Vintage på budsjett

Det enkleste her er å orientere seg rundt klokker med Valjoux-verk. Da vet man at man får et bra urverk hvor det er muligheter for å få deler når den skal på service.

Vi har en egen tråd om dette, regner med at du kanskje har sett den? http://www.tidssonen.no/forum/vinta...om-klokker-med-valjoux-verk-med-bilder-18867/

Her er det litt historikk, eksempler på Valjoux-modeller (både billige og dyre). Jeg er selv fan av Valjoux-klokker og vil oppdatere denne fortløpende med eksemplarer jeg synes er interessante. Jeg håper at andre kan bidra i denne tråden også.

Ja har nok lest den tråden også :) Men det virker for meg som om at mange av klokkene med Valjoux-verk havner litt over prisklassen som er satt i denne tråden? Har funnet en del med Landeron-verk, men stort sett av merker som er veldig vanskelig å gjøre noen form for research på (vanskelig å finne bilder for sammenligning)..
 
Redigert:
Ja har nok lest den tråden også :) Men det virker for meg som om at mange av klokkene med Valjoux-verk havner litt over prisklassen som er satt i denne tråden? Har funnet en del med Landeron-verk, men stort sett av merker som er veldig vanskelig å gjøre noen form for research på (vanskelig å finne bilder for sammenligning)..

Ja, og det er akkurat derfor du bør gå for Valjoux-verkene. ;)

MEN: Det billigste generiske klokkene fra 60-tallet med Valjoux-verk kan det også være relativt vanskelig å gjøre research på. Da disse ble masseprodusert for flere forskjellige merker som brukte samme design (bare med forskjellig logo på skiva). Men jeg selv opplever det enda mer håpløst å gjøre research på Landeron-kronoer fra 50- og 60-tallet. Derfor er min anbefaling å se til Vajoux, da har du i alle fall en sjans til å sikre seg at man får noe som er historisk relevant, med en tilfredsstillende kvalitet, tilgjengelighet og ikke minst: en grei dele-situasjon.

Vedr. pris: jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøpe ukjente vintage-chronoer til under 3-4000 med in-house-verk eller ukjente verk i seg. Det kan fort bli en dyr opplevelse. Du får kanskje en klokke som er brukbar noen måneder, kanskje ett år for siden å måtte legge den bort fordi det ikke går an å få service på den (eventuelt veldig dyrt). Dessuten er det sikrest å kjøpe en modell som det er litt kjennskap til på nettet. Min erfaring (og anbefaling) er å se til Vajoux skal man ha "billige" vintage-kronoer. Dette er tross alt verk som ble brukt i merke-klokker fra samme periode til både fem og ti ganger prisen.

Bottom-line: Spar heller litt mer, slik at du kan kjøpe deg en vintage Valjoux. :)

Et eksempel er Nivada Grenchen sin Chronomaster, Aviator, Sea Diver. Den kommer i mange kule variasjoner også:

Croton_7733.jpg


Nivada_blanc.jpg


Den siste der har jo hentet en del inspirasjon fra en Paul Newman Daytona... :cool: Prisen er bare ca. 245.000 billigere... ;)

I USA ble den markedsført som Croton. Denne kan man sjekke ut bl.a. ift originalitet osv. Her er en fin nettside som snakker om hhv. første og andregenerasjons CAS: Page Modèles

Disse ligger på en 4-6.000 avhengig av stand. Legger du 6000 på bordet kan du fort gå for en som er i tilnærmet mint tilstand. Disse dukker opp i ny og ne og er ikke så vanskelig å få tak i.

Ja, jeg har en slik selv, og er veldig fornøyd med den. :)
 
Redigert:
Det er så fantastisk kjekt å ha vintage-orakler som deg her på forumet @SpaceCowboy! :D
Vintage-jungelen er stor og overveldende og det er kjekt å ha litt guiding i starten, så takk for fyldig svar! :)

Får prøve å lese meg litt på på disse Valjoux-verkene og undersøke litt hva som finnes av klokker. Problemet er jo bare at det finnes så alt for mye pent :cool:
 
Redigert av en moderator:
Tissot Seastar Valjoux 7734

Her er en interessant liten sak: Tissot Seastar, slutten av 60, begynnelsen av 70-tallet med Valjoux i seg. Det var litt nytt for meg at de brukte noe annet en Lemania, men så er ikke vintage Tissot min sterkeste side. Den ser veldig riktig ut, og jeg vil tro at det ikke er en franken, men det kan være greit å gjøre noen undersøkelser og google litt.

