Vintage på budsjett

Hva med denne:

Vintage Tissot Navigator Seastar T12 World Time Day & Night - Box & Warranty | eBay

QuXh9tf.jpg

v6bPFDe.jpg

Ikke Valjoux men tøff klokke. Ifølge beskrivelen skal alt være originalt, noen som kan si noe om det?

Selger beskriver den slik:

"VINTAGE 1970's TISSOT NAVIGATOR SEASTAR T12 DAY & NIGHT, WORLD TIME AUTOMATIC

ORIGINAL BOX & WARRANTY

EXCELLENT CONDITION with light marks to case, glass, bracelet and clasp as to be expected at 40 years old.

CASE: ORIGINAL TISSOT S. STEEL SIGNED, MINOR MARKS

BEZEL: ORIGINAL BI-DIRECTIONAL

MOVEMENT: ORIGINAL TISSOT AUTOMATIC 21 JEWELS, CAL. 788

DIAL: MINT ORIGINAL FACTORY TISSOT, TWO TONE

MEASURES 42mm EXCLUDING THE CROWN AND 50mm LUGS TO LUGS

BAND: ORIGINAL TISSOT BRACELET S. STEEL SIGNED, 8 1/4 INCHES

GLASS: ORIGINAL PLEXIGLASS

CROWNS: ORIGINAL TISSOT SIGNED"

Synes den ser veldig korrekt ut. Den har inhouse Tissot-verk. Noen av disse verkene er enklere å få tak i deler til enn andre. Så jeg ville ha undersøkt hvor vanskelig det er å få tak i deler til dette verket. Ellers var det jo en kul og spesiell klokke :)

Noen som kan si noe om denne?:
Vintage Nivada Grenchen Leonardo da vinci | eBay

Jeg har fått prisen ned til 180 pund. Er det en grei pris i forhold til standen?

Den var fin! Men noe slitt, kanskje?

Jeg kjenner ikke til denne klokka, men fant denne på Uhrforum: Nivada Grenchen Leonardo Da Vinci - UhrForum

Det ser ut som denne har en indre bezel som er litt utenom det vanlige? Her ville jeg gjort noen undersøkelser på nettet. Den ser jo ok ut, men man vet jo aldri. Pris? Har ikke peiling, men så kjapt at et annet nettsted solgte en tilsvarende (med samme bezel for $150...

Personlig er jeg opptatt av at disse billige vintage-klokkene er så strøkne som mulig.

ETA 2472 skulle vel også være trygt å kjøpe ut i fra dele-situasjonen.

Den var fin! Men noe slitt, kanskje?

Jeg kjenner ikke til denne klokka, men fant denne på Uhrforum: Nivada Grenchen Leonardo Da Vinci - UhrForum

Det ser ut som denne har en indre bezel som er litt utenom det vanlige? Her ville jeg gjort noen undersøkelser på nettet. Den ser jo ok ut, men man vet jo aldri. Pris? Har ikke peiling, men så kjapt at et annet nettsted solgte en tilsvarende (med samme bezel for $150...

Personlig er jeg opptatt av at disse billige vintage-klokkene er så strøkne som mulig.

ETA 2472 skulle vel også være trygt å kjøpe ut i fra dele-situasjonen.

Ja, omtrent det samme som jeg fant. Ser ut som innerbezelen egentlig skal ha romertallene, men at de i mange tilfeller har blitt slitt bort. Tror jeg står over denne gangen og heller har den i tankene i tilfelle det kommer opp et godt tilbud. Synes den var fin og litt utenom det vanlige :)

Da har jeg fått min Tissot PR516GL i stand og den sitter på håndleddet. En veldig morsom klokke i i budjettklassen! Urverket i denne klokken er et Tissot 784-2 som er et inhouse-verk. Dette urverket er lett og få tak i deler til og det er helt fantstisk å skru på. Alt bare passer! Jeg har skrudd på noen ETA-verk, men dette hadde høyere kvalitetsfølelse i mine øyne. Kan anbefales til de som vil lære seg å skru :)

(Bildet under er lånt fra nettet)
12ja32-(1).jpg

bidfun-db Archive: Watch Movements kan nevnes som en god ressurs til urverk.

Min klokke:
DSC_0852_1_zpsd968b8f8.jpg

Som nevnt tidligere i tråden har klokkene i PR 516-serien blitt ganske populære igjen etter relanseringen, men de er fortsatt mulig å få tak i til en god pris.

For de som er glad i remer så har PR 516-modellene (uten GL) standard lugs som passer til vanlige remer.

Vintage Tissot generelt kan anbefales til de som er redd for alt for små vintage-klokker. Størrelsene på mange av klokkene er svært like det som er standard i dag :)

Redigert:
Hva synes dere om Bulova sine vintage klokkker fra 60-70- tallet? Jeg skal kjøpe min første vintage-klokke, og liker veldig godt stilen til Bulova, samt prisklassen de ligger i siden jeg er en student som lever på budsjett. Følger det med en stor risiko ved kjøp av en slik klokke? Her er noen av klokkene jeg har sett på. 1 og 2

http://www.ebay.com/itm/Stunning-Vi...162831465?pt=Wristwatches&hash=item27da198a69

http://www.ebay.com/itm/1956-Vintag...251336447?pt=Wristwatches&hash=item2a336be8ff

Dere må gjerne anbefale andre klokker i samme stil og prisklasse.

