Vintage på budsjett

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Interessen min for vintage har gått kraftig opp i det siste, men uheldigvis rekker ikke lommeboken min til en strøken vintage Omega seamaster 300 riktig enda. Kanskje er det flere som meg der ute; som synes vintage er spennende, men ikke har råd til de virkelige godbitene? Tenkte derfor at det hadde vært interessant med en tråd der man kan komme med forslag til interessante vintageklokker som ikke koster skjorta. Tenker vi setter taket på rundt 3-4000,- med forbehold om at det kan strekkes littegrann i spesielle tilfeller. Gjerne enda billigere.. Hadde forøvrig vært morsomt med noen andre forslag enn bare Omega dressklokker, men det er selvsagt også velkommen :)

Også moro om man kan komme med litt historie og informasjon om klokkene/merkene dersom man sitter på slik kunnskap :)
 
Redigert:
Det er bare å se etter andre merker enn Omega og Rolex, vips har du mange muligheter. Gå imidlertid for klokker i best mulig stand. Det er imidlertid en fordel å ha kjennskap til vintage urmerker, eksempler er Longines, Eterna, Certina, Universal Geneve, Cyma, Girard Perregaux, Gruen, Hamilton, Mido, Movado, U. Nardin, Tissot .... . .m.fl.
 
Vintage på budsjett kan absolut være morro. Det finnes jo et hav av gamle funky sportsklokker/kronografer og velge i.
Jeg har/har hatt mange "billige" vintage og jeg opplever like stor glede av disse som jeg gjør med mine dyrere ur.
Jeg har bladd litt i photobucket`n min:eek:

Wega Chronograph.

IMG_8156b.jpg


IMG_8184b.jpg


Rutina Chronograph

IMG_9236b.jpg


b.jpg


IMG_9177b.jpg


Tissot Seastar

IMG_0962b.jpg


CIMG4816b.jpg


IMG_1443b.jpg


Tissot Navigator

IMG_2101_zps5865db54.jpg


Omega Genevè

IMG_1579b.jpg


IMG_1537b.jpg


Universal Polerouter

CIMG4855b.jpg


IMG_2367_zpscf892582.jpg


Tudor Oysterprince

IMG_2847b_zps1b5692a5.jpg


IMG_2844b_zps42f9653c.jpg


Klokkene varierer i pris fra 1000,- til 5000,-
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Aiaiai mye fint å se allerede! Spe gjerne på med litt info om noen av disse klokkene @MINUTE_REPEATER , dersom du har noe :)

En klokke som er aktuell her inne akkurat nå er jo Vulcain (les: passarround). Dette er jo et litt spennende merke med en likespennende historie. De krediterer ihvertfall seg selv med å ha laget den første mekaniske alarmklokken. Noen som kan bekrefte dette eller har noe kontroversielt å legge til? Det faktisk mulig å skaffe seg en vintage Vulcain Cricket alarmklokke til en rimelig penge. Og skal vi tro hoodinkee så har de vært å finne så billig som 400$!

1000w
 
Redigert av en moderator:
Du finner litt info om chronographene i denne tråden: http://www.tidssonen.no/forum/vintageklokker-26/vis-oss-dine-vintage-chronographer-12921/

Ellers går det an og plukke opp mye billig morro på Ebay hvis du f.eks søker på "vintage diver":)

Det er nok et søk jeg gjør daglig :) Problemet er at 70% av klokkene jeg finner er veldig ukjente merker som er nærmest umulig å oppdrive noe info om. Er jo morsomt å vite litt om klokken også. Jeg liker også tanken på å vite at klokken ikke er satt sammen av massevis av aftermarket deler og det er veldig vanskelig å gjøre research på helt ukjente merker. Synes det er vanskelig nok på kjente merker :p Men dette er kanskje noe man må leve med når man kjører budsjettvintage..?
 
Redigert:
Longines Diver

Bra initiativ @acnorway!

Som nevnt er det veldig mye i denne kategorien, det må man må passe på med disse mer ukjente vintage-merkene er muligheter for deler og service. Mange har standard-verk i seg så det går som regel bra. Men veldig ukjente merker med egne in-house-verk burde man kanskje være forsiktig med.

Akkurat nå ligger det en meget pen Longines Diver til salgs, har gjort den en stund nå. Sikkert rom for pruting:

IMG_5557_zps2a609f35.jpg


Han skal ha $600 for denne, vil tro at han kanskje er villig til å strekke seg til 4-500? I så fall en veldig god pris spør du meg.
 
Redigert av en moderator:
Kanskje jeg kan få lov til å være litt (kremt) selvpromoterende?

