kanten rundt er sort. Hva slags klokker er dette? En veninne av meg er på jakt etter en slik.

Det kan være Omega Suveran eller Officer. Omega produserte også flere liknende skiver under en annen modell. Men jeg klarer ikke å huske hva det var.

De er alle Omegaer - men ikke Suverän og ikke Officer heller. Alle er fra den internasjonale kolleksjonen og ikke den svenske de hadde på 40 tallet. Disse har alle noe større kasse enn Suverän, de er ca akkurat 36 mm. Alle har 30 MM verket i sine varianter 262 - 267 etc etc.

Så er der tre pie pan og noen andre Omega med 30 mm verk.

Da er det på tide med lomme og veggur.

ALLE disse er militære ur - Utstedte til Hær, marine, luftforsvar - i hovedsak Britiske men også svenske i dette bildet.

klokks5.jpg

kaaanskje skulle jeg ta bedre bilder ;) ?

Langtransport: Dine ur fortjener en egen tråd! Og bedre bilder vil vi ha! :D:D:D

er også på pie-pan kjøret

Kjøpt av hyggelig tidssonemedlem. ble bitt av pie-pan basillen etter hopalongs flotte bilder og presentasjon.
b21d6921.jpg

Langtransport: Dine ur fortjener en egen tråd! Og bedre bilder vil vi ha! :D:D:D

Noen få nærbilder har jeg funnet

Omega Seamaster 50 tallet
Omegaseamastersvart.jpg

Omega Bulls Eye - 40 tallet

omegabullstrapok.jpg

Jaeger LeCoultre og en annen Omega Bulls Eye bak - begge sent 40 tidlig 50 tall

JLCandomega.jpg

Exacta - Faktisk en svensk kronograf - merket tilhørte Stjärnurmakerna - slutten av 60 tallet

exactasne-01.jpg

"Issued" Jaeger LeCoultres et familiebilde av alle variantene JLC ur britene brukte militært

jaegerfamily-01.jpg

og en oddball til slutt

Novus-01.jpg

Bulls eye ja! Jeg googlet bullet... :p

Fantastisk flott stand på de urene der... Frister å gå vintage hver gang jeg ser slike bilder... Så kommer jeg på hvordan dagliglivet er.. Og hvorfor vintagene mine stort sett er i skapet..

"Issued" Jaeger LeCoultres et familiebilde av alle variantene JLC ur britene brukte

Flotte ur, digger den samlingen med JLC ur! Vet du hvor de er benyttet ut fra merkinger? "GE/50" er vel "observer pocket watch, Air Ministry". Ser også at Air Ministry benyttet JLC armbåndsur. "In 1941-43 JLC were producing one of the war's finest wristwatches for issue to the Royal Air Force" (Wesolowski).