Skikkelig kul uansett, også bare til $590. :cool:

fzmc.jpg
 
Den likte jeg @SpaceCowboy! Har sendt en PM til selger med noen spørsmål, så får vi se om det blir handel :)
Har fått øynene opp for vintage Tissot i det siste. PR516GL'en jeg kjøpte nettopp har et inhouse-verk som uten tvil er det mest solide verket jeg har skrudd på til nå. Venter på et verk med noen reservedeler også skal jeg skrive et lite innlegg om klokken når jeg har fått den skikkelig i stand.
 
Redigert av en moderator:
Feil bezel...

Her er en interessant liten sak: Tissot Seastar, slutten av 60, begynnelsen av 70-tallet med Valjoux i seg. Det var litt nytt for meg at de brukte noe annet en Lemania, men så er ikke vintage Tissot min sterkeste side. Den ser veldig riktig ut, og jeg vil tro at det ikke er en franken, men det kan være greit å gjøre noen undersøkelser og google litt.



fzmc.jpg

Den er fin, men den bezelen er helt feil. Dette er en franken watch. Disse Valjoux 7733/34 Tissot chronographene har veldig ofte helt nedslitte bezelringer.

Den skal se slik ut:

DSC_0036-1.jpg


70548d1265134100-restaurierte-tissot-seastar-navigator-front.jpg


Jeg ville leita litt til. Det er flere av de der ute med riktig bezel...

Mvh

Jarl
Classic Heuers
 
Den er fin, men den bezelen er helt feil. Dette er en franken watch. Disse Valjoux 7733/34 Tissot chronographene har veldig ofte helt nedslitte bezelringer.

Den skal se slik ut:

DSC_0036-1.jpg


70548d1265134100-restaurierte-tissot-seastar-navigator-front.jpg


Jeg ville leita litt til. Det er flere av de der ute med riktig bezel...

Mvh

Jarl
Classic Heuers

Bra at noen googler (eller allerede vet hva det går i). :)

Når det er sagt, synes jeg faktisk klokka så bedre ut med franken-bezelen, men det er nok bare meg... :) Hadde nok ikke kjøpt @acnorway, og heller ventet slik @Jarl fr. foreslår!
 
Redigert av en moderator:
Bra at noen googler (eller allerede vet hva det går i). :)

Når det er sagt, synes jeg faktisk klokka så bedre ut med franken-bezelen, men det er nok bare meg... :) Hadde nok ikke kjøpt @acnorway, og heller ventet slik @Jarl fr. foreslår!

Ja jeg antok at den hadde uoriginal bezel etter at jeg ikke klarte å finne igjen bezelen ved et google-søk, men jeg må også ærlig innrømme at jeg syntes den uoriginale bezelen ser bedre ut enn den originale. Den er derfor fortsatt til vurdering. Skjønner jo da at resale-verdien går ned, men jeg tror faktisk at denne klokken hadde får mer armtid med den uoriginale bezelen.

Edit: Dette er kanskje imot all vintage-etikette og jeg kan nok komme til å angre etterhvert dersom jeg kjøper den, men...
 
Redigert av en moderator:
Hva med denne:

Vintage Tissot Navigator Seastar T12 World Time Day & Night - Box & Warranty | eBay

QuXh9tf.jpg


v6bPFDe.jpg



Ikke Valjoux men tøff klokke. Ifølge beskrivelen skal alt være originalt, noen som kan si noe om det? Ingen reserve pris og er nå oppe i £102, men går nok for minimum £500 om det ikke er noe åpenbart galt med den.




Selger beskriver den slik:

"VINTAGE 1970's TISSOT NAVIGATOR SEASTAR T12 DAY & NIGHT, WORLD TIME AUTOMATIC

ORIGINAL BOX & WARRANTY

EXCELLENT CONDITION with light marks to case, glass, bracelet and clasp as to be expected at 40 years old.

CASE: ORIGINAL TISSOT S. STEEL SIGNED, MINOR MARKS

BEZEL: ORIGINAL BI-DIRECTIONAL

MOVEMENT: ORIGINAL TISSOT AUTOMATIC 21 JEWELS, CAL. 788

DIAL: MINT ORIGINAL FACTORY TISSOT, TWO TONE

MEASURES 42mm EXCLUDING THE CROWN AND 50mm LUGS TO LUGS

BAND: ORIGINAL TISSOT BRACELET S. STEEL SIGNED, 8 1/4 INCHES

GLASS: ORIGINAL PLEXIGLASS

CROWNS: ORIGINAL TISSOT SIGNED"
 
Redigert:
Hva med denne:

Vintage Tissot Navigator Seastar T12 World Time Day & Night - Box & Warranty | eBay

QuXh9tf.jpg


v6bPFDe.jpg



Ikke Valjoux men tøff klokke. Ifølge beskrivelen skal alt være originalt, noen som kan si noe om det?