Hva synes dere om Bulova sine vintage klokkker fra 60-70- tallet? Jeg skal kjøpe min første vintage-klokke, og liker veldig godt stilen til Bulova, samt prisklassen de ligger i siden jeg er en student som lever på budsjett. Følger det med en stor risiko ved kjøp av en slik klokke? Her er noen av klokkene jeg har sett på. 1 og 2

Stunning Vintage 1950's Mans Bulova Hand Winding Black Dial Serviced Warranty | eBay

1956 Vintage Bulova Hand Winding Stunning Dark Brown Fully Serviced Warranty | eBay

På den første er alle bildene tatt uten glass. Her ville jeg ihvertfall ha spurt om standen på glasset og fått noen bilder, selv om det kanskje ikke er det mest kostbare å skifte. Ser også ut til at skiven har blitt restaurert. Hvis du ser nært på tallene på skiven ser du at det ser ut som om at det er to lag med maling; Et nytt og et litt eldre. Viserene ser for meg ut til å være originale.

Den andre klarte jeg ikke å finne så mye ut av i farten, så tørr ikke si så mye om den.

Når det gjelder begge klokkene må du være obs på at dette er ganske små klokker. Henholdsvis 30,5 mm og 33 mm i diameter.

Ettersom klokkene er ny-servet er vel prisen helt ok.

Stunning Vintage 1950's Mans Bulova Hand Winding Black Dial Serviced Warranty | eBay

1956 Vintage Bulova Hand Winding Stunning Dark Brown Fully Serviced Warranty | eBay

Hei, og velkommen til sonen!

Ser at @acnorway har gitt deg gode svar ift det kosmetiske og størrelse. En annen ting som er viktig å vurdere når det gjelder vintage er urverk og muligheten for deler/service. Bulova brukte ofte å bygge sine verk basert på A. Schild-verk (dvs. de brukte AS som base, og tilpasset disse selv før de satte det inn i klokken).

Jeg vet at AS-verkene er det relativt greit å få deler til, mer usikker når det kommer til Bulova-deler. Her må eventuelt noen andre svare, kanskje @Arcticboy har noe info her?

Den ene du viser til har et såkalt 10BUC-verk i seg som er delvis basert på AS1200.

Men ankepunktet er vel at dette er veldig små klokker, og vil være mer å samle på enn å ha på armen. Personlig setter jeg en nedre grense på 35mm. 33mm og 30mm blir veldig lite.

Ellers bør du være obs på service og at dette faktisk er nylig gjort på klokkene du vurderer. En service på ei slik klokke kan fort bli en tusenlapp eller to. Kanskje mer. Derfor er det viktig at du kjøper en ny-servet klokke.

Redigert av en moderator:
kanskje @Arcticboy har noe info her?

Fint lite, det eneste jeg vil si er som @SpaceCowboy; Sørg for at den går greit! Spør selgeren om dette er en klokke for hverdagsbruk. Når det gjelder vintage budsjettklokker holder jeg meg langt unna sørøstasia som Thailand og India! Masse kule billige klokker som ikke går i ti minutter etter at du får dem i hånden/på armen! En skavank på en klokke koster minst 2000 kroner å reparere hos en urmaker her hjemme.
Noen av de kuleste klokkene som finnes er Certina DS eller DS2. De er robuste som bare det, og de går vanvittig godt!

Lykke til!

Takk for gode svar. Håper jeg klarer å bruke tipsene til å gjøre et godt klokkekjøp! Certina'en var råkul, skal ikke se vekk fra at det er en slik som stikker av med "seieren". Er det noe spesielt man skal se etter i urverket som kan tyde på at klokken har kort levetid og må bli servet?

Takk for gode svar. Håper jeg klarer å bruke tipsene til å gjøre et godt klokkekjøp! Certina'en var råkul, skal ikke se vekk fra at det er en slik som stikker av med "seieren". Er det noe spesielt man skal se etter i urverket som kan tyde på at klokken har kort levetid og må bli servet?

Be alltid om bilder av urverket. Selv om man ikke er urmaker kan man vurdere tilstand:

Det jeg personlig ser etter er smuss, tegn på fukt (mugg-flekker), rust (gud forby!) og slitte skruehoder. Tegn på rust og fukt er fy-fy, og man kan da anta at klokka har vært fuktskadet, og at det kan skjule seg andre uhumskheter lengre nede i verket. Disse holder jeg meg unna. Andre ting som smuss og slitte skruer kan fikses med en service.

Når det gjelder tid frem til neste service er det avhengig av forrige service, dvs. hvor lenge siden det er siden forrige service ble gitt. En klokke som brukes jevnlig ville måtte ha en service etter ca. 4-5 år. Er det eksempelvis tre år siden siste service, må man nok beregne en service i løpet av året, kanskje neste år.

SpaceCowboys råd om hva du skal holde deg unna støttes.

Generelt vil jeg si at du bør holde deg til selgere som kan dokumentere/garantere at klokken servet. I så måte så selgeren av Bulovaene seriøs ut. Hvis du kjøper fra andre må du ALLTID regne inn servicekostnad for daglig bruk (2k+)

Husk kontrol spørsmål om klokken holder tiden, er den lett å trekke/stille, skifter dato, detaljerte bilder osv. Ikke minst kjøp selger først, feedback, hvordan svares spørsmål mm

Leonidas Easy Rider (NOS)

Kom over denne på Bukta, funky Leonidas (Heuer) fra 70-tall. Finnes flere av disse, men jeg har ennå til gode å se en NOS med boks og papirer:

$_57.JPG

$_57.JPG

Blir morsomt å se hva denne går for, men tror nok det er store muligheter for en relativt god pris. Gitt at det er NOS. Nå skal det sies at jeg ikke har gravd meg veldig ned i disse billige Easy Rider klokkene, men det har muligens @Jarl fr.? Han kan sikkert verifisere originalitet og komme med innspill på hva som er fornuftig pris her.