Piercen var skikkelig stilig!
Selv har jeg fire som kvalifiserer til vintage.
En rimelig ordnær Omega Geneve med manuelt urverk (cal. 601)
Vet ikke helt om den passet på den burgunder croco grain remmen. Kanskje den skal tilbake på den gylne brune Hirschremmen snart..
En litt mer spesiell sak, en Omega Süveran. Denne er produsert av Omega eksklusivt for det svenske markedet før og (tror før også..) under 2. verdenskrig.
Det sies at deler av overskuddet fra salget gikk til det svenske forsvaret. (ubekreftet)
Dette gjelder forøvrig også Omega Officer modellen. Det sies også at de to ble importert av det Svenske forsvaret forså å distribueres til urmakere hvor de ble solgt. Dette ble gjort for å unngå importreglene under krigen. (Vill spekulering)
Min Süveran er uansett produsert mellom 1940 og 1943.
Urverket i denne er også manuelt, det "heter" 30 T2 PC AM, men ble senere omdøpt cal. 260.
Begge to:
Desverre står disse stort sett på utstilling.. Geneven fordi jeg syntes den er vel liten (muligens for salg), Süveranen fordi den er ømfintelig. Süveranen taes ut på julaften.
Har også to eldre vintage dameur i gull. Disse vet jeg svært lite om, har en tanke om eg gang å identifisere hvertfall urverket. For å få det til må jeg ta av skiven og sammenlikne dimmensjonene på, noe som på engelsk heter, "setting works" med kjente dimmensjoner på urverk. Det kommer til å ta tid...
Vet, basert på hallmarks, at begge to er sveitsisk og i rimelig god kvalitet gull.
Jeg antar, basert på formen, at Tonneuen er fra medio 1930 og at den oktagonale er fra medio 1920. Eller var det motsatt? Ble med ett usikker her..
Kameraet gikk tom for batteri, så det blir mobilbilder..
uuuhm.. Det ble sidelengs.. Fuglene må vite hvorfor.. Legg hode på skakke når du ser på bildet!
Legg merke til hvor små disse dameklokkene er sammenliknet med de små vintage Omegaene...
Da har skrivekrampen tatt meg, heldigvis er jeg ferdig!