Selger beskriver den slik:

"VINTAGE 1970's TISSOT NAVIGATOR SEASTAR T12 DAY & NIGHT, WORLD TIME AUTOMATIC

ORIGINAL BOX & WARRANTY

EXCELLENT CONDITION with light marks to case, glass, bracelet and clasp as to be expected at 40 years old.

CASE: ORIGINAL TISSOT S. STEEL SIGNED, MINOR MARKS

BEZEL: ORIGINAL BI-DIRECTIONAL

MOVEMENT: ORIGINAL TISSOT AUTOMATIC 21 JEWELS, CAL. 788

DIAL: MINT ORIGINAL FACTORY TISSOT, TWO TONE

MEASURES 42mm EXCLUDING THE CROWN AND 50mm LUGS TO LUGS

BAND: ORIGINAL TISSOT BRACELET S. STEEL SIGNED, 8 1/4 INCHES

GLASS: ORIGINAL PLEXIGLASS

CROWNS: ORIGINAL TISSOT SIGNED"

Synes den ser veldig korrekt ut. Den har inhouse Tissot-verk. Noen av disse verkene er enklere å få tak i deler til enn andre. Så jeg ville ha undersøkt hvor vanskelig det er å få tak i deler til dette verket. Ellers var det jo en kul og spesiell klokke :)
 
Noen som kan si noe om denne?:
Vintage Nivada Grenchen Leonardo da vinci | eBay

Jeg har fått prisen ned til 180 pund. Er det en grei pris i forhold til standen?

Den var fin! Men noe slitt, kanskje?

Jeg kjenner ikke til denne klokka, men fant denne på Uhrforum: Nivada Grenchen Leonardo Da Vinci - UhrForum

Det ser ut som denne har en indre bezel som er litt utenom det vanlige? Her ville jeg gjort noen undersøkelser på nettet. Den ser jo ok ut, men man vet jo aldri. Pris? Har ikke peiling, men så kjapt at et annet nettsted solgte en tilsvarende (med samme bezel for $150...

Personlig er jeg opptatt av at disse billige vintage-klokkene er så strøkne som mulig.

ETA 2472 skulle vel også være trygt å kjøpe ut i fra dele-situasjonen.
 
Den var fin! Men noe slitt, kanskje?

Jeg kjenner ikke til denne klokka, men fant denne på Uhrforum: Nivada Grenchen Leonardo Da Vinci - UhrForum

Det ser ut som denne har en indre bezel som er litt utenom det vanlige? Her ville jeg gjort noen undersøkelser på nettet. Den ser jo ok ut, men man vet jo aldri. Pris? Har ikke peiling, men så kjapt at et annet nettsted solgte en tilsvarende (med samme bezel for $150...

Personlig er jeg opptatt av at disse billige vintage-klokkene er så strøkne som mulig.

ETA 2472 skulle vel også være trygt å kjøpe ut i fra dele-situasjonen.

Ja, omtrent det samme som jeg fant. Ser ut som innerbezelen egentlig skal ha romertallene, men at de i mange tilfeller har blitt slitt bort. Tror jeg står over denne gangen og heller har den i tankene i tilfelle det kommer opp et godt tilbud. Synes den var fin og litt utenom det vanlige :)
 
Da har jeg fått min Tissot PR516GL i stand og den sitter på håndleddet. En veldig morsom klokke i i budjettklassen! Urverket i denne klokken er et Tissot 784-2 som er et inhouse-verk. Dette urverket er lett og få tak i deler til og det er helt fantstisk å skru på. Alt bare passer! Jeg har skrudd på noen ETA-verk, men dette hadde høyere kvalitetsfølelse i mine øyne. Kan anbefales til de som vil lære seg å skru :)

(Bildet under er lånt fra nettet)
12ja32-(1).jpg


bidfun-db Archive: Watch Movements kan nevnes som en god ressurs til urverk.

Min klokke:
DSC_0852_1_zpsd968b8f8.jpg


Som nevnt tidligere i tråden har klokkene i PR 516-serien blitt ganske populære igjen etter relanseringen, men de er fortsatt mulig å få tak i til en god pris.

For de som er glad i remer så har PR 516-modellene (uten GL) standard lugs som passer til vanlige remer.

