Vintage tråd!

Skiva på denne datejust'en hadde jeg sansen for. Antalig en 160** modell fra slutten av sytti- tidlig åtti. Noen som kjenner til den (hva den heter)?

drivingdj.jpg
 
Omega Süveran

Omega Süveran er en fin vintage Omega modell. Jeg innbiller meg også at den er laget for det Skandinaviske/Svenske markedet (pga. modell navnet). Er det noen Omega guruer som kan bekrefte det?
Urverk i modellen ( i hvert fall en jeg eide tidligere) var cal. 30T2.. Dvs. samme som i den kjente chronometer varianten men uten dens regulator og balanse (RG).
 
Omega Süveran er en fin vintage Omega modell. Jeg innbiller meg også at den er laget for det Skandinaviske/Svenske markedet (pga. modell navnet). Er det noen Omega guruer som kan bekrefte det?
Urverk i modellen ( i hvert fall en jeg eide tidligere) var cal. 30T2.. Dvs. samme som i den kjente chronometer varianten men uten dens regulator og balanse (RG).

At den er laget eksklusivt for det svenske markedet kan bekreftes.

Det man er usikker på er tilknytningen til det svenske forsvaret.

30T2 er det eneste urverket disse er utrustet med, hvertfall iflg. Omegas vintage database. :)
 
Rado 1965

Min spesielle interesse er sveitsiske armbåndsur i perioden 1945 til rundt 1970. Dette var en veldig interessant og innovativ periode med mange produsenter som utviklet egne urverk. Generelt kan man si at kvaliteten var meget høy. Så kostet da også en slik klokke mange penger og var ikke noe bruk og kast objekt. Mange har vel ikke fått et slikt ur som konfirmasjonsgave.

Fascinerende er det også hvordan de aller fleste produsentene forsvant da ny teknologi ble introdusert på 70 tallet. En hel industri gikk nesten helt dukken.

Vel, tenkte her å vise fram et kronometer eksemplar fra midten av 60 tallet. De fleste av dere kjenner sikkert til kronometer sertifiseringen utført av COSC. COSC ble etablert i 1973 som et resultat av en sammenslåing av flere uavhengige enkelt byråer. Før 1973 ble kronometer sertifiseringen utført av de mange uavhengige byråene, i hovedsak etter det samme regelverket. Man hadde byråer i Bienne, La-Chaux-de Fonds, St. Imier, LeLocle, Le Sentier, Geneva og Solothurn. Etter krigen har regelverket blitt endret i 1947, 1955, 1961 og til slutt i 1973 (COSC) med strengere krav ved hver endring.

Denne Rado klokken ble testet i Bienne 20. oktover 1965 på oppdrag av Schlup & Co A G - Rado Watch Lengnau Biel. Den ble så solgt på det tyske markedet via distributøren Rado-Verkaufsburo i Karlsruhe. Klokken har en relativ solid 18k kasse og i tilegg til kronometer sertifikatet følger det med et minihefte med diverse Rado informasjon.
Klokken er testet etter kravene som ble endret i 1961. Gjennomsnittelig daglig nøyaktighet (5 pos) var i denne perioden 1961-73 -3/+12 s. Etter 1973 til sammenligning -4/+6 s (COSC). Urverket er basert på kaliber AS 1700/01. Rado produserte 911 kronometer armbåndsur i perioden 1957-1972 (Osterhausen). Ingen Omega volumproduksjon med andre ord! Prisen var i følge en annonse på 710.- DM (1280 kroner) (Brunner/Pheiffer-Belli).

Alt i alt en liten tidskapsel :)


Rado-1_edited-1.jpg


rado-2_edited-1.jpg
 
På nyttårsaften bar jeg denne Omegaen, "Pie Pan" Constellation. Kjøpt her på forumet. Fantastisk skive! Tror jeg vill valgt denne framfor de aller fleste moderne dressur tilgjengelig idag.

Julognyttr2010252.jpg
 
På nyttårsaften bar jeg denne Omegaen, "Pie Pan" Constellation. Kjøpt her på forumet. Fantastisk skive! Tror jeg vill valgt denne framfor de aller fleste moderne dressur tilgjengelig idag.

Hei, flott eksemplar av den kanskje mest klassiske Omega ever. Omega var den største produsenten av kronometere på 50 og 60 tallet (50%), og det gjorde de med imponerende kvalitet og presisjon. Omega satt en fantastisk rekord i perioden 1964 til 1966 med en serie på 100.000 kronometere (med fortløpende serie nummere) hvor alle! ble sertfisert, og det var av modellen Constellation.
 
Omsider

Da var vintage klokke nr 3 tilbake fra service. Ble jaggu ikke gærent.

2011-02-21195636.jpg


Vi får som sagt se hva som skjer med denne. Ender vel kanskje i til salgs tråden hvis noen vil ha den.
 
Jeg ser du har tre klokker der med two-tone skive, dvs senter er lyst og kanten rundt er sort. Hva slags klokker er dette? En veninne av meg er på jakt etter en slik.
 
Det kan være Omega Suveran eller Officer. Omega produserte også flere liknende skiver under en annen modell. Men jeg klarer ikke å huske hva det var.
 
De er alle Omegaer - men ikke Suverän og ikke Officer heller. Alle er fra den internasjonale kolleksjonen og ikke den svenske de hadde på 40 tallet. Disse har alle noe større kasse enn Suverän, de er ca akkurat 36 mm. Alle har 30 MM verket i sine varianter 262 - 267 etc etc.

Så er der tre pie pan og noen andre Omega med 30 mm verk.
 
Da er det på tide med lomme og veggur.

ALLE disse er militære ur - Utstedte til Hær, marine, luftforsvar - i hovedsak Britiske men også svenske i dette bildet.

klokks5.jpg


kaaanskje skulle jeg ta bedre bilder ;) ?
 
Langtransport: Dine ur fortjener en egen tråd! Og bedre bilder vil vi ha! :D:D:D
 
er også på pie-pan kjøret

Kjøpt av hyggelig tidssonemedlem. ble bitt av pie-pan basillen etter hopalongs flotte bilder og presentasjon.
b21d6921.jpg