Denne artikkelen min på bloggen ser nærmere på utvalgte vintage-modeller i spennet 3-6000 kroner: Arnes Nerdorama: Årgangsur til en overkommelig pris


Skriver litt om hva man bør passe på når man kjøper vintage også: Arnes Nerdorama: Råd til deg som skal kjøpe gammelt armbåndsur

Det er absolutt lov! Mye god lesing der inne og den første artikkelen var noe av det som fikk meg inn på tanken på at det kanskje er mulig å få fingrene på noe morsom vintage uten å vrenge lommene :)
 
Kanskje litt som å banne i kirken men utifra et bruksperspektiv synes jeg veldig mye om feks WatchCo sine NOSur. Her får du gammelt originalt design i et ur som er "nytt" og ekte. Forøvrig veldig kjekt med folk her inne som Romkugutt med masser av kunnskap.
 
Longines Ultra-Chron fra 1967

Kom over denne også, som har vært ute til salgs en stund. En high-beater kal. 431 til 470 Euro. Nå er jeg sånn passe bevandret i Longines, men det er en high-beater noe som kan bety litt høyere service-kostnader, og at den antageligvis må hyppigere til service. Flott klokke, uansett:

1227579d1379688879-fs-longines-ultra-chron-1967-1.jpg


Selger har også papirer fra Longines som bekrefter produksjonsdato for urverket.
 
Jeg mener at det skal være mulig å få tak i pene eksemplarer av Tissot pr 516 for en billig penge. Dette er en serie som har blitt relansert av Tissot, men det finnes mange pene vintage-ur i denne serien. Jeg er på jakt etter et godt eksemplar av Tissot pr 516 gl (se bildet under). Dersom noen kommer over et rimelig, men godt, eksemplar av denne så send meg gjerne en pm :)

1217941403GLfront.jpg
 
Jeg sitter for tiden å dypdykker litt i forskjellig vintage og kom i den forbindelse over et litt spennende co-branded-merke. Baylor er et klokkemerke som ble solgt av en gullsmedkjede som het Zales. Dette merket i seg selv er kanskje ikke så veldig interessant, men Heuer produserte også en del klokker for Zales som ble co-branded Heuer Baylor. Kanskje noen av våre Heuer-eksperter ( @Jarl fr. ) vet mer om dette samarbeidet? Ihvertfall er noen av disse klokkene mulig å få tak i selv med et stramt budsjett.

HEUER Baylor Automatic Vintage Watch — Vintage Heuer Vintage Heuer
heuer-baylor-auto-vintage-01.jpg


Heuer Baylor Viscount Chronometer 60's
1767-812-500x500.jpg
 
Redigert av en moderator:
Jeg mener at det skal være mulig å få tak i pene eksemplarer av Tissot pr 516 for en billig penge. Dette er en serie som har blitt relansert av Tissot, men det finnes mange pene vintage-ur i denne serien. Jeg er på jakt etter et godt eksemplar av Tissot pr 516 gl (se bildet under). Dersom noen kommer over et rimelig, men godt, eksemplar av denne så send meg gjerne en pm :)

1217941403GLfront.jpg

Jeg har sett at www.watchestobuy.com har et par PR516 til salgs for USD 895. Kanskje dette er prutbart? Den har blitt populær i det siste, spesielt etter den re-lanseringen som du nevner. Kanskje derfor prisen er satt som den er.

Fin klokke er det i alle fall, ikke samme skive-konfigurasjon som din dog:

TissotVisoPr516b.JPG
 
Redigert:
Takk for tipset @SpaceCowboy! Er imidlertid ute etter GL-versjonen med blå skive. Synes den har det lille ekstra. Har et lite håp i en auksjon jeg er med på på Ebay akkurat nå. Får se hvor mye prisen går opp etterhvert som det nærmer seg auksjonsslutt :)
 
Redigert av en moderator:
Noen som har noen tips om noen rimelige vintage kronografer andre enn de MINUTE_REPEATER har delt? Gjerne noen som er mulig å gjøre litt research på :)
 
Noen som har noen tips om noen rimelige vintage kronografer andre enn de MINUTE_REPEATER har delt? Gjerne noen som er mulig å gjøre litt research på :)

Det enkleste her er å orientere seg rundt klokker med Valjoux-verk. Da vet man at man får et bra urverk hvor det er muligheter for å få deler når den skal på service.

Vi har en egen tråd om dette, regner med at du kanskje har sett den? http://www.tidssonen.no/forum/vinta...om-klokker-med-valjoux-verk-med-bilder-18867/

Her er det litt historikk, eksempler på Valjoux-modeller (både billige og dyre). Jeg er selv fan av Valjoux-klokker og vil oppdatere denne fortløpende med eksemplarer jeg synes er interessante. Jeg håper at andre kan bidra i denne tråden også.