Vintage Tissot generelt kan anbefales til de som er redd for alt for små vintage-klokker. Størrelsene på mange av klokkene er svært like det som er standard i dag :)
 
Redigert:
Hva synes dere om Bulova sine vintage klokkker fra 60-70- tallet? Jeg skal kjøpe min første vintage-klokke, og liker veldig godt stilen til Bulova, samt prisklassen de ligger i siden jeg er en student som lever på budsjett. Følger det med en stor risiko ved kjøp av en slik klokke? Her er noen av klokkene jeg har sett på. 1 og 2

http://www.ebay.com/itm/Stunning-Vi...162831465?pt=Wristwatches&hash=item27da198a69

http://www.ebay.com/itm/1956-Vintag...251336447?pt=Wristwatches&hash=item2a336be8ff


Dere må gjerne anbefale andre klokker i samme stil og prisklasse.
 
Hva synes dere om Bulova sine vintage klokkker fra 60-70- tallet? Jeg skal kjøpe min første vintage-klokke, og liker veldig godt stilen til Bulova, samt prisklassen de ligger i siden jeg er en student som lever på budsjett. Følger det med en stor risiko ved kjøp av en slik klokke? Her er noen av klokkene jeg har sett på. 1 og 2

Stunning Vintage 1950's Mans Bulova Hand Winding Black Dial Serviced Warranty | eBay

1956 Vintage Bulova Hand Winding Stunning Dark Brown Fully Serviced Warranty | eBay


Dere må gjerne anbefale andre klokker i samme stil og prisklasse.

På den første er alle bildene tatt uten glass. Her ville jeg ihvertfall ha spurt om standen på glasset og fått noen bilder, selv om det kanskje ikke er det mest kostbare å skifte. Ser også ut til at skiven har blitt restaurert. Hvis du ser nært på tallene på skiven ser du at det ser ut som om at det er to lag med maling; Et nytt og et litt eldre. Viserene ser for meg ut til å være originale.

Den andre klarte jeg ikke å finne så mye ut av i farten, så tørr ikke si så mye om den.

Når det gjelder begge klokkene må du være obs på at dette er ganske små klokker. Henholdsvis 30,5 mm og 33 mm i diameter.

Ettersom klokkene er ny-servet er vel prisen helt ok.
 
Hva synes dere om Bulova sine vintage klokkker fra 60-70- tallet? Jeg skal kjøpe min første vintage-klokke, og liker veldig godt stilen til Bulova, samt prisklassen de ligger i siden jeg er en student som lever på budsjett. Følger det med en stor risiko ved kjøp av en slik klokke? Her er noen av klokkene jeg har sett på. 1 og 2

Stunning Vintage 1950's Mans Bulova Hand Winding Black Dial Serviced Warranty | eBay

1956 Vintage Bulova Hand Winding Stunning Dark Brown Fully Serviced Warranty | eBay


Dere må gjerne anbefale andre klokker i samme stil og prisklasse.

Hei, og velkommen til sonen!

Ser at @acnorway har gitt deg gode svar ift det kosmetiske og størrelse. En annen ting som er viktig å vurdere når det gjelder vintage er urverk og muligheten for deler/service. Bulova brukte ofte å bygge sine verk basert på A. Schild-verk (dvs. de brukte AS som base, og tilpasset disse selv før de satte det inn i klokken).

Jeg vet at AS-verkene er det relativt greit å få deler til, mer usikker når det kommer til Bulova-deler. Her må eventuelt noen andre svare, kanskje @Arcticboy har noe info her?

Den ene du viser til har et såkalt 10BUC-verk i seg som er delvis basert på AS1200.

Men ankepunktet er vel at dette er veldig små klokker, og vil være mer å samle på enn å ha på armen. Personlig setter jeg en nedre grense på 35mm. 33mm og 30mm blir veldig lite.

Ellers bør du være obs på service og at dette faktisk er nylig gjort på klokkene du vurderer. En service på ei slik klokke kan fort bli en tusenlapp eller to. Kanskje mer. Derfor er det viktig at du kjøper en ny-servet klokke.
 
Redigert av en moderator:
kanskje @Arcticboy har noe info her?

Fint lite, det eneste jeg vil si er som @SpaceCowboy; Sørg for at den går greit! Spør selgeren om dette er en klokke for hverdagsbruk. Når det gjelder vintage budsjettklokker holder jeg meg langt unna sørøstasia som Thailand og India! Masse kule billige klokker som ikke går i ti minutter etter at du får dem i hånden/på armen! En skavank på en klokke koster minst 2000 kroner å reparere hos en urmaker her hjemme.
Noen av de kuleste klokkene som finnes er Certina DS eller DS2. De er robuste som bare det, og de går vanvittig godt!

Lykke til!
 
Redigert av en moderator: